HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelundran...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/02/15 :  12:25:07  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Köpte här förliden en kabel från franska Real Cable. Nätkabel på en meter som jag i dag använder mellan CD och nät. Finns det orsak använda grövre kabel mellan Eventuellt nätfilter flerdosa till själva nätet. Kabeln från RC är om jag inte har fel på 4 mm2. Det hela handlar om en 10 ampers kabel. Jo jag vet detta med kabelfrågor är infekterat!

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/02/15 :  13:31:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/02/15 :  15:04:30  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
För att klara 10 A räcker det med 1,5 mm2.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/02/15 :  17:27:46  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Det är knappast fråga om minigränsen för kabel jag söker. Vet också att man brukar göra skillnad på kabel från slutsteg och exempelvis CD-spelare.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/02/15 :  23:48:11  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Någon som känner till denna kabel: PS-Audio AC-5?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/02/16 :  07:21:26  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Det är knappast fråga om minigränsen för kabel jag söker.


Vad är det du söker?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/02/16 :  09:39:01  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det är inte bara ledararean som påverkar resultatet. Geometri, ledarkonfiguration, material i såväl ledare, isolering och hölje, kärna spelar in. För att inte tala om kontakter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/02/16 :  10:26:11  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
För att "bara transportera" 10 A spelar inte geometri, ledarkonfiguration, material i såväl ledare, isolering och hölje, kärna någon roll.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/02/16 :  10:34:14  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Kanske är det som vox säger, kablar spelar mindre roll? För mig som inte är så säker vill jag ändå tro de har en viss påverkan på ljudet. Mina gamla dåliga öron tycks uppleva detta, men det är klart, hur stor påverkan från elnätet till nätlisten har en kabel? Nog är jag ute på hal is... Undrar fortfarande om någon har en uppfattning om
PS Audio AC-5?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/02/16 :  12:11:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Visst kan det vara skillnad på kablar och kablar. Det är som Adagio skriver när det kommer till ljudresultatet, men till sist beror på utrustning, elkvalitet, personliga preferenser m.m.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/02/16 :  19:38:16  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Vad gäller anläggningen anser jag själv den är hyggligt bra. Roksan Caspian som CD-spelare, Krell i300 som förstärkare och ett par Dynaudio Contour 20. Högtalarkablar från PAD. Jo jag anser nog det låter bra...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2017/02/16 :  20:40:24  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Just nätkablars inverkan på ljudet gör mig ganska frustrerad. Tittar man på strömderivatan när dioderna i likriktarbryggan börjar leda så är det ett ganska impulsartat förlopp och filtereffekter kommer säkerligen ha inverkan. Men ljudet påverkas långt mycket mer än vad jag kan begripa att det borde. Egentligen är det väl ett underkännande av nätdelar att det går att höra skillnad på nätkablar. När jag hade en strömregenerator var skillnader mindre på störmkablar. Jag föredrar helt klart en standard svart nätkabel framför många hifi-varianter då jag tycker dom påverkar klangbalansen för mycket. Det blir skevt på ett negativ sätt. Adagios nätkablar tycker jag är bra! Väldigt bra faktiskt. Har alltid fått samma resultat i många olika anläggningar, ökad dynamik, ökat lugn och bättre klang. Jag kör dock vidare på standardkablar och eventuellt regenerator igen då jag har principiellt svårt att köpa något om jag inte begriper varför det blir bättre!

Se bild 6-10, b (large C)
http://pgrad.aast.edu/staffcourses/66_15575_EC%20732_2014_1__1_2_Chapter%206.pdf

Här kan man se strömspiken i nätdelen när dioden börjar leda. Tänk sen lite EMI/RFI in i resten av förstärkaren så går det att se hur påverkan se ut.
De flesta moderna förstärkare har dock ganska bra PSRR så kanske är det en stor portion EMI-påverkan? Svårt att begripa men ganska lätt att höra.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/02/20 :  17:54:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ha ha! Man behöver inte alltid förstå vad köksmästaren gjort eller begripa kemin i en rätt för att njuta av den. Men jag förstår din frustration Herr D, med tanke på din ingenjörsvana menar jag. Det blir svårt att koppla från om man inte förstår hur, jag har kopplat bort att försöka förstå allt. Jag nöjer mig med att konstatera vad som fungerar och jobba därifrån systematiskt med trail n error.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/02/21 :  21:48:52  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Intressant !
Första gången hittils som jag hört någon kunna påvisa något som skulle kunna ha relevans kring ämnet kablar.
Bra !
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/02/22 :  07:51:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Väldigt många "oförklarliga" fenomen skulle kunna förklaras om kabeln sätts i sitt sammanhang. Kabeln i sig behöver inte vara "bra" eller "dålig", bara annorlunda. Men med en bristfällig nätdel så kan en "filtrerande" kapacitiv nätkabel filtrera bort en del av problemet. Med en ostabil förstärkare, så kan kapacitiva högtalarkablar exaltera hf-oschilering. Med fasvändande lågnivå-kablar låter inspelat fasvänt material bättre. En medioker RCA kontakt kan uppvisa en varierande resistans på flera ohm, eftersom där inte går någon ström som "bränner hål" på oxider. En kallödning eller trasiga kabel kardeler likaså. Kort sagt, det finns inget hokus pokus i kablar, men de påverkar sin omgivning och därmed resultatet.

