HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton RC-L jämfört med Canton 611?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/01/13 :  19:07:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Någon som hört båda?
Är de likvärdiga eller är någon bättre än den andra?

611 är lite nyare (säljstart 2005, RC-L säljstart 1998).

Hittade följande text:
quote:
Den klassiska Ergo-serien har återigen uppdaterats med den senaste tekniken från Canton. Vill du ha en bra allroundhögtalare som klarar av alltifrån klassiskt till hårdrock så är det här rätt högtalare!
De nya mellanregistren och basarna i svarteloxerad aluminium har sina koner upphängda med den nya Wave-tekniken som tillåter en lång slaglängd utan att konerna rör sig i sidled och skapar onödig distortion.
Diskanterna i aluminium-mangan är framtagna med avancerade datorprogram och spelar klockrent upp till 40.000 Hz (en människa med perfekt hörsel hör upp till ca 20.000 Hz).
Alla modeller (utom 601 och 605) har dubbla guldpläterade kontakter för bi-wiring och bi-amping. Till golvhögtalarna medföljer spikes.
611 DC är störst i Ergo-serien och spelar ner till 20 Hz tack vare sin dubbla 22 cm basar. Tillägget DC står för Displacement Control och är enkelt förklarat ett filter som är kopplat till talspolen i elementet och kompenserar när det börjar dista. Detta är en av hemligheterna till att Canton får ut så fet bas ur sina högtalare med full kontroll. De kan köra elementet till bristningsgränsen där DC-filtret \"bromsar\" elementet innan det är \"för sent\" och missljud uppstår.


RC-L


611

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2017/01/13 19:10:42

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2017/01/13 :  21:08:05  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hört båda med lång tid mellan och helt olika platser så jag vågar mig inte på något riktigt svar, men magkänslan säger 611 om du tänker köpa om det dyker upp ett par. För övrigt så tycker jag överlag att just den här modell serien över åren har presterat för pengen,rejält och lite köttigt, homogent ljud och ingen extra spetsig diskantåtergivning (sticker ut lite)som en del av Cantons andra serier har haft.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2017/01/14 :  22:17:16  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Har inte hört 611 men vill bara flika in att jag ägt RC-L sen 2005 och inte en enda gång känt behov av att byta högtalare, innan dess bytte jag typ en gång per år. Tilläggas bör dock att mitt HiFi -intresse inte fått så mycket utrymme i mitt liv sen jag fick barn -08, men ändå :-)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2017/01/14 :  22:59:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har också ägt ett ett par RCL, två gånger med flera år mellan, skulle kanske vara tydlig med det. Men det var på den tiden när jag ägnade mycket tid till att testa och lyssna på allt möjligt ifrån högtalare till elektronik, råkade då jobba med 2 personer som var likadana så det blev mycket testande av grejer

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/01/15 :  16:12:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för svar!

Köpte ett par 611 begagnade, återkommer med lyssningsintryck.
Gillar iden med ett element för i stort sätt hela röstomfånget 300-3500Hz.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/02/07 :  11:47:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Är inte rätt man att göra någon utförlig bedömmning av ljudet
men tycker dom är trevliga att lyssna på, inget som sticker ut
vilket jag gillar för det brukar bidra till att jag tröttnar.

Var tvungen att köpa en gammal tidning med ett test på dom
(som dom vann), ska bli kul att läsa


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000