HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga förstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2017/05/29 :  10:11:17  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Hej, jag går i byggtankar och har några frågor. Min första fråga:

Jag har aldrig byggt någon HiFi-förstärkare tidiagare och undrar lite hur jag ska tänka. Hur mycket kräm behövs för hemmabruk? Funderar på att bygga med EL34 i slutsteget vilket ger ca 2*12W.

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2017/05/29 :  10:42:04  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Tråden bör väl ligga i DIY. Och där får du hur mycket hjälp som helst . Massor av duktiga människor där.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/05/29 :  10:54:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hej. Effektbehovet är mycket beroende av vilka kögtalare man har tänkt använda (lättdrivna vs tungdrivna) och hur komplex förstärkare man tycker sig vilja knåpa ihop. Personligen har jag oftast jobbat i lågeffektsegmentet (< 10 W) och försökt hålla mig till lättdrivna högtalare. Det innebär för min del, att det blivit entaktsstlutsteg och rör i stil med 6V6, 6L6 och 807, Ska man ha ut mer än 10 W från en entaktare, blir det ofta fråga om rätt hög anodström, och då blir nätaggregatet lite av en utmaning i och med att det är känsligt med filtreringen. Vill man bygga mottakt (push-pull) blir själva slutsteget lite mer komplext, men nätdelen kan bli desto enklare. Det finns en hel del info att få på sidor om hur man bygger gitarrförstärkare (denna exvis: http://www.valvewizard.co.uk/index.html). HiFi skiljer sig inte principiellt från gitarrförstärkare, men man måste ju vara lite kritisk när man tittar på arbetsområdena för respektive försteg och slutsteg; en gitarrist vill ju ibland ha distorsion, men det vill man inte med HiFi...

Så tänk igenom vad som kan vara nödvändigt effektmässigt. Fundera över komplexiteten i projektet (entakt/push-pull) och även hur/var du ska hitta de kritiska delarna som transformatorer och filterdrosslar. Allt finns att få tag i, men varifrån och till vilket pris...

För HiFi-bruk använde många välkända tillverkare ett visst mått av motkoppling i förstärkaren. Det gör stor nytta om det tillämpas på ett vettigt sätt.

Som en illustration av detta med effekt vs högtalare, så gjorde jag ett prov en gång, i ett "normalt vardagsrum", med ett par stående "vikta horn", med element från Lowther och en stärkare med 2x5 W. Jag lovar, det behövdes inte mer effekt där...
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2017/05/29 :  12:22:14  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Jag placerade tydligen tråden i fel forumsdel. Ursäkta mig! Admin kanske kan flytta den?

Jag har designat en rad gitarrförstärkare och vet hur saker och ting ska se ut 'under huven'. Däremot vet jag i stort sett ingenting om hur folk tänker när det kommer till HiFi. Jag vet att det viktigaste är tycke och smak, men ska jag fråga någonstans så är det väl här. ;-)

I nuläget är jag sugen på att testa en krets med klass A slutsteg med EL34 eller kanske KT88/6550 rör. Inte för att jag har så värst mycket erfarenhet av hur rören eller klass A låter, snarare att jag hållit mig till push-pull tidigare.

