HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Muffsy phono kit
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2016/10/25 :  13:10:20  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
Jag vill tipsa om ett kit för mm riaa-steg som jag byggt i dagarna. Det presterar ett gott stycke över det pris bitarna betingar och är klart överlägset den Rega Fono-riaa det ersätter. Kan byggas av vem som helst som vet i vilken ände man håller en lödkolv. Jag har beställt en head-ampkit från samma källa och återkommer med rapport när det är klart. Kolla www.muffsy.com

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/26 :  09:33:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Skoj, hur såg kitet ut? komplett med låda, kontakter och allt?
Det enda jag inte gillar från bilderna är skruvförbanden, men de kan man ju eliminera genom att löda direkt.
Ska bli skoj att höra vad du tycker om head amp'en sen!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2016/10/26 09:34:30
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2016/10/26 :  16:45:03  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
Han råkade ha en låda till övers som jag köpte så det var allt, behövde inte köpa till nånting. Jag har beställt samma typ av låda till head-ampen från Kina via ebay, kostar knappt 200,- inkl frakt.
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2016/10/26 :  16:50:50  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
En AC/AC adapter måste till också såklart. Jag hade en på 12V som lämnar drygt 14V i praktiken och får duga för tillfället men en bekant köpte en med 9-12-15-18-24V hon Kjell i Ystad. Den är utgående och slut i de flesta butikerna inkl nätbutiken och jag har inte hämtat den än.
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2016/10/26 :  16:55:05  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
En god vän tänker bygga sig en sån här http://diyaudioprojects.com/Solid/JFET-Phono-Preamplifier-Kit/diy-jfet-riaa-phono-preamp.html eftersom han har de flesta bitarna, ska bli intressant att jämföra så småningom.
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2017/01/23 :  10:52:50  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
Trots att jag har alla bitar, har jag inte kommit igång med hedampen ännu. Däremot fick jag tips om ett bra alternativ till opampen OPA2134, LME49720. En närstående person hade två sådana till övers som trycktes in i Muffsyn i lördags. Lade på en skiva på måfå och tänkte ojdå, det var en bra inspelning, härligt djup och transparens on väldefinierad bas. Sedan tog jag en ofta spelad som jag känner väl och noterade att det hade hänt något i samma stil med den.
Muffsyn har gått från very good till excellent och utmanar nu på allvar min nuvistor-riaa med bra dynamik, bas, perspektiv och djup men inte (ännu) riktigt lika bra tonalt. Nästa blir att byta kondningar i riaakretsen, vad månde bliva av det?!

Edited by - Anders Enquist on 2017/01/27 19:25:31
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/01/23 :  19:23:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/23 :  20:07:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Även jag har haft god erfarenhet av LME49720HA metallkapslad OPA! Används bl.a. dagligen i utgångssteget till min lilla MiniDAC 2496! Men det skall även sägas att en 49720 blev duktigt utklassad av en Burson diskret Dual OPA V5 i min Lehmann hörlursförstärkarklon!
Så, nu har jag lett in dig på den mörka stigen!


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/01/24 :  17:49:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
En god vän tänker bygga sig en sån här http://diyaudioprojects.com/Solid/JFET-Phono-Preamplifier-Kit/diy-jfet-riaa-phono-preamp.html eftersom han har de flesta bitarna, ska bli intressant att jämföra så småningom.

En sådan har jag byggt, men aldrig testat då jag saknar skivspelare. Skulle ha med till DIY-träff för att låta andra testa, men det har heller inte blivit av.
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2017/01/25 :  18:53:10  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
Tack för tipset, men både pris och storlek gör att jag avstår från att prova Burson. I nuläget är Muffsyn en pryl som presterar långt över sitt pris medan Bursons kapslar mer än dubblar priset med oviss utgång. Det finns annat att göra, kondningarna i riaakretsen, batteridrift och andra opampar i rimlig prisklass, NJM2608 t ex som står på tur här.

Edited by - Anders Enquist on 2017/01/27 19:27:09
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2017/01/28 :  20:07:31  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
Jag satte in ett par NJM2068 idag. De lät utmärkt, avnjöt Mozarts Ein Musikalischer Spass (så pass man kan njuta av något som är avsiktligt dåligt komponerat). Jämfört med referensen, en nuvistor-riaa, var stråkarna något schablonmässigt återgivna och perspektivet mer hoptryckt i djupled, men öppet och klart med fin bas och diskant. Eftersom skivan nyligen spelades med LME49720 kände jag mig tillräckligt säker på mitt intryck för att sätta tillbaka dem och mycket riktigt, där kom djupet och stråkklangen tillbaka som fick mig att häpna vid första lyssningen. Troligen ett mindre bekymmer för den som spelar multimickade studioinspelningar, men för klassiskt går segern imho klart till LME49720.
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2017/03/10 :  17:20:19  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
Senaste som hänt är att min Muffsy kördes parallellt med en liknande konstruktion, Boozhound Labs, en vecka. Boozhounden är också en passiv riaa, men mellan två jfetkretsar i st f opampar. Den är byggd med högklassiga komponenter och kör på ackumulatorer samt med mc-stepup. Båda låter bra men jämfört med referensen, en nuvistor-riaa, kommer Muffsyn klangligt närmare med ett fastare fundament. Även min hustru tyckte det saknades något från våningen ovanför.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000