HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad är vi och västvärlden på väg....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2016/10/06 :  18:23:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
http://aleppo.story.aftonbladet.se/
Jag röt till när det skrevs om terror dåden i Paris när medlemmar här blev upprörda och jag påtalade att det var politik,och varför blir inte folk upprörda när det händer något utanför EuropaOch detta OCKSÅ politik,ja jag vet, men detta är något så ur vidrigt som världen inte skådat sedan andra världskriget och jag skäms över att världen bara låter detta fortgå och tittar på. Detta är ju rena vansinnet som sker mitt framför ögonen på oss och det är bara tyst.... När ska Europa och USA sätta ner foten och säga nu får det vara nog! Hade jag varit tysk medborgare så hade jag skämts att ens tänka tanken på att importera rysk gas, det måste få kosta att ha moral och jag kan inte förstå att inte tyskarna inser detta.
Och frågan är, hur länge ska denna slakt få fortsätta utan att världen säger stopp ?
Fy fan vilken värld vi lever i säger jag

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/10/06 :  19:14:04  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
man kan ju börja med att vägra köpa ryska rör ...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2016/10/06 :  20:55:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmmm...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/10/07 :  14:29:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det där är ett väldigt enkelt sätt att se på det hela. Och det är kanske ofta så vi väljer att se på konflikter; vi väljer sida och ser sedan inte roten till konflikten eller identifierar flera orsaker till eländet eller tycker att fiendens fiende är en bra part att stödja.

Konflikten i Syrien startade med den arabiska våren, som när den var över visat sig bara vara några ljumma aprildagar. Gamla diktatorer och korrupta ledare ersattes av nya eller kastades länderna in i värsta sortens kaos med mördargäng som beslutat sig för att ge civilbefolkningen sämsta möjliga trygghet.

I Syrien startade, parallellt med demonstrationerna också ett väpnat uppror av allehanda militanta grupper. Att al-Assad skulle svara med mycket grovt våld hade väl vilken byfåne som helst kunna räkna ut. Men likförbannat fortsätter de olika privatermérna och milisgrupperna att kämpa och ser till att kämpa, gömda i bostadskvarter och byar.

Min fundering är att al-Assad med alierade ser att enda sättet att få ett slut på konflikten (inbördeskrig (*)) i Syrien är att slå ut såväl Daesh som de militanta demokratikämparna (sic!). Och visste vore det så, att om alla motståndsgrupper lade ner vapnen skulle landet åter kunna bli ett tryggare ställe att bo på.

Det där betyder inte att jag på något sätt stöder den syriska regeringen, men inser att det ite är ens fel att två träter, och tills rebeller tog till vapen för fem år sedan var Syrien en stabil republik där övervägande delen av befolkningen hade det bra. Visserligen var landet en diktatur, men vad var/är alternativet?
Och givetvis ser tycker jag att de övergrepp vi sett på civilbefolkningen är höjden av grymhet och bör fördömas.

Ryssarna stöttar al-Assad eftersom de ser varandra som allierade. Så har vi sett andra stora länder göra i konflikter och ofta med lika katastrofalt resultat. Vad gäller Syrien kan jag inte se att "lyckligt" slut. Det känns som det landet slutar som Irak eller Afghanistan - ärkekaos med olika militanta och religiösa vettvillingar som har ihjäl varandra, medborgarna och en hel del i omvärlden med.

Att vi gläfser på ryssarna är tendentiöst. Att bojkotta ryska varor är ett slag i luften. Hur mycket av ryska varor, tjänster och kultur importerar vi egentligen? Vad för åsikter de personer har som vi handlar (rör) med har väl egentligen inte att göra med om vi ska göra affärer eller ej. Det finns tonvis med varor som vi konsumerar, nästan dagligen, och som borde ha en dödskallestämpel på sig.


(*) Det är lite intressant det där med ordet inbördeskrig. På engelska säger man civil war, vilket betonar att det är ett kring mellan eller mot civila. På ryska säger man (i översättning) medborgarkrig, alltså krig mellan medborgare.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2016/10/07 :  15:10:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det där är ett väldigt enkelt sätt att se på det hela. Och det är kanske ofta så vi väljer att se på konflikter; vi väljer sida och ser sedan inte roten till konflikten eller identifierar flera orsaker till eländet eller tycker att fiendens fiende är en bra part att stödja.

