HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Epsilon tankar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Simon
Starting Member

3 Posts

Posted - 2016/09/04 :  11:58:54  Show Profile Send Simon a Private Message  Reply
Hej,
Är nybliven medlem här, blev varmt överraskad av denna härliga tråd om infinity (som jag har missat under alla år). Har haft Kappa 8.2 i mitt ägo ett tag, tycker det är en förträfflig konstruktion, är dock i ett skede där jag byter utrustning och har även ett par JM LAB Focal Mezzo som jag står och väger emellan (de har helt olika karaktär). Mitt i detta så snubblar jag över denna tråd samt ett gäng reviews på nätet angående Epsilon. Jag har genast ett par frågor då det är svårt att få provlyssna ett par bara så där.
Idag använder jag Primare A32 som slutsteg, det räcker i dagens sammanhang, men jag inser att det inte kommer att göra om jag går i tankar på epsilon. Har någon av er uppfattning om 2st A32 skulle kunna driva 1 par Epsilon? Om inte permanent så åtminstone så pass att det tar fram det önskvärda i Epsilon tills man har ekonomi för bättre steg?
Vad är det på Epsilon som man bör se upp med (delar som ej kan ersäättas etc)?

Många tack på förhand
Simon

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/04 :  15:18:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En eller två gör nog det samma, A32 borde vara tillräckligt stabil men frågan är om antal watt räcker till.
Det beror ju så klart på hur högt du spelar.

Eller går A32 att brygga?


Epsilon är en Tokläcker högtalare :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2016/09/04 :  17:01:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
2st A32 borde klara det,men vill du få ut maximalt ur dessa så skulle jag gå på ett äldre STORT Krell. Jag har bara lyssningserfarenheter kring Infinity Sigma och där är det STORT Krell som gäller.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/04 :  17:26:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Glöm inte att det krävs bi-amp :)

*edit*
Läs testet hos stereophile och att Krell med variabel bias kan sluta Riktigt illa då det triggar servostyrningen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/09/04 17:37:56
Go to Top of Page

Simon
Starting Member

3 Posts

Posted - 2016/09/04 :  21:56:44  Show Profile Send Simon a Private Message  Reply
Tack för input, har läst igenom Stereophile-review och äventyret med Krell KSA-300S steget vilket får min puls att gå upp några hack. Jag antar att om man är försiktig med gain-controllen på högtalarna (med medföljande SCU, verkligen udda sak) så bör man kanske få behålla slutstegen hela. Om jag bestämmer mig så blir det en extra A32 för att köra de.

Tror ni det är bättre att låta var sitt slutsteg sköta om var sin högtalare (dvs använda left/right till topp/bas-hantering). Det borde väl avlasta totala effekten per steg (med tanke på SCU-enheten som är för bas vad jag förstår). Annars kommer 1st Stereo-steg kunna köra bara baser. Å andra sidan så är A32 ett balanserat steg så det kanske spelar ingen roll eller?


Edited by - Simon on 2016/09/04 21:57:14
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/05 :  19:48:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Två A32 kan användas på båda sätten dock hade jag nog använt ett steg för basarna och ett för toppen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2016/09/05 :  22:17:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Instämmer med johan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/09/07 :  19:03:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Jag tycker inte man skall bi-ampa.
Iaf inte innan man frågat sig vad man tror sig vinna på det och vad det är högtalaren behöver för att drivas på ett bra sätt.
Bi-amp kanske inte löser något alls?
Jag föreslår ETT stort steg som är specat på ett sätt som täcker högtalarens behov liksom de egna kraven i avseende av ljudtryck.
Om däremot högtalaren (delad i två) ger en (var för sig) snällare impedansgång än odelad, då skulle man kunna dra fördel av det genom bi-amping.
Är dylika parametrar okända är ETT kapabelt steg ett mycket säkrare kort.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/08 :  06:52:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Epsilon har servostyrd bas så dom måste ha ett separat slutsteg som är kopplat till servoenheten.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/09/08 :  19:47:21  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Ok, är den konstruerad för sådan drift bör det vara genomtänkt.
Såg att Stereophile hade mätt delarna var för sig också.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2016/09/09 :  21:15:20  Show Profile Send Fix a Private Message  Reply
Försök att hitta någon som kan demo dessa grymma högtalare.
Om du lyssnat på Sigma, och gillade dessa kommer du att bli än mer imponerad av Epsilon.
Mer bas, fast på ett kontrollerat sätt.

