HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Strain Gauge pickup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/09/21 :  10:16:14  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Är det någon här som lyssnat på en sådan pickup någon gång?
Läste på en recension på Sound Smith pickup.
Väldigt intressant teknik, men kanske lite för dyr för min del. Men den hade vare rolig att lyssna på.

http://www.sound-smith.com/cartridges/strain-gauge-systems/strain-gauge-systems

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2016/09/22 :  15:28:10  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej
Jag hörde den på arkenmässan för ett antal år sedan lät riktigt bra ! :-)

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/09/23 :  21:48:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Har också hört detta system trots att jag har hört/läst en massa positivt om Sound Smith så blev jag besviken inte på prislappen utan att jag har hört det förr. Själva återgivningen är bra men det finns bättre för mindre pengar och det kan man få genom att leta bland vintage puppor, lite kritik men strain pickuper är inget nytt det fanns förr dock höll inte tekniken så bra då en en MM, MI o.s.v var billigare att tillverka och köpa.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/09/25 :  10:17:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag går igenom alla årgångar av Popular Electronics och noterade i ett nummer från 50-talet att man tittat på en slik PU. Jag lusläste inte artikeln men såg något om att man hade ett keramiskt element ... hmmmm, en keramisk PU, sålunda?!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/09/26 :  16:12:21  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Men det är väl så, mycket teknik har funnits länge men material och tillverkningsteknik blir bättre. Så det som inte var praktiskt innan fungerar idag. Se bara på elektrostaterna, tekniken uppfanns 1900-talets början. Men det ar inte förrän Walker löste vissa problem i mitten av 50-talet som det blev kommersiellt gångbart.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2016/09/26 :  21:51:44  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
När jag för nåra år sen hade sysselsättningsplats (fas3)hos Calle på Ljudprodukter så fick jag i uppdrag att montera och ställa in en Soundsmith Strain Gauge pickup. Hade aldrig hört talas om principen men det verkade intressant. Den va lite meckig å dyr så det gällde ju att ta det försiktigt. Men den spelade väldigt rent å transparent. Man kan nog rent av säga att den spela j-----t rent;-). En besökare tyckte att det var för rent, att det lät CD å han va analogtaliban så det va menat som kritik. Jag har inget emot CD så jag såg det på ett annat sätt. Vill man ha analog värme, lite go dist mao, så är det nog inget givet val. Gillar man klassisk musik som storslagna å dynamiska symfonier t.ex är den ett utmärkt val om än lite dyr. Men man får inte bara en puppa utan även en speciell förstärkare med strömförsörjning till puppan som ska kopplas till en linjeingång. Absolut inte till en phonoingång då den inte ska ha RIAA-korrektion.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/09/27 :  07:56:59  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Blir bara mer nyfiken att få lyssna på en på en riktigt bra anläggning.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/09/30 :  15:17:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hitta en annan vertion av temat här. En optisk pickup. Som sagt inget nytt men tekniken blivit bättre.

http://www.ds-audio-w.biz/?page_id=39

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/11/30 :  13:50:44  Show Profile Send time a Private Message  Reply
En fördel var (är) att man slipper korrektionen och kan nästan köra puppan rakt in i förstärkaren, mindre grejor och lägre impedanser i kedjan.
Electro Research gjorde ett försteg som enbart kunde spela på SG, vad jag vet hämtades pickupperna från Panasonic, fantastiskt ljud.
Någon som DIY:at med SG ? vore i så fall intressant att veta hur det gick !

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000