HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Tompas rigg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/08/25 :  23:36:57  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Ska till slut ta och dela med mig av min rigg och min alltjämt pågående hifi historia. Vi kan börja med den senare.

Mitt musiklyssnande började på allvar i skarven till tonåren, sent 70-tal, hemma i Västmanländska Hallstahammar (numera är jag västmanlänning i exil med Helsingborg som hemort, tillsammans med fru, hund och katt),med att jag fick överta morsans och farsans gamla AGA-grammofon i teak med inbyggd radio och högtalare. Mono således. På den vevades de frikyrkliga skivor som vid den tidpunkten fanns i hemmet. Snart blev gospel en favoritgenre.

Sommaren -82 kom en polare hem till mig med några popsinglar i ropet, bl.a. Mike Oldfields Moonlight Shadow och för några år blev jag popsnöre (min kroppsbyggnad passade bra för det). Våren -84 (tror jag) pensionerade jag AGA:n till förmån för en Scantic med den inte obetydliga förbättringen två (2!) högtalare. Separata, dessutom. Wennerhulken blev stereofil. Denna Scantic hängde med till första egna lyan i Storuman 1989. Där tog utvecklingen en galen sväng med en Fisheranläggning där alla delar fick ström från förstärkaren. Medföljande skokartonger byttes snart mot ett sub/sat-system från Jamo.

Våren -91 hade jag flyttat hem till Västmanland igen och hittade butiken 3B Audio i Västerås. Där fick jag lyssna på Rotels CD och stärkare i 930-serien tillsammans med Dynaudio Audience 10. Mitt audiofila alter ego var fött! En biverkan av detta besök var och förblev att varje gång jag hör ett par Dynaudio spela fylls jag av en känsla av att komma hem. Detta till trots har jag aldrig ägt ett par Dynaudio, lustigt nog (eller olustigt).

Fisher/Jamo byttes mot fyra furustolar till mitt matbord och raskt införskaffades en CD från Sony, en Proton 520 (Nad 3020-kopia) samt ett par Technics EX2 nånting och resan var anträdd. Bland märken som passerat revy sedan dess kan nämnas Arcam, Polk, Rotel, Nad, ALR Jordan Monster Cables, van den Hul, Supra och kanske något till fram till ytterligare en träskdykning, denna gång i surroundgölen. Den talar vi tyst om här.

Hösten/vintern 2014-15 landade jag mjukt i insikten att jag borde reinkarnera mig som stereofil. En beggad Copland CSA 14 inhandlades på Blocket för 4 tusen. Senare på sommaren blev jag ägare till ett par Canton Chrono SL 590 för 20.000:-. Dvs jag köpte dem på HifiCenter här i stan på ett halva-priset-erbjudande. För stunden (en lång stund, den startade 2011) spelar jag digitalskivor på en Advance Aqoustic MCD 200. Sladdarna kommer från Supra, EFF-ISL i signalledet och Ply 3,4 till burkarna. Men så idag hände det äntligen...

Jag har ikväll invigt mitt senaste nyförvärv, en Technics SL1210 med 2M röd. Så nu ska vinyl svarvas! Varför vinyl? Svaret består av tre N, nerv, naturlighet och närvaro.

Vad gillar jag med min anläggning? Att musiken återges rent, öppet och detaljerat, rören i Coplandens förstegsdel tillför följsamhet och lite värme, vilket passar mig och Canton utmärkt. Saknas det något är det kanske en dos rytmiskt driv. SL1210:ans bidrag håller jag i skrivande stund på att klura ut. Det kan ta ett tag. Mina stunder ju som sagt rätt långa... En sak stod dock klar snabbt. Med en god inspelning är närvaroupplevelsen större än jag nånsin haft tidigare.

Ska försöka få in lite bilder här också. Förmodligen tarvar det en liten vägledning från nån av er som kan.





Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Edited by - wennerhulken on 2016/08/25 23:38:53

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/26 :  07:20:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
*Gilla!*
quote:
träskdykning i surroundgölen


Sånt här är jättekul att läsa o följa. Härlig inledning!
Jag har själv två "ljud"-minnen som etsat sig fast och den första gången var på ngn butik långt norrut på St Eriksgatan i Sthlm, spelaren var en Forsell men vet inte vulken modell/tonarm. Skivan som spelades köptes direkt, Andreas Vollnweider - Moon Dance.
Andra gången jag golvades av vinyl var den en LP-12 på en butik i Östersund, låg då med hörnentre i ett gammalt vackert hus centralt.

Ser fram emot vidare vinyläventyr!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/08/26 :  20:48:44  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Tack, Alfa! Tycker själv det är kul när man får ta del av andras erfarenheter och berättelser.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/08/27 :  20:17:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
bilder gillar vi :)
Dra igång ett konto på imgur.com där du lägger bilderna.
Du kan även ändra storleken till en passande storlek, typ 800 - 1000 pixlar i bredd för liggande bilder. Och ca 600 pixlar för stående bilder. Fungerande filändelser på forumet är .jpg .png och .gif

Om du tittar på den här bilden.
http://i.imgur.com/YjZckaS.png
Det är länken som står under "direct link" som du ska kopiera.
Klistra in den här och markera den med Vänster! klick. <-- Edit
Därefter trycker du på den här knappen ovanför
Och då får länken dom rätta tagarna för att bilden ska visas.
Du kan klicka på Preview innan du postar för att kolla att bilden visas på rätt sätt :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/08/28 16:04:20
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/10/16 :  12:23:48  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Efter långt om länge lite bilder:



Men, ingen bild. Varför?

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/10/16 :  12:28:30  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Nytt försök.



Nä, inte nu heller. Gör detta från min iPhone 5s. Ska jag göra på ett annat sätt då?

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/16 :  12:55:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Äsch fasen, jekla krångel... Lägg upp bilden på imgur med din iPhone om du vill, men nedanstående gäller för hur du kan plocka en lagomt stor bild med en dator!:

Bildens länk (URL) skall sluta på ".jpg" och det gör den om du högerklickar på bilden i imgur.com och väljer "Kopiera bildadress".
Men, om du först klickar på de tre prickarna och väljer Embed så får du bilden i ett smidigare format:


Länken jag använde ser ut så här:
[ img ]https://i.imgur.com/0zZiFSxl.jpg[ /img ]

(utan mellanslagen vid img)

Och givetvis, trevligt med bilder!

Edited by - AlfaGTV on 2016/10/16 13:05:58
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/10/16 :  14:18:01  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Tack, Alfa!
Återkommer med detaljbilder och kite kommentarer kring hur det spelar samt hur jag tänker mig vägen framåt (vilket förmodligen är onödigt, för det blir ändå aldrig som man tänkt sig, ).

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/11/18 :  23:19:33  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Hifi ÄR en kul hobby!!!
Efter att vi kastat ut soffgruppen (3+2-kombi) för att om ett par veckor ersätta den med en annan (3+1+1) fanns det utrymme att flytta fram högtalarna bortåt en o en halv dec.
OJ, VILJET LYFT!
Storleken på ljudbilden växte flera nummer, tredimentionaliteten blev klart påtagligare. Inspelningsrummet började framträda och realismen/närvaroupplevelsen växte i tum.
Och jag som börjat fundera på om mina Canton var rätt för mig, om jag egentligen skulle ha högtalare med bättre "ljudsläpp" på låga volymer... Skjuter på de tankarna ett tag.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2016/11/19 :  22:05:12  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Håller med om att det är kul
Man lär sig nya saker hela tiden! Att flytta högtalare (och prova olika elektronik) ger mycket erfarenhet. Till slut kanske man till och med får reda på vad som gör vad i en anläggning och kan hitta sitt eget ideal

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2017/07/15 :  15:29:45  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
https://i.imgur.com/3cZXFqg.jpg

Så här ser min provisoriska svarvinstallation ut.
IKEA aptitlig på en enkel men stabil "gaffelhylla".

MEN!
Jag lyckas helt enkelt inte få in bilden direkt
på forumet. Vad gör jag för fel från min iPhone
5s?

