HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 5 rörwatt för den med starka nerver
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/03/15 :  17:58:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Efter att ha funderat på saken i minst tio år så gjorde jag äntligen slag i saken och byggde mig ett OTL-slutsteg. Eller ja, "kopplade ihop en prototyp" är nog en bättre benämning. Det blev inte vackert och det blev inte det minsta petsäkert, här kör vi 450V genom oisolerad tråd eftersom det är för långt in till förrådet där den riktiga kabeln finns:



Har inget schema uppritat så måste jag försöka beskriva vad det är jag har byggt:
Utgångssteget är en "totem pole" med ett par PL519, +-95V anodspänning. Skärmgallren matas med ca. 145V genom ett par små mosfetar vilka drivs med samma signal som styrgallren, så kallad "enhanced triode" alltså.
Det övre röret har en egen flytande nätdel till skärmgallret, den detaljen är viktig om man vill ha balans i utgångssteget. Utan flytande nätdel skulle det övre rörets skärmgallerström att gå genom högtalaren till jord.

Fasdelaren är en LTP med PC86 och har någon finess där anodmotstånden delvis är avkopplade mot utgången så att övre och undre slutrör ska få rätt storlek på signalen. Nödvändigt krångel eftersom ingen orkat uppfinna några P-kanalsrör fast forskarna har haft över 100 år på sig, väldigt irriterande...

Något ingångssteg blev det inte i prototypen, den byggdes bara för att jag skulle kunna göra lite mätningar på utgångssteget. Med 100% återkoppling in på den oanvända ingången på fasdelaren så blir förstärkningen strax under 1.

Hur man mäter utimpedans är jag inte helt säker på men jag testade att växla mellan 7,5 och 15 ohms last under drift och om jag matade ut 2Vp i 7,5 ohm så fick jag 2,2Vp i 15 ohm, det antyder att utimpedansen är ganska hanterlig.

Vi får se om det blir ett riktigt bygge av det här framöver. 5W borde räcka gott till mina horn och jag tror nog det går att klämma ut nån watt till om man höjer skärmgallerspänningen.
Mycket jobb med alla nätdelar som ska byggas och kopplas ihop rätt men det vore ju synd att inte ge det ett försök när man har nästan allting i skrotlådorna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/03/15 :  21:15:58  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Häftigt, väntar med spänning(!) på fortsättning.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/03/15 :  21:19:42  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är bara att hämta en papplåda om du nu orkar så är det en smula petsäkert.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/03/16 :  09:17:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant! Det är ju bra att kunna sänka anodspänningen i en OTL, något som går med hissad skärmgallerspänning.
Jag körde 170V anod och 210V skärmgaller men aldrig signal in på skärmgallret. De flytande nätdelarna gör ju det hela rätt komplicerat förstås.

Blir allt lite sugen på att ta fram de där slutstegen igen och testa lite.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/16 :  14:44:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ditt bygge får mig att skämmas över mitt analretendenta bygge. Mina förstärkarbyggen har ju bara en tiondel av dina byggens potential för förstörelse, ond bråd död och massiv spelglädje.



Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/03/16 :  18:33:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med att driva både styr- och skärmgaller har man ju läst om men aldrig testat förrän nu. Gjorde bara några snabba mätningar med andra kopplingar men kunde konstatera att "enhanced triode" vann när det gäller uteffekt. Hade varit kul att testa att driva skärmgallret med en större signal än styrgallret och se om det går att få ut ännu mer effekt men då blir det lite krångligare med drivningen.

quote:
potential för förstörelse, ond bråd död och massiv spelglädje


Ond bråd död ligger nära till hands när man mixtrar med blanktråd och 450V. Tyvärr är det nog nära till hands för slutrören också, kör jag på konstant full uteffekt så belastas rören med över 70W styck, ungefär dubbelt så mycket som de sägs tåla. Tur att musik fortfarande har en viss dynamik...


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/03/16 18:42:12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/03/16 :  21:45:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
PL519 tål ohyggligt med stryk. Frågan är hur mycket effekt skärmgallret får ta, det kan vara en akilleshäl.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/03/17 :  08:13:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, i praktiken tror jag inte det är någon fara alls för rören men det är just det där med en statisk signal på maxeffekt som kan ställa till det i teorin. Glömde mäta skärmgallerströmmen när jag hade kopplingen uppe men enligt vad jag kunde få fram ur databladet så ska det inte vara någon fara.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/03/19 :  16:38:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Funderar lite på hur man ska kunna bygga den här kopplingen på ett rationellt sätt. Det går åt ett antal matningsspänningar varav två ska vara flytande. Det gick åt inte mindre än 6st nättrafos i prototypen och det var bara en kanal utan íngångssteg.
Måste gå igenom vad jag har för trafos hemma och provköra dem under rätt belastning så att man kan sortera bort såna som brummar eller blir för varma.
Grundtanken är att använda ett par 65V 100VA EI-trafos till att alstra +-95V till utgångssteget samt en 2x30V + 2x11V ringkärna till glöden. Högspänningarna kan jag i bästa fall alstra genom att koppla in några småtrafos "baklänges" på ringkärnans sekundärlindningar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/19 :  11:59:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den här kopplingen ligger kvar och spökar i bakhuvudet.
Det fanns en viss elegans i att klämma ut en användbar mängd effekt ur bara två slutrör per kanal men det kom till priset av invecklade nätdelar och drivanordningar för skärmgallren.

På radioamatörloppisen i Eskilstuna i våras hittade jag bland annat en glödtrafo som visar sig kunna ge 12A vid 6,3V utan att brumma eller bli överhettad, det öppnar möjligheter att bygga en enklare variant med 6st 6S19 per kanal istället. Blir lite mer håltagning och kabeldragning men ändå en enklare grundkoppling, samt att jag slipper använda de PL519 som jag har samlat ihop till ett annat bygge.

Fasdelaren borde kunna göras i samma stil som i testkopplingen, en LTP med PC86 och lite finesser för att skapa rätt balans (eller snarare obalans) i signalen till övre och undre rörbank.
Med 100% återkoppling in på fasdelaren kan hela den delen betraktas som en stor effektbuffer med en förstärkning på strax under 1. Tanken är att koppla på ytterligare en LTP på ingången för att få en lagom förstärkning. Även det steget kommer ha en extra ingång som kan användas för global återkoppling om det skulle visa sig behövas.
Med ett par PCF80 eller liknande som ingångssteg får man två pentoder på köpet att använda som konstantströmkällor åt LTP:erna.

Tjugo små novalrör i ett och samma chassi skulle kunna bli en trevlig syn:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/20 :  07:54:43  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Man brukar ju säga att man ska ha ena handen i byxfickan när man kopplar rörkretsar. I det här fallet är det nog bäst att stoppa ner båda.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/20 :  08:07:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mjo, det var lite väl rörigt till och med för att vara ett av mina infall. Syftet men uppkopplingen var att se hur mycket jag kunde kräma fram ur två rör utan utgångstrafo och för att kunna göra det behövde jag koppla upp en hel del nätdelar och drivsteg. Lägg sen till lite tidspress på det så blir resultatet som på bilden

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/06/20 :  08:09:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fuling

Jag känner mig hedrad att du tagit en av mina formuleringar i din signatur.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/20 :  08:29:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Micke Y: Jag ser det som en absolut sanning. Jag undviker hifibranschen i möjligaste mån.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/20 :  10:11:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bifogar en länk till lite resonemang från John Broskie angående fasdelare och annat, mest som en minnesanteckning åt mig själv eftersom det är ett elände att hitta rätt på Tubecads sida: https://www.tubecad.com/2004/blog0018.htm

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000