HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Hjälp - Vilka basar i XL Fidelity PG-850
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2016/12/19 :  12:09:03  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hej,

Jag har kommit över ett par XL Fidelity PG-850 - tyvärr är basarnas kanter borta, omkantning kan ju vara ett alternativ, men helst skulle jag vilja ersätta elementen med nya.

Hittar ingen vettig info online och jag har försökt maila speakerdesign.se men har inte fått något svar.

Är det någon här som vet vad det är för element i den resliga 2 vägaren?

8 tummare är det i alla fall.

Är det 4 eller 8 Ohm? Tips på ersättningselement?








Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2016/12/19 12:10:22

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/12/19 :  18:50:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har för mig att det var Rockford som användes.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2016/12/19 :  19:53:28  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Kantar du om själv är det bara sådär 250kr i material. Kan vara värt ett försök. Finns massvis med videoklipp om man söker runt.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2016/12/19 :  22:11:50  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jo omkantning är ett alternativ såklart, en fråga: förändras ljudet beroende på vilken typ av kantring man köper, låter det original eller blir det ett "annat" element vid omkantning?

Jag har också hört Rockford, men trodde att det bara gällde de större baselementen på 12, 15 och 18 tum??

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/12/20 :  08:44:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dammkåpan ser exakt likadan ut så jag förutsätter att det är från samma serie :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/12/20 :  08:46:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
http://www.stevemeadedesigns.com/board/topic/182782-old-school-rockford-fosgate-s1-124-subsneed-any-info-you-can-give/
Du får nog maila Rockford o kolla

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2016/12/20 :  08:56:57  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Du kan har rätt Johan, jag lutade annars åt att det är ett Vifa, det användes ju tydligen som mellanregister i de större modellerna och det är misstänkt likt både fram och bak - hittar dock bara ett 6,5 tums element som de använt i Primares modeller:

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/bas/65-tum/m17wh-09-08

Speakerdesign.se ligger ju bakom QLN, QRS, PRimare, XL Fidelity och DLS - chansen är väl ganska stor att de använde samma element i många konstruktioner?


Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/12/20 :  09:55:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det vågar jag inte sia om, den sortens dammkåpa har iaf jag bara sett på XL.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2016/12/20 :  21:14:15  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Kantens styvhet påverkar nästan alla parametrar men det är sällan så stor skillnad att man hör någon skillnad när de väl är inspelade. Enda kan vara om man går från mjuk skumgummikant till hård gummikant men nästan alla kanter idag, även de i gummi, är mjuka. Brukar själv byta ut till gummikant och jag har aldrig varit missnöjd med det än så länge i alla fall.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2016/12/21 :  00:00:39  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
OK - är nu rätt säker på att det är ett så kallat "Old School" Rockford Fosgate element och detta verkar ha lite unika egenskaper, så en omkantning är det enda som verkar vettigt, så nu gäller det bara att hitta en vettig kant - skum eller gummi det är frågan?

Tack för input grabbar :)

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2016/12/21 :  18:09:14  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Gå in på speakerrepairshop.nl och leta upp den som passar bäst. Stirra dig inte blind på om det är gummi eller skumgummi, storleken är viktigare.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000