HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svenska handverktyg - stämjärn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2016/10/21 :  07:54:15  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hej, skulle behöva komplettera med några stämjärn/skölpar för diverse hobbyprojekt. Vet att det fanns rätt många svensktillverkade verktyg om vi går tillbaka i historien, men frågan är hur det ser ut nu? Tror att Ci Fall i Eskilstuna fortfarande smider sin skölpjärn, men lejer ut stämjärnen på legotillverkning.
Bahco är väl knappt svenskt längre.
Hultafors likaså.
Finns det kvar någon annan, mindre, tillverkare i Sverige eller är det svårt att få ekonomi i det?

-

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/10/21 :  22:04:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det blir svårt att hitta svenska tillverkare mer än CI Fall jag har inte lyckats. Men jag har samlat på mig diverse stämjärn/skölpar under flera år och fått ihop en ansenlig samling de flesta har jag hittat på diverse loppisar, fått och hittat allt från 6mm till massiva 32mm enklast att hitta är stämjärn men skölpar dyker upp då och då.

Kanske knivsmeder gör stämjärn/skölpar på begäran?

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2016/10/21 :  22:50:43  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Av en slump ramlade jag över en sida som jag först trodde var ett historiskt cyberfornminne pga utseendet, men den är tydligen aktuell:
S Djärvs hantverk AB.

http://www.djarv.se/produktinfo.asp

De smider ett antal olika snickeriverktyg i Avesta.
Svenskt hantverk så det räcker.

-

Edited by - coldcut on 2016/10/21 22:51:25
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/10/22 :  20:59:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Där ser man det finns de som inte ger upp.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2016/10/23 :  08:01:47  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hittade en test på stämjärn av snickerityp där även CI Fall finns med som svensk representant. Testen är på engelska och som pdf fil.

Ajdå, såg att det fanns en distributions text inlagd.

Men det går att söka på chisel woodworking test på Google, och länk nr tre är samma.

-

Edited by - coldcut on 2016/10/23 08:06:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000