HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Klangfilm högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/10/30 :  11:16:27  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Någon som mekat med Klangfilmhögtalare typ Eurodyn ? skulle vilja suga i mig lite erfarenhet. Storlek/typ/material till bafflar mm

Lämnat forumet

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/10/30 :  17:16:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Time, du har säkert redan läst Hifi & musiks reportage för några år sedan?
Konstruktionen är STOR men inte allt för komplicerad, vilket gör den enklare att bygga än t.ex WE12/13A. Ob bas och tt-horn vill jag minnas.
Klangfilm-elementen är dock inte lätta att finna, och priserna blir därefter...
Enligt H&M var elementen rejäla saker med hög precision.
Oklart om det finns något substitut?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/10/31 :  21:03:39  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det är verkliga kvalitetsbyggen och man får nästan ståpäls av både ljud och utförande. De nuvarande bafflarna är MDF och det är kanske inte optimalt. Originalet är symmetriska men den ena sidan bör kanske vara länger än den andre för att inte få samma "brytfrekvens"
Jag har givetvis läst Edenholms artiklar, de är det läsvärda i H&M :) Just stora bafflar verkar ge ett speciellt ljud.
Efter att ha haft ett par Alteclådor i 12 mm plywood knappt utan någon dämpning har jag funderat om döda lådor/bafflar verkligen är det bästa ? dämpar man den lådan tar man livet av klangen, troligtvis helt fel men det är i alla fal upplevelsen

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/11/01 :  09:09:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
OT..
JC Morrison har de senaste åren byggt ett antal OB-basar för Silbatone som enligt uppgift skall integrera riktigt bra med bl.a. WE 12A/13A.
Denna slits-laddade OB är från Munich High end 2012




Här är JCs OB från Munich High end 2016. Även denna slits-laddad, men ner mot golvet. Element: 2 st GIP415 (15") samt 2st EV30 (30")
https://audio13.files.wordpress.com/2016/05/l1006990.jpg?w=788


JC har enligt uppgift emigrerat och bosatt sig i Malmöregionen. Det kanske kunde vara värt ett besök?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2016/11/01 09:30:37
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/11/01 :  09:25:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Time, en fråga
Vet du något om vilka data Eurodyne-basen (elementet) har?
När jag klurade på att bygga OB-basar så fastnar man i "höga Q-element", vilket går stick i stäv med det horn-laddade mellanregistret. Jag inbillar mig dock att högt Q är en kompensation för en underdimensionerad OB-baffel, och att lågt Q är möjlig om baffeln är tillräckligt stor.

Min tanke var att bygga en L-formad, 2m hög, 60 cm bred OB-baffel med elementet (slits-laddat) mot lyssningsposition i botten. Baffeln placeras i rummets hörn så väggar och golv blir en del av baffeln. Utsläckning sker då endast i baffelns ovankant vilket blir en längd om ca 4m.
Utrymmet bakom baffeln och väggen skulle vara ca 3-4dm, vilket torde vara tillräckligt för att låta elementet "andas". Det skulle även vara möjligt att fylla delar av detta med ull för ytterligare lägre LF.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2016/11/01 09:43:45
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/11/01 :  10:10:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
JC har enligt uppgift emigrerat och bosatt sig i Malmöregionen. Det kanske kunde vara värt ett besök?



Hifi-forum reportage!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/11/01 :  11:38:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
http://www.labjc.com/?page_id=2

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/11/02 :  08:28:25  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Mr Morrisons konstruktioner har jag sneglat på, ingen B-skådis direkt, vore verkligen intressant att se ett HF reportage ! vad sjutton gör karln i Malmö av alla ställen ? hoppas han kan låsa in bilen :) Silbatone verkar alltid få "bästa ljud"
Elementen i de slitsade OB skulle ju kunna vara GPA 415(?) eller 416.
Altec 416 fungerar utmärkt i baffel och jag kan tänka mig att Klangfilm KL 406 kan ha liknande egenskaper men jag har ingen aning.
Synd att Bosse har gått vidare, han skulle ha vetat, möjligen satt sådana i hans källarhorn ?
Om jag minns rätt är 415 ett Biflex element liknande 755 men har inte sett eller hört ett par. Det vore oerhört intressant att höra mer om slitsad OB och tankarna bakom då jag är lite dålig på teorin.
Jag har ett par Hartley 24" hänger som väggprydnad, kanske de skulle passa ? låg fs...


Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/11/02 :  08:50:26  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Nu borde jag ha gått till Specsavers... GIP är helt andra djur än GPA ! De verkar vara replicas på WE som i sin tur är mycket lika Klangfilm.
De har ju haft samma användningsområde så de borde vara tämligen nära.
De är gjorda för typ biografer, allt väl uttänkt. Klangfilm Eurodyn, och antagligen WE, är mycket behagliga att lyssna på och man kan sitta off axis med full behållning, ett par små WE12 vore inte helt fel !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/11/02 :  12:08:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
GIP ställer alltid ut tillsammans med Silbatone i Munchen. Gedigna saker!

Angående den där slitsade L-baffeln så har jag en bild:


Jag tror att elementen var Electro Voice 30", har för mig Morrison sade det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/11/02 12:10:24
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/11/02 :  15:05:27  Show Profile Send time a Private Message  Reply
svårt att se om gubben var extremt liten eller baffeln stor men är det 30" i hålet så...
EV:n satt i Patrician som hornladdad typ Klipsch, om det nu är samma.

Vad är vitsen att göra slot loaded ? kanske får man vara försiktig med äldre element som inte tål den extra kompressionen ?

OB är kul ! den stora ytan ger liksom ett stöd och det blir väldigt stort ljud men med bibehållen fokus.

Är lite intresserad eftersom mina bafflar är någon dm för låga och ändå behöver göras om

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/11/04 :  19:27:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Slits-laddningen ökar tryck-skillnaden i ljudvågen, dvs ökar känsligheten.
Priset man betalar är en snävare bandbredd.
Lägger man sliten rätt (nära golvet) så sänks även baffelns kortslutnings frekvens något.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/11/04 :  23:02:50  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Finns det några tumregler ? minskar xmax ? När man börjat med OB-bas eller horn låter basreflex trasigt..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/11/05 :  07:41:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag vet inga tumregler, men har ofta sett en laddning om ca 2/3 av kon-arean. Man får dock inte glömma att en laddning är en form av modifiering av ljudvågen. Jag tror därför att man snarare skall se laddningen som en viss kompensation för elementets mekaniska/akustiska tröghet. Hård laddning ger även risk för uppbrytning.

En tanke är att montera elementet öppet i bafflen, och sedan prova olika stora laddningar genom att skruva på olika täckskivor.
Ytterligare en intressant tanke är en K-slits som ger en mjukare akustisk transformering mellan membran och luft.

WE och Lansing hade också OB som man kan inspireras av:


Lansing 18W8 (3é från vänster) kan ju vara ett alternativ till Eurodyne.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2016/11/05 09:27:04
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/11/05 :  16:34:44  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Nu har jag ju redan Eurodyn så WE / Lanssing blir liksom samma sak, typ men jag gillar verkligen att man kan använda slitsade OB, jag antar att det kan gå att spela lite högre och få en aning bättre dynamik med slitsad ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000