HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Larma sitt hus själv?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2017/03/08 :  09:54:38  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Hej, gissar att det finns några här som riggat sin egen säkerhetslösning med rörelsesensorer, kameror, siren (?), larm till mobilen etc etc. Funderar på att ta tag i detta nu, men vill gärna slippa dyra abonnemang. Tror absolut det går att fixa själv med lämpliga grejer från Kjell, låsfirmor etc men jag tar gärna emot tips och idéer. Hur har ni gjort? Finns det några bra lathundar/manualer/länkar ni kan tipsa om? Tack på förhand! =)

Tremolo junkie!

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/03/08 :  17:30:17  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Det finns säkerligen bra lösningar. Frågan är hur försäkringsbolagen ställer sig till detta. Själv har jag dyrlösning från Very sure (Securitas Direct). Mitt försäkringsbolag accepterar denna lösning och jag har ingen självrisk vid eventuellt villainbrott. Vet dock inte hur dom ställer sig till egna lösningar av detta slag men det kanske någon annan har koll på.

VH Johan
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/08 :  19:15:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Den enda lösningen som garanterar resultat.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/03/08 :  21:01:28  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Folksam har som krav att larmet skall vara kopplat till en larmcentral.
Sen vad man skruvar upp för larm verkar de inte bry sig om :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/03/08 :  23:14:27  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
En sur och hungrig stor doberman ?
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2017/03/09 :  09:46:37  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Bra tanke med försäkringsbolagen, får kolla det.

Jättebra tips för övrigt!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/03/09 :  12:15:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Folk har en tendens till att överdriva nyttan av larm (även om det absolut inte är fel med larm).

-lägg undan värdefulla saker, dom ska inte synas utifrån
-brytskydd på dörrar och ev fönster
-belysning, gärna rörelsesensorer
-baksidan av huset är oftast intressantast för tjuven
-lås fast ev stegar
-håll god kontakt med grannar vid sem osv
-finns videos med exinbrottstjuvar som ger tips på youtube

Listan kan göras lång...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2017/03/09 :  12:38:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Med den utveckling som nu sker med dagliga skjutningar i Stockholm som sysselsätter hela Poliskåren så lär vanliga tjuvar jubla för risken att åka fast är ju minimal då det bara blir en anmälan som hamnar i en pappershög som ingen har tid att utreda. Så skulle jag bo i Villa så skulle jag verkligen skaffa en bred säkerhetslösning om man råkar ha värdefulla föremål i sitt hem. Sverige är kraftigt på väg utför och politikerna lär inte göra mycket åt problemet för det kostar pengar och öka skatteintäkterna finns det inte en politiker som vågar göra för det vinner man inga val på längre då det är helt andra tider nu jämfört emot förr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/03/09 :  15:36:31  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Största effekten av att ha ett larm installerat är nog skylten bredvid ytterdörren. På gatan där jag bor var det ett antal inbrott för ca 6år sedan. Ett av dem inträffade mellan 13.00-15.00. Någon tog sig in på övre plan via ett stuprör och öppet fönster. Fick med sig allt guld, alla kontanter samt en Brietling. Under denna tid fick tjyven även med sig äkthetsintyg på klockan som var insatt i en pärm på annan plats i huset. Känns mao. som proffs. Efter att flertalet boende skaffat larm har vi inte haft ett enda inbrott. Kostar en slant men den kostnaden får man nog ta om man inte vill ha oväntat besök och själv tycker jag att trygghetskänslan är värd en hel del.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/03/09 :  19:08:10  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vad kostar larmet, och vad kostar sakerna man blir av med?
Man får väl väga lite för och mot, men i mitt fall så skulle det troligtvis räcka med att någon bryter sig in och stjäl min tv för att ett enklare hemlarm skulle varit betalt!

Då räknar jag inte med skadorna som troligtvis skulle bli samt de psykiska skadorna i form av oro och otrygghet som skulle uppstå :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/10 :  09:30:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://www.svd.se/sverige-har-i-praktiken-overgett-vissa-lagar

Med tanke på att myndigheterna i allt väsentligt har övergett samhällskontraktet så gäller väl devisen "skjut - släpa - gräv" vid inbrott och liknande...

Bryr sig inte polisen längre så får vi vanliga hederliga samhällsmedborgare se om våra eget hus och egendomar enligt bästa förmåga.

En sorglig utveckling där skattetrycket inte längre ger förväntat välfungerande och tryggt samhälle.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/10 :  13:03:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om man tolkar mitt förra inlägg lite för bokstavligt kan man få för sig att jag uppmuntrar till illegala aktiviteter.

Jag menar snarare att skriva min frustration över situationen på mitt vanliga lite uttryckliga och politiskt inkorrekta sätt, och underförstått menar jag att påpeka min rädsla för att denna situation kommer att skapa medborgarden. Rädda och frustrerade människor som blir trängda kommer tyvärr allt mer känna sig nödgade att ta lagen i egna händer.
Det är ingen trevlig samhällsutveckling, och jag är rädd för den riktning vårt samhälle är på väg.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2017/03/10 :  17:48:15  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Ett larm kostar inte mycket om man tex har folksam och köper genom dom.
Mitt va sprättlätt att installera själv och kostar väl inte nåt speciellt egentligen.
Är väl securitas direkt eller vad de heter nu.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2017/03/10 :  18:23:35  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Circlomanen@
Tror de flesta håller med dig. Jag avskyr utvecklingen som jag ser i stort och varit närapå att ta lagen i egna händer några gånger då jag har ett syskon som är missbrukare och som råkat illa ut men i sista sekund sansat mig då jag förstått att det lätt har kunnat inneburit att man själv har fått skakat galler. Dvs är inte alls nöjd med hur Polisen sköter sina jobb.
Och man kan ju inte annat än gilla detta:
Nu dömer polisprofessorn Leif GW Persson ut polisens arbete i storstädernas utsatta förorter.
De här pellejönsarna har tillåtits att ta över. Nu är det jävlarimig hög tid att se till att man får något gjort, säger han.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/03/10 20:36:20
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/03/11 :  17:26:55  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Larm handlar mest om att se till att de hellre väljer grannen

Har själv funderingar på att rigga upp ett eget larm, mest för skalskydd medans man sover osv. Prylar är bara prylar
Har någon erfarenhet av dessa larm man monterar själv så får ni gärna dela med er.
Vet att det annars finns vissa bolag som bara kommer och monterar larmet och du äger själv larmet. Sen betalar du bara en liten slant(500kr) varje år för att vara kopplad till larmcentralen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000