HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Understanding Jitter Units
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/05/25 :  20:50:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
https://www.idt.com/document/apn/815-understanding-jitter-units

Det börjar med en trevlig introduktion till jitter.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/06/02 :  02:50:33  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Japp, den är genomläst.
Det låter som att tråden ska handla om något spännande, men vad?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/06/03 :  14:07:42  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag håller också på med filtergrejjer och hade en fundering om klockan på mitt kort gick att förbättra. Jag hittade denna länk när jag sökte efter information och tänkte att det är bra information som är värd att dela med sig av.

Att det är bra att hålla nere bitfelen är ju viktigt i vår tillämpning. Men kan man höra skillnad på en bra klocka (med lågt jitter) och en väldigt bra klocka?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/06/03 :  21:59:58  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Dokumentet är ju bra om man vill räkna på sannolikhet för bitfel, vid asynkron överföring, eller när man går mellan olika klockor.
I mitt projekt har jag två sådana övergångar. Först kommer datan med klockan från spdif mottagaren, sen använder jag en lokal klocka i filtren, och till sist övergår jag till klockan från spdif mottagaren innan signalen går till DA omvandlarna.
Sen antar jag att olika DA omvandlare har olika känslighet för jitter, sen vet jag inte vilken av klockorna som är mest känslig. Det är ju vanligt att det finns tre olika MCLK, BCLK eller LRCLK.

Vad är det för filterprojekt du håller på med?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/06/03 :  23:14:09  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för filterprojekt du håller på med?


http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?33972-JBL-Master-Reference-Monitor&p=355060&viewfull=1#post355060

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/06/04 :  17:24:36  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Bjäris: Borde vara LRCLK(word clock) som är mest känslig för det är den som den "applicerar" inställningarna(tänk R2R som skiftar registrena). Om det är annorlunda med sigma-delta vet jag inte.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/06/05 :  11:19:07  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jo Lovan, i ditt exempel med en flash omvandlare, så blir det annorlunda, men i delta-sigma fallet, så kommer variationer i MCLK att påverka amplituden ut från DA omvandlaren.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/06/05 :  14:56:36  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Bjäris: Troligtvis är det nog MCLK i delta-sigma som du säger. Troligen är det MCLK som är viktigast i alla som har någon form av behandling.
Vad är det för sorts filter du använder dig av eftersom du använder SPDIF-klockan igen efter filtret? Eller syftar du till att du för över det med SPDIF igen efter filtren?
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/06/06 :  23:44:23  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
More10: Jag hoppas att det är ok om jag kapar din tråd lite kort.

Här kommer ett förenklat blockschema för att visa hur jag har gjort med klockorna. Jag hoppas att det går att förstå. Annars är det bara att fråga, så ska jag försöka förklara. (jag har en uppsättning filtercoefficienter för varje samplingsfrekvens som filtret stödjer.)

Edited by - Bjäris on 2017/06/06 23:50:15
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/06/07 :  21:38:22  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
More10: Blir det inte väldigt mycket filter till varje nedsampling och uppsamling i din lösning? Men det kanske är smidigt att lösa i din processor?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/06/08 :  21:53:33  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vad tillför CLK? En högre frekvens för filtren?
Jag tolkade det som att du använde en extern klocka för att klocka om spdif-klockan men det är inget du har funderat på att göra?
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/06/09 :  23:20:20  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Japp CLK är en klocka med högre frekvens som jag använder till att klocka multiplikatorerna. Just nu har jag 224,4 MHz, men jag ska se om jag kan öka på det lite för att kunna köra FIR filtret med fler tappar. Att få till en dubbling hade inte varit så dumt.

Jag har provat att ha ett fifo mellan klockorna och använda en separat klocka till DA omvandlarna, men jag märkte ingen större skillnad, så tills vidare kör jag vidare så här.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/06/10 :  19:06:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
More10: Jag hoppas att det är ok om jag kapar din tråd lite kort.


Det här är inte min tråd! Vi snackar om allt som rör klockor här. Det är en gemensam tråd!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/06/10 :  19:08:48  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
More10: Blir det inte väldigt mycket filter till varje nedsampling och uppsamling i din lösning? Men det kanske är smidigt att lösa i din processor?


Det är enda lösningen för det jag ska göra. I princip går DSP:n på runt 95% av kapaciteten, och det var inte enkelt att lösa :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000