HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 IRFPS3810PbF är trevligt triodig eller SITig
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/09 :  12:37:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.infineon.com/dgdl/irfps3810pbf.pdf?fileId=5546d462533600a40153562ce01f2035

Jag har ännu inte testat denna transistor, men baserat på min erfarenhet av div spännande triodiga transistorer med liknande kurvor så måste jag skiva min nyfikenhet här på forumet.

Om man jämför denna lilla söta IRFPS3810PbF med andra liknande triodiga transistorer som tex IRFP7430PbF, IRL3803VPbF och IRLP3034PbF, så har den några egenskaper som står ut.

Den tål 100 volt mellan drain och source, vilket redan där gör den unikt användbar i förstärkari.

Den har ett totalt termiskt motstånd på 0,5 C/W, vilket gör att man kan lätt kan kyla den upp till ganska höga effekter.

Den har ett stort "Maximum safe operating area" vilket gör den säker och trygg att använda upp till ganska stora spänningar och strömmar utan att den skenar i väg i termisk springiväg så länge du använder ett lämpligt sourcemotstånd. Jag har aldrig haft problem med detta trots en grov misshandel av tex IRLB3813, som har en löjligt litet maximum safe operating area enligt datablad.

Kurvorna ser mycket mjukare och mer gradvisa ut än tex IRFP7430. Tror den är mer linjär inom det området som är intressant att använda den i.

Den har en hel del gate-capacitans men inget som verkar oroa tex Nelson Pass när han använder IXYS hockypuckar (BAF2015 och BAF2016).

Allt som allt en mycket intressant transistor.

Mvh Johannes

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/10 :  00:15:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag fattar inte ett smack men det gör mig också inspirerad. Vad är det för mysterier Circlomanen pratar om? Så jag beställde den här:



Innehåll:
https://www.studentlitteratur.se/html/boksmakprov/smakprov.html#9789144053677

:-)
/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/10/27 :  16:57:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ca 8 månader senare spontbeställer jag några IRFPS3810.
De skall bli väldans spännande att få leka med.
De verkar vara ett trevligt mellanting mellan IRFP7430 och IRLP3034. Lite vild kusin till IRLP3034, men fortfarande ganska snälla och väluppfostrade jämfört med IRFP7430 som i all välvilja inte riktigt kan hålla sig från att göra Diana Krall till Lemmy i Motorhead eller Depeche Mode till Skinny Puppy. Väldigt roligt för lite spontan-rock&roll, men ganska tröttande i längden.

Hoppas på att det inte tar långa veckor innan man får dem. Mitt tålamod är som en hoppande julklappsrusig 10åring på julaftons-morgonen...
Nån som har erfarenhet att handla från DigiKey?

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/10/28 :  14:36:52  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Digikey brukar vara snabba. Beställer man på kvällen så packar de varorna tack vare tidskillnaden direkt, och sedan kommer de via ups nästnästa dag. Problemet brukar vara att få paketet från UPS.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/10/29 :  09:19:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack Bjäris!

De mailade att de är skickade. Jag är som sagt innan väldans nyfiken på dessa Mosfetar. De har en unik samling egenskaper. Hög spänningstålighet och hög effekttålighet. Trevliga om än lite flacka triodiga kurvor.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/10/30 :  13:34:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Idag dök dom upp. Måste säga att jag är förvånad men nöjd med leveransen. Jag beställde dom i fredags och dom kom nu....
Snabba ryck!

Nu skall jag värma upp lödkolven.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/10/30 :  15:43:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Efter mitt vanliga kråkbo av snabbt ihoplödda begagnade komponenter så kan jag åtmindstånde konstatera att IRFPS3810 kräver ca 6,8 volt mellan gate och source för att släppa igenom 2 ampere.

Detta med totalt 16 volt mellan drain och source.

En mycket konstig transistor....?!?!?

Jag hoppas på att kunna testa den lite mer seriöst nån gång denna veckan.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/10/30 :  20:42:52  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Har du något schema på hur du har tänkt använda trissan?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/10/31 :  07:41:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag köpte dem då jag tror att de kommer att försvinna från marknaden inom kort. De är en äldre generation. Finns att beställa på Mouser och igår fanns det 24 st kvar på DigiKey. När jag startade denna tråden så fanns det mer än 2000 st på DigiKey. Har vi alla tur så tar dom in en batch eller två till. 150-volts versionen går bara att beställa minimumorder på 2000 st, så det blir lätt lite dyrt.

De verkar vara unikt bra och intressanta transistorer. Nelson Pass gillade visst dem i min tråd på diyaudio.

Jag har simmat många konstruktioner med dem. Idag sitten en ensam fet i en Nelson Pass Zen amp utan global negativ återkoppling, som ett första test.

Jag vill bygga en kraftfull entaktskopplad klass A förstärkare på 25 - 30 watt för att driva min ROAR. Den skall då ha en negativ utgångsimpedans för att hålla min B&C 12PS100 i ett järngrepp, men jag vill inte ha någon global negativ återkoppling för det.
Först är det utvärdering som gäller, så får jag ta det därifrån.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2017/10/31 :  08:09:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Alltid kul att följa dina experiment

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000