HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Lite seriöst men mest lek :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/11/03 :  22:56:06  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hepp!
Vi fortsätter.
Lite internkablage petas dit.


Islagsmuttrar för elementen monteras.


Lite puff och fluff enligt DrBoar.


Elementen behöver en tätningslist.


Hepp,elementen monterade och allting inburet och uppkopplat.


Ska försöka göra en mätning framöver för att se hur det igentligen blev.
Öronen säger att det låter fint, inga basmonster men det hade jag inte heller väntat mig

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2016/11/09 15:00:36
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/11/09 :  14:59:57  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu efter några dagar så känner jag att det faktiskt finns bas, om man vill...
Ska mäta med xtz room analyser så fort jag får en lugn stund hemma.

Minsta killen pekar på förstärkaren och säger något obegripligt som betyder att han vill lyssna.
Sen springer han först bort till den ena högtalaren och tittar rakt in i konen ifrån två decimeter avstånd,bara för att kolla att det låter, sen springer han bort till den andra och gör samma sak

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2016/11/09 :  18:14:17  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Vad är det för element? Ser nästan ut som Tannoy.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/11/09 :  22:22:12  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Allt är ju inte guld som glimmar

Det vore roligt att bygga tannoy högtalare men detta är ett lite mindre exotiskt element.
Lomo 4A-32-2 V4 alias "rysstolva".

Trivs bäst i öppna bafflar men då blir de så groteskt stora.
Jag tyckte detta var en smidigare lösning.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/11/10 :  17:31:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Minsta killen pekar på förstärkaren och säger något obegripligt som betyder att han vill lyssna.
Sen springer han först bort till den ena högtalaren och tittar rakt in i konen ifrån två decimeter avstånd,bara för att kolla att det låter, sen springer han bort till den andra och gör samma sak


Bra. Jag fostrar också min 2-åring till att uppskatta välljud.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/11/10 :  21:52:11  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Roligt att se! Gissar att de väger en del
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/11/11 :  16:05:48  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ja, de är ju lyftbara, men rätt otympliga... skulle vara kul att se vad de väger, men min badrumsvåg har flyttat, så jag äger ingen som klarar av vikten för närvarandet

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/11/17 :  20:55:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vet inte riktigt hur jag ska presentera en vettig mätning på skapelserna?
Jag har tillgång till XTZ room analyzer men vet inte riktigt hur jag ska mäta för att det skal bli relevant?

Här är en mätning, men det är ju högtalarna i samverkan med rummet, jag vet inte om det är så intressant egentligen?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/11/17 :  21:31:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tror du skulle balansera det hela om du spelade lite grön musik.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/11/17 :  21:57:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu är det mest ganska mörk musik...
Leonard Cohen snurrar för tillfället, som hyllning och en avspegling av egen sinnesstämning :)

Leonard låter väldigt bra i dessa burkar,men det är ju inte heller någon särskilt komplex musik,mest röst och lite bakgrundskör...

De gör sig bra till akustiskt och sång, ett riktigt trevligt mellanregister skulle jag vilja påstå!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2016/11/17 22:02:23
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/28 :  14:47:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mitt liv har varit turbulent ett tag så jag har varit mer än lovligt frånvarande från forumet. Det betyder såklart inte att jag inte tittat in då och då förstås.

Jag har följt detta bygge och gillar det skarpt!

Helt i min smak. Underbart med stora kvartsvågspipor av alla de slag och stora roliga bredbandare (???).

quote:
Minsta killen pekar på förstärkaren och säger något obegripligt som betyder att han vill lyssna.


Underbart att se framtida hifiintresserade som inte växer upp med små bluetoothlågtalare och skräpiga mp3-filer... Det finns hopp även för kommande generationer.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/12/13 :  06:19:05  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu har jag kompletterat anläggningen något, suget efter att lyssna på riktigt har kommit tillbaks!
Efter att ha legat i malpåse i flera år pga,bbarn, jobb,dåliga högtalare och ett krachat förhållande så har jag äntligen fått lite lust att börja experimentera igen.
Jag samlade ihop en del elektronik och byggde en provisorisk bänk för att få lite ordning.
Mina tham 10 horn är i fel format fysiskt för att passa i rummet, så nu har jag ställt upp ett par sls10 i slutna lådor för att hjälpa till lite i botten.
Nya subbarna kommer att byggas framöver.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000