Funderar dock på att byta spelare. Vad har ni
för erfarenheter av Simply black magic (AT 95)
och Pro ject 2xperience super pack (2M blå)?

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Edited by - wennerhulken on 2017/07/15 15:34:17
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2017/07/16 :  16:01:43  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Du kan ju börja med att köpa en 2M Blue nål, den passar ju rakt av på din pickup, det är en bra förändring.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/07/16 :  19:26:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag vill påstå att din nuvarande spelare är så god som någon av de alternativ du nämner! Technics SL-1210 MkII är en klart kompetent spelare som dessutom svarar bra på enkla (och mera avancerade) tweaks och moddar!
Se även Pac's tråd om detta!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2017/07/18 :  20:13:02  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Och handlarna dömmer enhälligt ut den. Men de har ju intresse
av att sälja, så det kanske är naturligt. Blir en jämförelse direkt
hos Hificenter mellan SL1210:an och Simply Black. Får se få
vart det lutar.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2017/07/20 :  22:44:27  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Intressant och lite klargörande besök på Hificenter här i Helsingborg idag, med min SL1210:a under armen. Den korta versionen är att den fick spö av både Simply Black Magic (AT95) OCH av nya Rega P2 (RB220 + Elys) för 5.000:-.
Den lite längre versionen är att 1210:an spelar med mindre sväng, lite "råare", lite mindre basinfo och lite mer tvådimenssionell ljudbild. SBM spelade en aning mer definierat än P2 trots en enklare PU. Lite mer arm har den också (RB301).Lite mer att växa med, trodde även Bernt.
Ergo, nästa vecka (givet att inget oförutsätt händer) kommer jag indragandes med en DDR-grå Simply Black Magic. Och får lov att byta skärbrädan från IKEA, som plötsligt blivit för liten. PU vill jag också byta, men får gneta lite först. Min hobby börjar bli lite för dyr för en stackars fattig audiofil...

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2017/07/24 :  22:46:01  Show Profile Send Lassej a Private Message  Reply
Förvånar mig faktiskt. Jag har själv hört 1210:an låta riktigt bra men nu är det viktigaste att du blir nöjd. Känner dock inte till SBM själv men grattis till din nya vinylsvarv.

Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2017/07/25 :  02:16:25  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Tackar. Ja, lite förbryllad blir jag som hör det ena här på sidan och det andra i butiker. Nu gick det att konstatera att både Simply Black och Rega P2 (med en lite dyrare PU) spelade något bättre. Trots båda dessas pick-uper var helt nya och oinspelade.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/07/25 :  10:23:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Att jämföra skivspelare med olika pickuper är ingen lätt uppgift. Jag skulle personligen aldrig våga mig på att utvärdera spelare på det viset.
Med det sagt tycker jag även SBM är en trevlig spelare men mitt eget exemplar hade uppenbara kvalitetsbrister. Det har givetvis färgat mina intryck och jag hoppas verkligen du blir nöjd med din!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2017/07/25 :  12:35:07  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Nja, så klart blir ju inte förhållandena riktigt rättvisa även om jag misstänker att skillnaden mellan 2Mröd och AT95 är små. P2:an var ju mest ett försäljartrick, Bernt vill tjäna pengar så klart.
Det får bli vad det blir med hållbarheten. #128512;

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2017/08/05 :  21:25:13  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Nu är nya svarven på plats. Simply Black Magic med Rega RB301 och AT 95. Ett markant lyft jämfört med SL1210:an. Mer luft, fler microdetaljer. Kommer närmare musikerna och musiken. Mycket nöjd, således.

https://imgur.com/gallery/zCpN9


Nästa steg blir bättre PU och riaa-steg. Har av handlare blivit rekomenderad 2M svart, Dynavector 10x5 och Goldring Elite alt. Eroica. Har läsekretsen några vidare synpunkter i ämnet? ASR Mini Basis verkar ju vara ett killer-ria. Inställningsmöjligheterna på den gör mig rätt fri i valet av PU. Hmm...

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000