HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spotify börjar med "högupplöst" ljud.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/03/02 :  17:32:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Enligt nyheterna skall Spotify börja med "högupplöst"/lossless likt Tidal (fd. Wimp)

quote:
Spotify håller på och kör en testrunda med ett utvalt antal användare där den nya funktionen är musik utan kvalitetsförluster, lossless som det även kallas. Tidigare har just den biten varit Tidals främsta säljpunkt och vad som egentligen varit stoppklossen för övriga aktörer är oklart.
Enligt The Verge kommer tjänsten att kosta mellan fem och tio dollar extra per månad när den väl lanseras. Exakt när detta kommer att ske är dock oklart, men namnet på den nya tjänsten ser ut att bli Spotify Hi-Fi.


http://www.mobil.se/nyheter/spotify-b-rjar-med-h-guppl-st-ljud
http://www.theverge.com/2017/3/1/14776780/spotify-hi-fi-preparing-launch-lossless-audio-tier


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2017/03/02 17:35:12

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2017/03/02 :  18:44:02  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Känns som att den där mobilsidan inte riktigt har koll på begreppen... Vad jag förstått är det som är aktuellt hos Spotify förlustfritt komprimerat 16 bit/44,1 kHz ("CD-kvalitet"). När man pratar om högupplöst brukar det handla om högre upplösningen än så, t.ex. 24 bit/96 kHz.

Ska man jämföra med Tidal så är detta vad deras "HiFi" gjort ett tag, men sedan rätt nyligen erbjuder de även "äkta" högupplöst med hjälp av MQA. Huruvida det är en fördel verkar det finnas delade meningar om.

Hur som helst så tycker jag det låter väldigt bra om jag kan få CD-kvalitet från Spotify genom min Squeezebox, högupplöst är jag inte övertygad om att jag behöver.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/03/02 :  18:58:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Därav mina citationstecken ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/02 :  20:58:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Strålande! Det betyder att Tidal får behövlig konkurrens!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2017/03/02 :  21:37:44  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Prispress#128512;

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2017/03/02 :  22:12:30  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/03/03 :  06:40:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
men sedan rätt nyligen erbjuder de även "äkta" högupplöst med hjälp av MQA.
Nja, MQA är inte ""äkta" högupplöst", MQA är inte lossless: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94869

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2017/03/03 :  08:52:10  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Men ändå sjukt välkommet! Årets godaste musiknyhet helt klart. Dags att se sig om efter en bra streamer med Spotify Connect, men andra ord. Något som jag avvaktat med länge just av denna anledning.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2017/03/03 :  08:53:34  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Har säkert varit uppe i andra trådar, men har ni någon koll på vilka streamers med Spotify Connect som är att rekommendera?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/03/03 :  09:13:48  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Spännande. Den har man ju väntat på. Undrar varför det tagit så lång tid?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/03/03 :  10:38:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det går åt rätt håll

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2017/03/03 :  19:10:23  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
quote:
quote:
Nja, MQA är inte ""äkta" högupplöst", MQA är inte lossless: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94869


Jo, jag är medveten om det, därav citationstecknen runt äkta. Jag har deltagit även i diskussionen du länkar till.

Sen finns det en dubbelbotten i det där med "äkta"... Det verkar finns delade meningar om huruvida högupplöst i uppspelningsledet verkligen leder till någon hörbar förbättring. Om det är så så faller ju lite av hela idén med MQA, oavsett hur bra det funkar. Men CD-kvalitet Spotify tycker jag verkar kul!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/03/03 :  19:36:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Mirage: Man ver ju inte jättemycket om den nya tjänsten. Jag försökte mjölka en kompis som jobbar på Spotify på ett test-konto för att prova tjänsten, men inte ens ett erbjudande om NDA hjälpte. Han teg som muren kring allt om tjänsten.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2017/03/03 19:37:40
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2017/03/03 :  23:22:21  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Ja, det kanske är för tidigt att dra några slutsatser om vad det blir av detta, men tanken är bra!

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2017/03/04 08:24:47
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/03/04 :  18:30:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vemsom, fortsätt mjölka och berätta om oss andra också är du snäll...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/03/08 :  09:07:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Senaste mjölkningen var "Nej, du kan inte få beta-testa tjänsten. Och jag kan varken bekräfta eller dementera något".

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2017/03/08 :  12:16:12  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Hjälper inte mjölkning och erbjudanden, får du väl gå över till hot.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/03/08 :  12:42:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bra mjölkat Vemsom!

"Nej, du kan inte få beta-testa tjänsten" och sedan ". Och jag kan varken bekräfta eller dementera något", Nej visst Sherlock!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/03/10 :  09:39:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hehe precis. Det var inte så svårgissat efter den inledninge

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2017/03/29 :  22:37:38  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Kanon.
Mitt gamla Spotify har börjat låta riktigt bra med min nya streamer Denon 730 AE kopplad till en M2 Tech Young Dac. Kan bli ett riktigt bra komplement till Apple Music som bara finns till Sonos.
Spotify har mina egna spellistor Apple Music har en massa bekväma spellistor som dessutom är riktigt skickligt ihopsatta.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000