HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TABAQ ny
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/01/13 :  23:09:02  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Nu länkar jag en uppdatering:
Post #1510
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/88787-tabaq-tl-tang-band-151.html
Med TB W4-1320SIF är det nog bland det billigaste välljud du kan hitta!
Elementen finns att köpa i Sverige också.


Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/01/13 :  23:14:48  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Var nog den första som använde 4" i TABAQ 2006.
Fortfarande tycker jag dom är makalöst bra!
Spelar lätt ner till 40Hz!
Naturligtvis i lugna watt.
:)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/14 :  11:23:17  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har också ett par TABAQ med Tang Band W3-871.

En lättbygd och rolig konstruktion jag haft mycket glädje av.

Tror dock att den ska byggas med 4"aren istället. Kräver mindre dämpningsfluff. Orginal TABAQ som jag har är på tok överdämpade.

Skulle vilkja pröva att sänka elemetet närmare mitten för att akustiskt släcka ut resonanser så mindre dämpning behövs samt flytta upp porten något för att kanselera portresonanser genom att stämma av portens placering mot motten av kabinettet. Massa idéer som troligen aldrig kommer bli förverkligade.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/01/15 :  00:43:32  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Fast på den nya ritningen ska elementet flyttas upp 6 cm och porten är också uppdaterad.Post #1501 i DIY tråden.

Edited by - Wheels on 2017/01/15 00:48:26
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/15 :  09:04:09  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag skulle tro, utan att veta, att den mer rättvist borde kallas basreflex eftersom elementets placering inte är optimerad för att undertrycka interna resonanser i lådan på den positionen. Ska se om jag kan köra ett par simmar men jag sitter inte på min dator med MethCad på för tillfället. Hursomhels kan det säkert komma väljud ur den ändå.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/01/15 :  10:27:22  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har både 3" versionen och 4" bokhyllemodell.

Jag tycker 3" spelar finare men jag kan spela högre med 4"

Båda konstruktionerna ger mycket / krona!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/01/15 :  10:59:17  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle tro, utan att veta, att den mer rättvist borde kallas basreflex eftersom elementets placering inte är optimerad för att undertrycka interna resonanser i lådan på den positionen. Ska se om jag kan köra ett par simmar men jag sitter inte på min dator med MethCad på för tillfället. Hursomhels kan det säkert komma väljud ur den ändå.

/mvhff


Bjorn kallar det för MLTL.
"Please note that TABAQ is just a straight, mass loaded TL. Instead of using a tube as port like in a bass reflex, the port is an integrated part of the cabinet. "
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/15 :  11:24:55  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Bjorn kallar det för MLTL.

Jo, jag vet men jag är inte säker på att jag håller med.

Bara för att vara tydlig så kritiserar jag inte högtalarens kvalitéer. Jag har ett par själv som jag lyssnar på dagligen. Jag är intresserad av hur högtalare fungerar och det är till stor del vad hobbyn handlar om för mig. Men jag ska inte kapa din tråd Wheels. Jag håller med om att denna högis nog är bland det billigaste välljud man kan hitta.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2017/01/15 11:55:39
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/01/15 :  22:19:17  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Jo, jag vet men jag är inte säker på att jag håller med.

Bara för att vara tydlig så kritiserar jag inte högtalarens kvalitéer. Jag har ett par själv som jag lyssnar på dagligen. Jag är intresserad av hur högtalare fungerar och det är till stor del vad hobbyn handlar om för mig. Men jag ska inte kapa din tråd Wheels. Jag håller med om att denna högis nog är bland det billigaste välljud man kan hitta.


Kan tyvärr för lite också men är gärna öppen för en diskussion vad det är för princip som TABAQ är byggd på.
:)
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/01/16 :  14:50:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Skulle vilkja pröva att sänka elemetet närmare mitten för att akustiskt släcka ut resonanser så mindre dämpning behövs samt flytta upp porten något för att kanselera portresonanser genom att stämma av portens placering mot motten av kabinettet.