Jag har provat många högtalare, och dessa är "mina" drömhögtalare.
Ska jag byta, blir det till mindre, men kravet är att dom måste låta minst lika bra... Så antar att mina Epsilon får stanna.

Du behöver 2st slutsteg. Lättast är att ha 1st till Bas och 1st till toppen.
Jag kör ett Krell KSA 100 till bas och Krell KSA80B till toppen.
Fungerar mer än väl.

Snacket om att man behöver 1000000watt är att de tidiga modellerna av Epsilon var det något "fel", "problem" eller vad man nu vill kalla det för.
Dom krävde Mer Watt... Och senare modeller fixade Infinity denna egenskap. Googla lite så hittar du.

Go to Top of Page

Simon
Starting Member

3 Posts

Posted - 2016/09/11 :  00:49:18  Show Profile Send Simon a Private Message  Reply
Tack till er alla.
Jag tog tillfället i akt och fick chansen att få köpa dessa drömhögtalare (för mig i varje fall). Så fort jag fick höra dessa hos den nu dåvarande (några timmar sedan:-)) ägaren så visste jag att det var en perfect match för min smak. Skall tilläggas att de var matade via 2st Krell av grövre kaliber (inget jag kan anskaffa) precis som signatur "Fix". Ljuvlig mellanregister samt diskant, och inte minst kontroll på basen!!!
Nu återstår att se om 2 st Primare A32 kan åstadkomma samma sak eller ej, jag hoppas det.
Skall tilläggas att de är i närmast nyskick trots sin mogna ålder, och allt fungerade klanderfritt, det tackar jag ödmjukast förra (och enda) ägaren för, jag hoppas att kunna ta hand om de åtminstone hälften så bra, tack om du läser detta.
En enda varning, hel.....ete vad tungt det var ca 93kg styck!

Återkommer förmodligen nästa helg med intryck hur den är med A32. (behöver komplettera lite kablage)

Edited by - Simon on 2016/09/11 00:54:55
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/11 :  09:32:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mycket spännande högtalare! Har aldrig hört/sett dessa.
Lite bilder o intryck senare vore ju trevligt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/11 :  09:35:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Grattis!!

Jag är inre ett dugg avis ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Simon
Starting Member

3 Posts

Posted - 2017/05/01 :  09:46:21  Show Profile Send Simon a Private Message  Reply
Hej,
Tänkte bara sammanfatta mina intryck hittills av Epsilon med 2st Primare A32.
Jag är väldigt nöjd med Epsilon i alla avseenden (möjligen kunde de vara mer lättdrivna) till all sorts musik egentligen.
Att kunna bekvämt justera basinställningar utifrån musiktyp eller volym uppskattas oerhört, även om det innebär att man sätter lite personlig nyans på gott/ont. Har haft högtalarna i vardagsrummet med slutstegen på golvet faktiskt i brist på lämplig möbel som kan hantera 2st A32 (ca57cm djupa). Gällande Primare A32 prestanda så är jag väldigt nöjd MEN till en viss volymnivå!
Med handen på hjärtat (även om man alltid vill säga att allt är super) så anser jag att vid riktigt höga lyssningsnivåer så räcker inte 2st A32:or till riktigt för att hålla Epsilon i ett fast grepp, men då pratar vi om nivåer över 75% av slutstegets effekt.
Nu ska jag tillägga att jag har ej provat att dedikera 1st till basar och 1st till toppar, utan kör de som föregående ägare med Höger/Vänster. Jag lider inte direkt av detta för så högt spelar jag normalt inte, men vill ändå dela med mig av erfarenheten ifall någon har samma tankar.
Vill samtidigt säga att om man inte pressar A32:or (med Epsilons speciella krav) så låter det helt magiskt, så jag är helnöjd.

Gällande Epsilon och rumsstorlek så vill jag påstå att rum under 18 kvm är det svårt att få till det bra. Högtalarna kräver generöst avstånd emellan för att komma till sin rätt, men framför allt inte för nära väggar på sidorna (hyfsat nära bakvägg fungerar det dock). Detta blev jag varse om i helgen då jag var tvungen att flytta pjäserna till ett mindre rum, då vi ska skaffa valp (ja, jag vet....) och jag vill verkligen inte riskera något, så där för de bli under tid tills vi bygger om så att det fungerar.
/simon
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2017/05/02 :  13:53:59  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Vilken modell av Epsilon?

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000