I teorin söker man ju en så opåverkad "transport" som möjligt i en kabel. Men alla kablar har olika egenskaper. Förutom de mest uppenbara L, C och R så finns dynamiska enhet som varierar med tid (t.ex. isolator urladdning), spänningsnivå (t.ex. kontakt konduktans) mm.

Om man nu upplever stora förbättringar med en viss typ av kabel så skulle även jag börja fundera på varför. Förutsatt att kabeln inte har uppenbara "fel" (dålig kontakt eller extrema elektriska egenskaper), så skulle iaf. jag börja söka svaret utanför själva kabeln.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/02/22 08:09:02
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/03/06 :  20:29:07  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
För att göra frågan än mer komplicerad... Funderar på att köpa ett nätfilter. Tankarna går till Supra för 1300:-, men också till märket Isotek. Deras instegsmodell Polaris Ewo 3 som kostar i runda slängar 4300:-. Är den senare ett vettigt alternativ? Är kostnaden på ytterligare tre tusen berättigad?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/03/06 :  21:22:23  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Här finns lite info att läsa https://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/natfilter/, rätt eller fel vet jag ej. Men jag har fått magkänslan att om man ska köpa nätfilter så blir det kostsamt om de ska vara bra av det jag läst genom åren. Jag valde en bra strömfördelare Furutech e-TP60-E och en rejäl strömkabel ifrån Chord mellan den och strömuttaget i väggen och lade tanken på nätfilter långt bak i skallen då det finns andra grejer som påverkar ljudet mer. Har medverkat i en test för jätte många år sedan där alla hörde skillnader med och utan nätfilter, men det var inte heller något *billigt* filter.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/03/06 21:24:11
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/03/06 :  21:41:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Och är du riktigt sugen på att testa, så http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=186989 kostar i alla fall inte massor.
Eller en bra strömfördelare som jag har http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=185767

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/03/06 21:46:23
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/03/07 :  08:34:09  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ser inte att det någonstans i tråden påpekats detta med att dra en dedikerad nätkabel från elskåp till anläggning? Oavsett om man använder en vanlig installationskabel (3x2.5) eller något roligare så är det absolut grunden innan man börjar labba vidare med sista metern. Enligt mina egna erfarenheter...

Gällande nätlist... Gjorde en "egen" med hjälp av bra/bättre standarduttag som jag kopplade samman med samma tråd som finns i min dedikerade nätkabel från elskåpet. Allt i en stabil dämpad låda. Budget absolut, men står sig bra mot dyrare lösningar.. (Men den dagen allt annat är (förhållandevis) klart med anläggningen kommer jag nog labba vidare med kanske andra uttag..)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/03/07 :  12:02:24  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Bor i äldre hyreshus och här labbar vi inte hur som helst! Men med elektrikers hjälp så visst går det att byta ut de gamla kablarna. Företaget gör i nuläget ingenting angående förbättringar. Det som återstår för min del är om jag vill kosta på mig en "riktig" nätdel eller köra med det enklast enkla. Frågan är egentligen: Furutech eller senaste Supra. Ger den förstnämnda så pass valuta för penningen att det är värt de pengarna vid jämförelse med den klart billigare Supran?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/03/07 :  12:41:56  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Du kanske behöver en sån här: http://acshop.audioconcept.se/product/stromtank-s5000/
Priset avskräcker dock mig :).
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/03/07 :  19:24:31  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Min övriga anläggning skulle då också behöva bytas ut... Och lägenheten!
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/03/07 :  21:21:07  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Mercedes eller Kia?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/03/07 :  22:41:11  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Lär bli en mycket beggad Kia...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000