HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förslag på nytt basstöd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/01/11 :  21:08:30  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Håller på att byta ut delar av min anläggning och behöver lite tips på nytt bassystem. Frontsystemet består av horn bestyckade med Sonido bredbandare, och kommer även i framtiden att nyttjas även om jag bygger nya lådor. Till dessa har jag använg 2 TH med 8 tummare från Audax. De har väl funkat okej även om jag ibland upplevt dem som lite bumliga och okontrollerade. Nu har jag bestämt för nykonstruktion.

I lyssningsrummet står en soffa i vinkel ut i rummet. min plan ät att ställa ett par basar bakom soffan och bygga dem som en hylla, eller rumsavdelare om man så vill. yttermåtten jag behöver hålla är 3000x760mm, djupet inte fullt så viktigt. Självfallet går ju tankarna på ett nytt TH-system men det verkar inte som att det byggs så många numera. Jag behöver framförallt tips på lämplig driver. Är det nån som byggt många och känner sig ha koll på läget och har lust att hjälpa till så skulle jag vara tacksam.

// Johnny

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/11 :  23:22:20  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
TH bumliga. Hmmm... är du säker på att det beror på dina TH? Det skulle kunna vara placeringe av dem i rummet som skapar resonanser. Delningsfrekvens och branthet kan också spela roll. Eller hur de står placerade i förhållande till Sonido Hornen.

Om jag får vara nyfiken; vad vill du uppnå med det nya bassystemet? Hur djupt vill du att det ska spela? Hur djupt spelar Sonidohornen avslappnat? Vilken delningsfrekvens har du tänkt mot hornen? Vad är viktigast, djupbas eller attack i midbasen (kan stå i motsats ibland)? Hur starkt vill du kunna spela?

Det enklaste är basreflex men det tycker jag inte är så roligt personligen men kan vara helt rätt i många fall. Nu verkar ju du ha massa spännande volym och då öppnar det ju upp för andra möjligheter som transmissionslinje, Tappat horn eller till och med frontladdat.

/mvhff

Edit: hur delar du till dina TH idag, vid vilken frekvens och branthet?

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2017/01/11 23:23:37
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/01/12 :  10:54:18  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Har testat lite olika delningar och kör nu 58hz/24db Vilket låter bäst. Fronthornen är avstämda till runt 80hz. De nya fronthornen kommer att gå ner till runt 50hz (Sonido Aion). Anledningen till nya bashorn är anpassning till nytt hus med annan möblering. Tanken är alltså att ställa 2 horn längs soffans baksida som är placerad rakt ut i rummet för att de ska störa det visuella helhetsintrycket så lite som möjligt. Gamla bashornen går ner till 25-30hz typ och ner avgrundsdjup bas, men som sagt med lite bristfällig kontroll. Jag inbillar mig att ett kortare horn som kanske går ner till runt 40hz skulle passa mig bättre Jag är öppen för alla ideer men horn ligger mig varmt om hjärtat..

// Johnny
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/12 :  23:19:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
TxF, om du har vägarna förbi Mölnlycke får du gärna låna ett TH avstämt till ca 40 Hz att pröva med. Det är inte vackert för jag har experimenterat en hel del med det men det spelar fint.







Här är byggtråden



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/01/17 :  11:34:43  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Såg ju ut att vara ett roligt bygge, närmast idealisk frekvensgång för min del. Jag får leka lite i hornresp, ska hitta nån lämplig driver först bara.

// Johnny
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/17 :  11:58:30  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
B&C 12TBX100 är kanske ett alternativ. Den (eller motsvarande) skulle jag gärna labba lite med. Circlo har lite fler förslag på potenta 12:or i den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94748&whichpage=2

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2017/01/17 12:37:32
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/02/16 :  19:45:06  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Har kollar runt på lite element och hittat ett budgetalternativ som kanske man vara intressant, nämligen Beyma SM112/N. Labbade lite i Hornresp. Ska delas runt 60hz, tankar kring detta?