Det tror jag också på.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2017/01/17 :  00:51:01  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Bara kort:
TABAQ ær en kvartvågspipa. Porten ær en del av pipan men med mindre areal. Mass loading.
Från frekvenskurvan och 3. Och 5. Harmoniska resonanser kan man se det inte ær en bass reflex.
Dæmpningen reducerar konens rørelse under kabinettets tuning.
Du kan flytta enheten ned før en bætre kontroll av dom harmoniska problem.
Jag føredrar enheten længer up, ca 1/5 från pipans børjan. Ser snyggare ut och fungerar fint med rekomanderat dæmpning.
Mit mål ær inte så lite dæmpning som møjligt men en bra resultat total set med kontroll på konen och utan turbulens i porten.

Hej
Bjørn

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/17 :  10:34:07  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej Bjørn. Vad kul att se dig här igen.
Då måste jag passa på att utveckla mina idéer vid tillfälle.
Jag måste säga att det är väldigt imponerande vilket gensvar din TABAQ har fått.

Jag ska sammanfatta mina funderingar om MLTL vs BR när jag får möjlighet. Kan bli en intressant diskussion.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2017/01/17 10:34:50
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2017/01/17 :  18:29:40  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej hff

Just precis, det finns inte något rätt eller fel svar :-) Bara interessanta diskussioner.



Hälsningar
Bjørn
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/01/18 :  22:04:01  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Om det finns några högtalare jag skulle kunna dö med så är det TABAQ med Tangband W4-1320.
Som desktop högtalare så är det en njutning!
Sen fuskar jag lite EQ APO i basen trycker på lite...
Inga högre ljudtryck naturligtvis men så bra...
Blir poetisk...
:)

Har ett par Tangband w8-2145 som flämtar i 27 liters lådor, visst ska bygga lådor till dom så dom också
får känna frihet.
Men så mycket kärlek sen 2006, och fortfarande till mina små 4" TABAQ.
Love you!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/01/18 :  22:11:15  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Sen byter jag förstärkare som ni byter kalsonger, var tredje månad.
Nu är det trevliga TDA7498, lite softare än Tripath men bra botten.
Rekommenderas för en hundring!
Edit:
Jag kör den med en billig 24v/5a från ebay, också typ en hundring.
Gillar ljudet skarpt!
Klarar Diana Krall testet, inga skarpa ssss.

Edited by - Wheels on 2017/01/18 22:50:11
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2017/01/26 :  08:42:37  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Kul med en "TABAQ" tråd.

Jag byggde efter Börns anvisningar slaviskt. Vi kör våra 4 TABAQ:n fortfarande.
Och senast härom dagen var min fru och insistera på att vi ska flytta in ett par i storarummet.
Inte för att mina byggen ser vackra ut, utan för att dom presterar över
förväntan.

TABAQ:n är en fullträff.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/26 :  09:37:33  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej Gubben, long time no see

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2017/01/26 :  17:49:15  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:


Kul med en "TABAQ" tråd.

Jag byggde efter Börns anvisningar slaviskt. Vi kör våra 4 TABAQ:n fortfarande.
Och senast härom dagen var min fru och insistera på att vi ska flytta in ett par i storarummet.
Inte för att mina byggen ser vackra ut, utan för att dom presterar över
förväntan.

TABAQ:n är en fullträff.


Kul!
Vad har du för element?
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2017/01/28 :  20:21:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

FForsman@
Ja det är inte så ofta jag skriver. Men jag läser ofta Era bekännelser.
Det är inte intresset som vikitner. Utan hälsan.

Wheels@

Högtalaren som jag byggde med var: TB W3-871B.
Jag vill minnas att det var Björn J som rekommenderade
den. FForman och bibl var lite av pionjärer och jag byggde efter deras instruktioner. De roliga var att Björn J kom in i matchen på slutet och verifiera konceptet.

Jag googla på W3-871B och fick träff. Högtalarshoppen säljer den idag för 227 bagis styck. Och länken till Björn J koncept beskrivning funkar fortfarande.
Nääää för tusan Wheels.......... här är det bara o köra! Säg bara till innan så vi hinner ducka.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000