Jag krånglar inte till det onödan, varför ska man göra det?
Finns gott om skitländer i världen (och skitkrig) där den lilla människan inte kan uttrycka sig fritt, och hade jag ekonomiska muskler skulle jag inte köpa något ifrån dessa länder, inte en pinal. Men det är ett STORT steg ifrån sätta munkavle på folk till att slakta sin egen befolkning.....Och jag kommer ALDRIG FÖRSTÅ hur man ens kan försöka bortförklara det som faktiskt händer,bara för att det hänt liknande saker tidigare, men med andra inblandande parter och det finns ju tusentals sätt att försöka göra det på och inga av dessa tusentals sätt är okej i mina ögon. Slakt av människor är aldrig okej,och jag är mycket förvånad över ditt inlägg soundbrigade. Du kanske skulle ta en veckas semester i Allepo så skulle du komma hem med lite nya tankar kring al-Assad och ryssar, om du nu skulle klara att överleva där i en vecka.
Och för att förtydliga så är jag inte heller någon vän av USA heller, om nu någon tror det utan detta handlar om hur illa jag tycker om slakt av människor oavsett vilket land de kommer ifrån.
Och med detta så har jag nog uttryckt mitt ställningstagande tydligt vad jag tycker,tragiskt att moral är en bristvara i västvärlden.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/10/07 :  16:32:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Min poäng var att just förenklingar spärrar ofta framkomliga vägar för fred och någorlunda stabilitet.

När vi pekar finger åt någon/något brukar det bli en ganska svepande rörelse. Ofta får du till något som på diskussionsspråk kallas guilt by association, dvs den som har något gemensamt (vadsomhelst) med skurken också får stå i skottlinjen (*).

Jag har bott i Ryssland, har släkt där (på hustruns sida), har jobbat och har vänner. Inga av dem jag mött har varit dum, grym, elak på något sätt. De ser saker och ting på sitt sätt, på samma sätt som amrisar, chilenare, bhutaneser och alla andra ser saker och ting på sitt sätt.

DOCK, kan nog ingen komma ifrån att det som händer i Syrien är så gruvligt illa och grymt mot civila och det mesta sorteras under rubrikerna KRIGSBROTT eller BROTT MOT MÄNSKLIGHETEN. Jag är nog den förste att skriva under något sådant.



(*)Stalin hade mustasch och var grym. Jag har en likadan mustasch och då torde jag vara grym med.

(**) Jag tror liksom inte på detta med bojkott, speciellt inte om man har stora intressen av något från landet man vill blockera. En av mina favoritgrupper kommer från Ukraina och även om landets regering är fascistisk och begått övergrepp på civilbefolkningen i öst vill jag inte sluta köpa bra musik.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2016/10/07 :  21:12:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ja jag är av den sorten som gärna slår en stor hammare i skallen på en sådan som al-Assad dvs skulle befolkningen få det bättre utan honom så skjuter jag gärna.

Och det där med peka finger åt något så blir det en ganska svepande rörelse håller jag dock inte med om då jag är tydlig med vad jag pekar mitt finger åt.

Intressant att du bott i Ryssland och har familj därifrån (jag har bara haft en rysk flickvän en kort period och träffat någon enstaka ryssar i mitt liv genom arbetskamrater och jag får känslan att de som bor i Sverige inte är något direkt fan av Ryssland.
Men om du har lust att försöka förklara hur vanligt ryskt folk tänker, känner angående det som makthavarna gör osv med dagens styre
osv, jag får intrycket att de som lever i Ryssland är uppgivna och ser ingen förändring till det bättre på väldigt länge och samtidigt så verkar vanligt folk inte direkt tycka illa om Putin även om han stoppar stora summor av skatten som Ryska folket betalar i egen ficka. Något som blir komplext i mitt huvud. För de kommer inte att bli av med honom på länge och när han väl lämnar politiken så kommer han göra som Jeltsin gjorde när han lämnade över makten åt Putin, skaffa sig garantier på att ingen myndighet,Polis osv får åtala honom och hans familj för något alls. Och av sådant här får jag en mycket dålig smak i munnen av.

