HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 KAB filter mot rumble
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/11/03 :  13:55:01  Show Profile Send TheMann a Private Message  Reply
... Nja, inte rumble kanske då jag inte haft några hörbara störningar men däremot fått kraftiga konrörelser på basarna när jag spelat vissa skivor. Väldigt irriterande!

Det verkade som om nyare skivor, där jag ofta upplever att det finns mer info i basområdet än på 70- 80-tal, har varit mer drabbade. Dock inte helt och hållet så. Kanske har det att göra med pressningen men ofta blir man så glad över att bara hitta vissa skivor så man måste köpa dem oavsett!

Nåväl, jag har läst runt och dessutom diskuterat med min handlare, det kanske är dax att uppgradera lager och chassie äntligen? Placering kan ju vara en lösning liksom underlägg/fötter...

Jag vill ju ogärna stoppa in fler prylar i signalkedjan och då jag har Primare R32 RIAA så mailade jag dem för att fråga om de har något högpassfilter i RIAA:t och om det kan justeras invändigt. Märkligt nog fick jag inget bra svar på det, lite "goddag yxskaft" faktiskt, vilket ledde mig till att tro att det inte fanns något filter i mitt RIAA.

Jag läste bra saker om KAB RF1 (kabusa.com) som är ett rumblefilter som sätts mellan RIAA och försteg, då det inte var alltför dyrt så beställde jag ett från England. Det tog sin rundliga tid att hitta hit men häromdagen så kom det!

Snabbt och enkelt inkopplat och så på en skiva!
Hur skulle det låta?
Kunde direkt konstatera att det funkade och de överdrivna konrörelserna var borta! Skönt!

Kan jag ha tappat en gnutta i lägsta basen? Är den lite mindre distinkt? Kan jag möjligen vunnit lite svärta och distinkt placering i mellanregistret?
Framtiden får utvisa...
(annan RCA-kabel är beställd, jag kör med en enklare tills vidare, dock inget lakritssnöre!)

Tills vidare kan jag rekommendera att testa om ni har problem med rumble/vilda baselement och inte vill ge er på mekaniken. Dosan känns seriöst byggd och jag hör inga som helst skillnader i brus eller något sådant, då hade den åkt ut direkt!

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/11/03 :  17:31:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det låter intressant! Ett effektivt subsonic-filter borde rimligen vara inbyggt i alla RIAA.
Vill du hinta om vad det kostade?
Det bär emot att koppla in extra komponenter i signalvägen men i det här fallet kanske det bör övervägas.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/11/03 :  22:18:17  Show Profile Send TheMann a Private Message  Reply
Jag kan göra mer än hinta : http://www.analogueseduction.net/kab-phono-stage-burn-in/KABRF1.html?currency=1

143,95 Sterling + frakt alltså.

Jag försökte läsa på om hur olika RIAA hanterar detta (hittade dock ingen info om mitt på nätet).
Det verkar vara lite olika filosofier, vissa tillverkare tycker inte att det hör hemma i RIAA:t andra har det och några har valbart och t o m möjlighet att ställa branthet och frekvens.
Som jag förstår det har skivan ingen stereosignal under 150 Hz för att spara "utrymme" på skivan och KAB-filtret konverterar allt under 140 Hz till mono (där tanken ju då är att kanalskillnader är störningar som inte finns i spåret)

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000