HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Har någon hört den havande pingvinen (B&W DM6)?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2017/03/12 :  21:52:21  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Hej alla!
Har av en händelse kommit över ett par DM6 i fullt fungerande och bra skick (renoverade av Rehifi för en tid sedan). Kopplade in dem och måste säga att jag är sjukt förvånad.. De spelar fullt i klass med fina "moderna" grejer. System Audio Mantra 5, en habil stativare i 10kkr-klassen har inte en chans, och fanken vet om jag inte föredrar dem framför LTS 3v också. Det jag har fått fram är att de var B&W:s toppmodell runt 1980 och att de, omräknat i dagens penningvärde, kostade 50kkr i nypris.. De verkar även ha en trogen skara fans runt om i världen (i Kina hade jag kunnat köpa en hyfsat begagnad bil för vad de betingar) men här i sverige verkar de helt okända..
Finns någon här som kan sprida lite ljus över högtalarna, eller kanske rent av har förstahandsintryck att delge?
De är alldeles för stora och fula för att få permanent bostad hos mig (eller snarare min bättre hälft) men är DM6 överhuvudtaget säljbara i sverige, och vad vore ett lämpligt pris? Vill inte skänka iväg dem om det finns ett värde men inte heller skämma ut mig och begära 6k om de är värdelösa.. Visst låter de fantastiskt men kräver någon extremt intresserad eller singelaudiofil..*s*
Designen är inte kul..
All info vore tacksam!
Bifogar några bilder:

[url=http://forumbilder.com/image/Eyo][/url]
[url=http://forumbilder.com/image/Ey5][/url]
[url=http://forumbilder.com/image/EyX][/url]

Inga skönheter, som synes..*s*

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/

Edited by - BPM on 2017/03/12 21:53:20

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2017/03/19 :  17:38:35  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
1978 Sten Sound i Umeå, en grön vinylskiva "Congas" men slagverk, det lät riktigt bra, jag köpte en likadan skiva men hade inte råd med högtalarna.

De gravida pingvinerna DM-6 ser inte lika futuristiska som DM-7 men bra låter de
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2017/03/19 :  21:39:20  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Spelade på dem en tid nu och fortsatte att imponeras.. De hamnade hos en ny ägare ikväll och uppkopplade mot en Primare i32 med MM30-kortet lät det stundtals fantastiskt, trots att vi spelade ganska starkt.. Han spelar normalt på ett par System Audio Explorer Master som är moderna golvare i 50k-klassen..och skulle koppla upp DM6 i samma system för att börja jämföra..
Bra betyg minst sagt.
Men jävlar så fula de var/är..
Saknar dock ljudet redan..*s*

Ah well, kul att ha ägt.

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/10/26 :  17:05:45  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Havande pingvin? Vad jag vet om fågellivet lägger pingviner ägg endast 1 st dessutom.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2017/11/04 :  14:12:01  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
I somras hjälpte jag en kompis att sälja ett par ärvda DM16, som verkar vara en mer "domesticerad" efterföljare till DM6 med i stort sett samma storlek och elementbestyckning. Det tog ett tag på blocket, men till slut blev det napp för de 6.000 kr vi begärt.
Eftersom DM6 inte har någon kultstatus i Sverige och de dessutom har utseendet emot sig är det nog svårt att få ut ens det priset här.



DM16 fanns i olika träslag och färger på tygfronterna, ett exempel



DM6 och DM16 bredvid varann. Mellanregistelementet är visst mindre på DM16.

Jag har inte hört DM6 sedan 1984 då jag sökte ersättare för mina stulna DM4 som inte fanns längre. Som jag minns krävde DM6 en mycket kraftfullare transistorförtsärkare än jag hade råd med för att komma till sin rätt, liksom DM16. De var ändå som bäst på klassiskt, och kompisen som mest är intresserad av jazz och fusion, konstaterade att DM16 saknade det rätta "bettet" som hans ännu äldre (och större) klenoder, Braun L910 har.



Förra sommaren kom jag över ett par 45 år gamla DM4, herrejösses vad bra och spelglada de är, i synnerhet befriade från frekvenser under 80 Hz som då går via mitt subwoofersystem. Mycket roligare än DM16.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/11/04 :  14:32:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det var jag som köpte DM16 paret

Dom är grymt bra och spelar bättre än väldigt många moderna högtalare där hänsyn till utseende gått för långt. Sluten låda ger härlig bas och de har en ton som ger ett ljud som är närmare naturlig klang av riktiga instrument.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/12/03 :  19:16:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu är jag väldigt sugen på ett par KEF 103.3

Jag kan snart ha min egen vintage träff med mig själv

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/23 :  12:54:06  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det har jag varje dag, sämre kan man ha det, tänk på de stackars MP3 människorna med sina hörlurar...

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000