Ps.Jag har flera chilenare på jobbet och jag upplever dem som mycket Svenska och de har massor av humor också, något som jag uppskattar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/10/08 :  00:00:16  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Nu är det aldrig befolkningen som en bojkott riktar sig emot, det är alltid makthavarna och deras politik.
Befolkningen, den stora massan, blir alltid lidande. Men om vi tycker att putins agerande är stötande
kan vi svara med det vi kan påverka : bojkott.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/10/08 :  09:16:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tyvärr är det väl så att många av länderna i Mellanöstern var bättre och tryggare under vad-nu-makthavarna-hette och innan kring, uppror och revolter startade. Det försvann människor, folk mördades, torterades eller jagades ur landet men det kaos och den allmänna skräck som råder idag, rådde inte igår.

Jag tror vår uppfattning om demokrati och frihet är mycket unik, på samma sätt som vi tror att korruption är något som bara existerar i några få länder här-och-där. Istället, om vi tittar på korruption t ex, är det just den som är normen. Vi är några få länder uppe i norra Europa som anses skapligt fria från den, jämte Nya Zeeland och Canada till viss grad. Det är nog lite så med "demokrati" och mänskliga rättigheter också. Förtryck och allmänt godtycke är nog det som gäller allt som oftast.

Jag är fortfarande ingen anhängare av bojkotter, förutom att det finns ett land jag av politiska skäl aldrig skulle åka till. Erinrar mig en sorts bojkott för massa år sedan mot artister som ofta åkte till Sun City (tror den hette så) i Sydafrika för att uppträda. Detta var under apartheidtiden, och ett uppträdande i Sun City ansågs stödja regimen i Sydafrika. Med på svarta listan fanns en sydafrikansk grupp som av FN(?) inte tilläts uppträda utanför Sydafrika, TROTS att bandet bestod av olika etniciteter och i sin musik kritiserade apartheidsystemet.

Vad tycker då ryssar? Jag tror väldigt många är väldigt trötta på politik. De är vana vid att det händer konstiga saker över deras huvuden och att (re)agera aldrig leder till något gott. Folk håller sig borta från politiken, säger dock vad man tycker över en kopp te i köket. Genrellt verkar ha Putin ha stort stöd från befolkningen, och det finns ju goda skäl till det, men man är väl medveten om att hans regering är en av de mest korrumperade någonsin.
Kulturellt, finns ett par envisa musiker som inte ger upp utan för en intellektuell kamp mot regering i Ryssland med sin musik. Jag tänker på DDT med Jurij Chevchuk och TchaiF med Vladimir Shakhrin. Av någon outgrundlig (nåja) anledning hör vi inte talas om dem i Sverige, än mindre får vi höra deras musik.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/10/08 :  09:29:34  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
FBK: Jag tror att vi har passerat gränsen för politik och det är bara en tidsfråga innan PAC kommer in med blå text

Däremot så förstår jag inte riktigt hur det skulle vara okej för dig att skjuta al-Assad men inte för honom att döda människor? "Bara" för att han har fått människor dödade(jag antar att han själv inte dödat någon). Skulle det innebära att det är okej att skjuta dig efter du har skjutit honom?
Var går gränsen för att kunna få skjuta någon? Ska det bara vara att man har skapat lidande för medborgarna? Ska vi gå och skjuta Löfven efter al-Assad då? Eller chefen på jobbet? Eller personen som trängde sig före dig i kön på affären?
Det är inga triviala frågor det här och jag hoppas att du ska tänka dig för innan du gör sådana svepande dömanden

Det här är i all välmening och riktar sig inte enbart specifikt mot dig FBK utan egentligen alla som bara tycker att problem är triviala med en trivial lösning. Det är samma sak med invandringsfrågan, vårdpolitik et.c.

Jag håller med soundbrigade i mycket av det han skriver. Man kan tycka att våld mot människor, deras frihet, åsikter et.c. är fel och det gör jag också, men jag anser inte att varken du, jag eller någon annan ska döma en person, part eller ideologi. Vi kan ha en åsikt men inte döma
Samma sak gäller de andra stormakterna. Det är inget lätt ämne på något sätt och det är därför vi inte ska diskutera det i det här forumet. Det här forumet fokuserar på långt mycket mindre etiska problem
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2016/10/08 :  17:52:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag ville bara påminna oss om vad som händer där ute och inte bara tänka på vår lilla lugna land och kanske försöka vara mer medvetna och jag tror att jag uppnått det målet så vi kan låta denna tråd stanna här.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000