HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 USB DAC ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/06 :  16:25:32  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Min HRT HD börja få ett par år på nacken och den låter i mitt tycke helt ok. OM man nu skulle få för sig att uppgradera, vad kan tänkas ge mig mer musikalitet än HRT:n ?

Lämnat forumet

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/02/06 :  18:17:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmm knivig fråga eftersom jag inte är särskilt kunnig på HRT. Men, kom ner till Götborg så jämför vi den mot min nyligen införskaffade Gustard X12. Du vet var jag bor!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/06 :  19:07:57  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det vore trevligt ! synd bara att Göteborg ligger så förbenat långt bort ! Reser inte mycket nuförtiden...
Kineserna gör ju intressanta grejor, funderade på en Line Magnetic också, rörutgång är trevligt och mina 50-talsgrejor känner sig mer bekväma ! Per, vad har du fått för intryck av Gustard såhär långt ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/06 :  19:20:31  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Av ren lathet går det mycket Spotify idag och det låter inte helt fel egentligen. Eftersom det är ett faktum och är den primära källan så känns det som man skulle uppgradera. CD:n går också en del och ska integreras, driven är CDM pro så det duger.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/02/06 :  19:27:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag trivs med den hitintills. Den känns som "följsam" emot inspelningarna och upplever inte att den skulle ha en dragning åt något håll. Om något så upplever jag den som "ärlig", det som finns i filerna kommer ut ur den. Vare sig mer eller mindre.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/02/06 :  19:40:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vilken prisklass talar vi om?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/02/06 :  20:56:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag är själv lite nyfiken på denna: http://www.ebay.com/itm/GUSTARD-DAC-X20U-PRO-2-ES9028PRO-XMOS-Ultimate-HIFI-DAC-USB-384KHZ-DSD64-128-256-/111708547958?hash=item1a02592b76:g:rqUAAOSwcUBYKry9

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/06 :  21:51:00  Show Profile Send time a Private Message  Reply
I dagsläget runt 5-8k pga risiga inkomster. Det viktigaste är att den spelar med lite boogiefaktor och tål att lyssnas på i timtal, hifi-parametrar är ointressanta. Jag har gamla 50-tals grejor med hög upplösning så det får inte vara etsigt och övertydligt med hissad och prasslig topp. Gärna balanserad digitalingång men inget krav.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/02/07 :  07:04:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, X20Pro är väldigt intressant. ESS senaste Pro-serie av DAC-chip är väldigt intressanta. ESS och AKM verkar skicka ur sig nya chip varje år med förbättrad prestanda ämnade för High end Audio.

Matrix Audio har en som heter DAC som heter X-Sabre Pro. Den har ESS9038Pro och verkar leverera fantastiska mätdata. Jag har sett mätningar på den där den levererat 138dB i SNR.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2017/02/07 :  09:52:13  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Denne har jag bare hørt/læst gott om. Har inte hørt den sjælv dock:

http://www.metrum-acoustics.com/MusetteEN.html

995 Euro er i princip i prisspannet

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/02/09 :  17:12:49  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tja, några av mina Danska kompisar har också svurit på att Metrum är trevligt. Jag har haft en Metrum Quad men den var inte speciellt imponeande, lät som en 1543 dac om man ska generalisera. Det är något speciellt när man inte översamplar, mindre digitalljud...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2017/02/10 :  09:13:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Utbudet av usb dacar är enormt men det är inte helt lätt att skilja agnarna från vetet. Massor av subjektivt tyckande gör det inte lättare - jag följer mest min magkänsla.

Här finns en åsikt jag har visst förtroende för

http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/marveys-dac-chart-of-awesomeness.63/

Personligen är jag mycket nyfiken på alla de nya r2r dacar som kommer fram idag eftersom minnet av min egen Monster dac inte vill försvinna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/02/11 :  16:03:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det har böljat fram och tillbaks mellan vilken teknik som ansetts som "den bättre" genom åren. Sigma-delta, med mer och mer avancerade chip och högre och högre samplingsfrekvenser, har total dominerat de senaste åren förutom hos några esoteriska tillverkare, Nu verkar R2R vara på uppgång igen.

Som sagt, DAC-marknaden fullkomligt kokar av utveckling!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000