HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 begagnade högt. till litet lyssningsrum. max 20k.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2017/02/05 :  12:29:01  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
Jag har ruskigt svårt att få mina nuvarande högtalare (bakladdade horn bestyckade med lowther EX4or) att fungera i nuvarande lyssningsrum så jag har börjat kika på alternativ. Problemet är bara att mina krav är skyhöga och min budget är mycket begränsad.

Mina nuvarande högtalare har under optimala förhållanden allt jag önskar men beroende på invinkling får jag antingen en fantastik naturlig presentation och närvaro av röster som man nästan kan "ta på" men med en ljudbild som har bra bredd och ok men känns "off" eller en fantastisk ljudbild med mycket bra djup och bredd som känns korrekt fast med betydligt sämre fokus på röster. Diskantåterligvningen är oavsett vinkling mycket högupplöst och dynamiken är som man kan förvänta sig otroligt bra.

Vad kan man finna för begagnade stativare eller golvare som trivs i små rum relativt nära bakvägg och som låter riktigt jävla bra? pristak: 20k

Rummet de ska spela i är relativt litet och de kommer placeras max 50cm ifrån bakvägg. Väggar av betong men det är helt ok akustikreglerat med stora absorbenter på bakvägg och stor tjock matta på golv.

Elektroniken är neutral och lämnar nog med effekt för att kunna klara av att driva det mesta i högtalarväg.

Edited by - M_G on 2017/02/05 12:40:03

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/02/05 :  14:29:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag tror du får bäst råd från personer som känner dina högtalare eller i alla fall typen. De är ju lite speciella och deras karaktär skiljer sig från den breda massan en del.
Vi får hoppas att de hittar hit.

*Föresten har du prövat entaktrör?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2017/02/06 :  20:26:24  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
Micke Y, så sant, men jag misstänker att det blir svårt att hitta en högtalare med lowthers horns karaktär och ljudegenskaper till en såpass begränsad budget och speciellt när de ska trivas i ett litet lyssningsrum. jag är väl egentligen ute efter ett par högupplösta högtalare med stor ljudbild, kirurgisk precision genom hela övre registret och som är riktigt bra på att återge röster. Bra med dynamik skadar inte heller..

Om jag ska vara helt ärlig så har jag aldrig hört talas om entaktrör. Vad är det?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2017/02/06 :  22:08:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Du borde satsa på att få till det med de högtalare du har, det verkar som att det är "dina" högtalare.
Jag tänker först och främst på att diffusera.
Du skriver att du tappar fokus när du vrider ut högtalarna, det låter lite som att du har problem med reflexer från sidoväggar som blandas med direktljudet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/02/07 :  18:33:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
entaktare är ett rör slutsteg som är s.k. single end kopplat. Många använder sådana med just Lowther element horn.

Prova, många älskar det

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2017/02/13 :  19:31:04  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
Micke Y: singelendare har jag testat men nuvarande steg är dock det som har fungerat bäst. Som goldfinger skriver rör det sig nog om reflexer från sidoväggarna. har inte ens tänkt på det och tyvärr blir det svårt att göra något åt det när jag har ett stort fönster i vägen på höger sida. Sälja högtalarna och satsa på ett par stativare känns som det bästa alternativet när jag har en känsla av att frugan inte blir speciellt glad över ännu mer akustikreglering i vardagsrummet.

Kikar på lite begagnade alternativ. Någon som har hört xtz 100.33 eller Wilson Benesch Arc?
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2017/02/15 :  18:30:57  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
Sansonic MB1 tillsammans med ett par trevliga subbar?
https://www.hifiexperience.se/produkter/begagnat-demoex-erbjudande/begagnat/scansonic-mb-1inkl-org-stativ
http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/scansonic-mb-1
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/02/16 :  17:11:45  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Nog svårt hitta nåt bättre. Problemet kan nog bli värre med andra högtalare eftersom din lowther beamar en del? Men om du vill testa nåt annat och rätt så kompakt i ett svårt rum skulle jag föreslå Larsen.
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2017/02/19 :  22:04:42  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
kaktus: ja, det är verkligen inte lätt det här. Jag trodde att jag hade hittat den perfekta kandidaten men frugan satte p för det. De var helt enkelt för fula, (Harbeth HL-COMPACT 7ES-3) och visst, vackra är de fan inte. Larsen hifi 8 kanske skulle vara något. Får helt klart kika närmare på dessa. Tack för tipset!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/02/19 :  22:32:19  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Hoppas att ni inte gör det med allt ni köper, bara tittar på utseendet.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2017/02/19 :  22:54:17  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
OM du hittar RÄTT högtalare för DINA behov, köp och lackera om dem hos en lackerare, det är värt pengarna än att riskera att det snart blir byte igen.(nedan)
För att ge lite inspiration om hur jäkla snyggt lackerat kan bli så kolla dessa. Och du kan helt och hållet välja kulör så det blir godkänt där hemma,något som jag aldrig förstått mig på i sig.

Ps. Larsen 8 har en helt annan spelstil med en mer framträdande diskantåtergivning som är extra kinkig på sämre inspelningar så gå på det DU gillar ljudmässigt, annars är risken uppenbar att det blir korta förhållanden med högtalarna.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/02/20 :  08:00:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Självklart är utseendet viktigt och då kanske dessa skulle passa?
http://hifipig.com/wp-content/uploads/2017/02/Nime_Elite_Two_White_hifi_news_feb_2017.jpg

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000