HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 seriefilter eller paralellfilter ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/27 :  21:05:12  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Har idag ett vanligt paralellfilter till mina öppna bafflar och skulle vilja testa ett seriefilter. Anledningen är att jag fick höra ett par gamla Vitavoxfilter som lät mycket bra, väldigt ovetenskapligt test men fick mig att grubbla.
Det är 16 Ohm och 12 dB delning 500Hz.
Finns det något beräkningsunderlag/program som man kan utgå ifrån ?

Lämnat forumet

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/03/27 :  21:18:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tror Nelson Pass har skrivit en artikel om parallellfilter, den bör finnas på firstwatt.com

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/27 :  23:14:50  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Här finns lite att läsa:
http://sound.whsites.net/parallel-series.htm

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/28 :  05:52:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Man kan ha mycket kul med filter i LTSpice.

Här är ett enkelt andra ordningen serie-filter. Man kan och skall såklart lägga till talspoleinduktans och alla andra faktorer till de enkla 8 ohms motstånden som jag använde som förenklade högtalarmodeller.

Endast din fantasi och ditt tålamod sätter begränsningar på hur skoj det kan bli.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/03/28 :  06:43:45  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack ! Rolf-san, intressant läsning, ska läsa mer noggrant men slutsatsen är att det inte är någon större skillnad om det är rätt gjort.
Mina element är 16 Ohm och snart pensionärer (1954) så jag har inga data på dem ännu, 15" och horn.
Som ni säkert känner till är det så att om man har två eller fler alternativ och lider av Audiofil-klådan så får man inte riktigt ro i kroppen innan man provat.

LTspice kanske kan hjälpa till, vem har ett sånt ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/04/01 :  23:07:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.humblehomemadehifi.com/archive.html

Den här killen verkar smida många serie-filter. Klart läsvärda projekt där han skriver mycket om sina tankar.

quote:
LTspice kanske kan hjälpa till, vem har ett sånt ?


http://www.linear.com/designtools/software/

Linear.com har LTSpice.

Mvh Johannes
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000