// Johnny

Edited by - TxF on 2017/02/16 19:47:37
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/08 :  07:23:13  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Nu så är planerna klara och bygget har börjat så smått. Slutade med att jag sätter Sonidodrivern i en sluten kammare. I samma kabinett till en 8 tummare i ett TH. Basen kommer från ett par 12" Beyma, även de i var sitt TH. Tanken är att bashornen spelar upp till runt 60hz, midbashornen med 8 tummaren 60-200hz och bredbandaren tar resten. Har kompletterat förstärkeriet lite. Tänkte köra bashornen på en gammal PA-rigg som jag just nu håller på att HIFI anpassar. Rensar den från onödig elektronik, byter kanblage och kontakter samt ger den en ordentlig översyn. Har också kommit över en Xindak V30 (6550 PP) som jag tänkte skulle få hantera midbasen. Mitt gamla 2A3 steg kör bredbandarna. Ska bli spännande och se om man kan få detta att funka =)


http://hund.burfelt.se/images/Subhorn.png


// Johnny

Edited by - TxF on 2017/03/08 07:58:38
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/03/08 :  08:26:31  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Kul design!
Ska bli roligt att följa!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/08 :  08:32:09  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Sim av de båda hornen




// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/08 :  18:42:13  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Koppar som ytbehandling av baffeln =) Resten av lådan skall vara matt svart.








// Johnny
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/03/08 :  19:03:52  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Häftiga idéer och lösningar, det här kan bli riktigt snyggt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/03/08 :  20:24:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Riktigt cool design!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/03/08 :  22:24:09  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Good grief.........?
Spännande!
Berätta gärna lite mer om dina tankar bakom designen.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2017/03/10 08:24:58
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/10 :  14:38:03  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Egentligen började det hela med att jag ville ha ett annat basstöd med lite mer punch i då det gamla gick ner till 20hz och jag upplevde det som smått okontrollerat. Så jag tog fram ett horn för detta, gå ner till 30 och har 3 ggr så stor mynningsarea. Insåg rätt snart att mina 8 tummare nog inte skulle hålla måttet för uppgiften så jag designade om runt ett par 12" Beyma istället. Sedan grunnade jag lite fram och tillbaka, 8 tummarna var ju över så varför inte sätta dem i ett midbashorn. Bredbandaren skulle nå inte behöva gå ner till mer än runt 200 hz så en sluten kammare borde funka fint för det. Sedan bakade jag ihop allt i samma kabinett för att få en mer hustruvänlig lösning. Midbashornet är i princip rakt i sin frekvensgång från 60-300hz vilket borde ger mig lite manöverutrymme vad gäller delning och faskompensering. Nu satt jag ju lite i skiten vad gäller förstärkeriet. Bredbandaren har gått med ett 2A3PP steg vilket låter kanon så det blir kvar. De gamla bashornen drevs av ett Yamahasteg vilket inte var helt bra så det har jag pensionerat. Midbasen kommer nu att drivas från ett Xindac V30 (6550 PP) och de nya bashornen kommer att få sitt från en gammal PA-rigg LEM 2-430 som jag i skrivande stund håller på att bygga om. Bort med allt onödigt lull-lull och byte av alla kondingar i signalvägen samt uppgradering av kablar och kontakter. Steget är traditionell design runt Darlington-trissor och kommer efter modifieringen att vara 2 monoblock i samma låda båda med 1500VA nätdel och rejäl kondensatorbank. Jag hoppas att kunna få den punchen och närvaron i de nedre registren som jag saknat så det ska bli mycket spännande att få realisera detta projekt.

// Johnny
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/03/10 :  14:57:48  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Tack för info.
Hur har du tänkt om den svängda fronten och kopparen? Är det bara en
designgrej eller....?

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/10 :  21:13:02  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Nja slutet på hornet är exponentiellt men kopparn är helt estetisk.

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/03/20 :  06:43:36  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply

// Johnny
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000