HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Fråga ang Dirac,
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/08/13 :  13:07:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som jag har nämnt innan så att Dirac sänker nivån ut en heldel har varit anledningen för att jag inte har hoppat på tåget.
Har dragit ner testversionen igen (femtielftegången)och kom på en sak.

Jag har NanoAvr mellan källan och reciver och den sänkningen Dirac gör det ser jag där.
Då skulle jag ju kunna höja utgångssignalen där med så många db nu Dirac sänker med?
Enligt Nanon är jag inte i närheten av att klippa signalen.


Sen såg jag att Arcam har släppt 3 recivrar med Atmos och Dirac på alla kanalerna :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/06/04 :  10:55:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bumpar på den här tråden igen :)
Jag ligger Väldigt nära på att trycka på köpknappen nu.

Det är liv om Arcams senaste med dirac och hur Bass management (BM) fungerar, BM är efter dsp:n o den ska helst vara framför.

Jag spenderade lite tid på att simulera problemet och det misslyckades jag med min setup.
Dock är det ytterst intressant att se hur Dirac jobbar o vad som händer.
Följande kurvor är endast på Vänster kanal och subs och på 1 mätpunkt nämligen sweatspot.
Och det är dirac på Pc som jag har använt.



Efter att ha flyttat runt lite på grejerna så har jag en stor dip vid 50hz. Jag har bara lagt ner tid på att grejerna ska spela rätt i tid och där är endast en mindre korrigering på subsen.

Då ser det ut så här.

Förutom dipen har jag hittat den perfekta platsen men hur jag än har gjort så får jag inte bort dipen.


Tills jag lade in dirac.
Lägg inget fokus på vald kurva.



Impuls ska bli bättre enligt dirac själva, jo då.



Sen att reflektionerna minskade förvånar mig.

Till och med disten minskar men det har jag inte tagig dump på.

Iaf, det här är bara uppmätt på en punkt och det låter riktigt bra!
Att slå av/på filtret medans man lyssnar och den Aha upplevelsen man får är inte dålig.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/06/04 :  17:34:16  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Är det här mätt ifrån lyssningsplatsen? Du ser ut att ha en reflektion på 7ms på den sista, en takreflex?
Den ser ut att få ner förringningarna en hel del
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/06/04 :  18:17:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Yep, mätt i sweatspot :)
7ms är 2,4 met och jag tror det är skorstenen i rummet som skapar den.
Tittar man på decay så faller det också mycket jämnare med dirac och det förvånar mig lite.
Jag har en efterklang på 02sec hela vägen ner till schröderfrekvensen o det hjälper ju till en hel del.

Jag har testat dirac hur många ggr som helst o har velat länge. När Arcam sen släppte sin nya serie så bestämde jag mig för att hoppa på, tur jag inte gjorde det!
Nu kommer det bli en NanoAvr till och med dirac så kan jag leka runt med BM som jag vill.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2017/06/04 18:18:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/06/04 :  20:54:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul att du fick det att funka nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/06/04 :  22:44:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hep,
Egentligen har jag fått det att fungera hela tiden, det var sänkning av nivån jag hängde upp mig på.
Just nu har jag bara mätt på en punkt för att klura på om BM ska ligga före/efter Dirac.
En punkt o det låter Mumma....

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/06/14 :  23:07:42  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Håller på med Dirac live till miniDSP 2x4HD.
Kul när högtalarna börjar försvinna...
:)
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/06/14 :  23:45:58  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
https://open.spotify.com/track/11SQ7gzV3ogLfimOEtaLxK
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/06/25 :  11:26:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tyvärr så finns risken att Diracs rykte svärtas ner av att tillverkarna inte implementerar det hela rätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/07/21 :  17:08:31  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej!
Jag är själv sugen att testa Dirac och MiniDSP, men jag nöjer mig med två-kanalers :)
Är det några fallgropar att passa sig för?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/22 :  09:32:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vilken modell är det du funderar på?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/07/22 :  10:25:08  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Är väll först och främst DDRC-22D jag är sugen på.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/22 :  10:55:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Där är det straight forward :)
Koppla in, mät och lyssna.
Att köra med REW före/efter ger också en bra bild på vad som händer.

Obs på att om du mäter in en "soffa" så får du inte lika bra resultat som en "fåtölj".
Faskorrigeringen fungerar bra i båda fallen men frekvensgången blir jämnare på fåtöljläget.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2017/07/22 :  12:15:42  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack Johan för tipsen :)
Detta kommer ev bli en del i ett större "digitalt" experiment, vi får se var det landar.
Återkommer säkert med fler frågor.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/22 :  21:57:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Lycka till :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000