Lampura - Vad var det för krets du testade sa du? Den med 2*5W.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/05/29 :  12:56:19  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Den krets jag testade och nämnde ovan är en "egen" konstruktion. Dvs, den utgår ifrån rörhandböckernas grundförslag och sedan gjorde jag lite egna anpassningar baserade på rörkurvorna och de utgångstransformatorer som jag ville ha. Det är "single-ended" med röret 807 (som är som en 6L6-G, fast större effekttålighet) och med en svag motkoppling från sekundären på utgångstrafon till katoden på drivsteget. Slutsteget är inte "maxat" på nåt sätt, det skulle gå att få ut mer effekt, men nätaggregatet är gjort med vad som fanns "i förrådet" så där kom lite begränsningar.
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2017/05/29 :  14:38:51  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Hur gjorde du med utgångstransforatorer? Min erfarenhet säger att det är där mest händer med ljudet, i alla fall i en rörförstärkare.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/05/29 :  14:45:12  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag köpte ett par "Tango", som då fanns på ELFA (detta är ett tag sedan...). Med Push-pull är utbudet större idag, tror jag, men jag gissar att nånting kan hittas hos exvis Hammond även vad gäller single-end. Jag har en del P-P trafos liggande, så nästa gång blir det nog nåt i den vägen. Rätt tillämpad motkoppling ger lite hjälp om man inte har det mest luxuösa i trafoväg. Kan du gitarrförstärkare kommer det säkert att gå fint med HiFi också; man får tänka lite mer på gränsfrekvenser och arbetspunkter, dock.
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2017/05/29 :  14:55:12  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Jag har googlat runt lite nu under dagen. Det finns en massa kina-förstärkare där all hårdvara går på några tusenlappar. Just nu känns det lockande att köpa ett sånt kit. Hm...
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/05/29 :  15:50:58  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Lampuraudio: Vid användning av 807 röret i förstärkare bör man vara medveten om att det i första hand är avsett som sändarrör. Det klarar max 25 watt anodeffekt jämfört med "standard" 6L6 som klarar 18 watt. Men nu finns varianter av 6L6 som klarar upp till 30 watt dvs mer än 807. 807 röret klarar hög anodspänning men i motsats till tex 6L6 endast 300 volt skärmgallerspänning. Om skärmgallret matas med högre spänning tex. 400 volt är det risk för kinesiskt fyrverkeri inuti röret. I förstärkare bör för bästa resultat skärmgallerspänningen vara så nära anodspänningen som möjligt, bör dock ej överstiga den då skärmgallerströmmen riskerar bli för hög. Ett mycket bra rör är EL34 vilket är framtaget för att användas som förstärkarrör. Den han kraftigare katod än 6L6 och 807, klarar hög skärmgallerspänning samt har bromsgallret kopplat till ett stift på rörsockeln, det är mycket bra om röret skall triodkopplas. EL34 klarar också 25 watt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/05/29 :  15:57:38  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jo, Erik, jag känner till bakgrunden till 807... Men det är i princip en 6L6, med toppanod och högre anodförlust (än 6L6/6L6-G hade "på den tiden"). Kurvorna är i princip identiska med 6L6. Jag har inget emot EL34 :) , jag bara beskrev min "rig".

Edited by - lampuradio on 2017/05/29 15:58:06
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/05/29 :  16:10:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jo det är strålteroder båda två. Inte Pentod som tex EL 34, jag tror det hade med patenträttigheter att göra på den tiden. Utan att läsa rörtabellerna ordentligt byggde jag en Ultra linjär förstärkare med 807 för länge länge sedan, den spelade bra så länge det varade, tills det blev överslag i rören. Om jag inte missminner låg spänningen på c:a 450 volt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/05/29 :  16:14:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag bör kanske tillägga att som sändarrör i Klass-C har inte dynamik och andra för oss HiFi folk viktiga egenskaper någon som helst betydelse då det endast arbetar som bärvågsalstrare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2017/05/29 :  16:27:44  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Det verkar inte vara så vanligt med tonkontroll i HiFi förstärkare. I viss mån kan jag förstå varför. Hur gör ni själva med det? Preferenser?
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/05/29 :  17:54:23  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Tonkontroller... Misstänker att detta är sån där minerad mark, som kablar, NOS-rör och liknande. Jag brukar bygga utan, eftersom det är svårt att få två tonkontroller att påverka rätt områden på rätt sätt. Det funkar kanske lysande med en högtalare, men ger konstig effekt med en annan. Det går ju att tänka sig nåt "equalizer-aktigt", med många reglerbara frekvensområden, men dit når inte mitt DIY-kunnande. Det finns också synpunkter om att tonkontroller introducerar fasfel inom vissa frekvensband och det är nog närmast oundvkligt att det blir så. Huruvida detta är ett hörbart problem kan man säkert diskutera. Med min nuvarande uppsättning går det fint utan, utom att vissa gamla skivor (vinyl) kan vara inspelade med nån avvikande kurva och då kan det låta lite "annorlunda".
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/05/29 :  18:24:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Utan att läsa rörtabellerna ordentligt byggde jag en Ultra linjär förstärkare med 807 för länge länge sedan, den spelade bra så länge det varade, tills det blev överslag i rören. Om jag inte missminner låg spänningen på c:a 450 volt.


Det är en kille på Diyaudio som kör 807 SE triod med 700v.
Han säger att ljudkvaliteten ökar med spännings ökningen..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/05/29 :  19:20:51  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Vid triodkoppling "skyddas" skärmgallret av anoden. Men effekten minskar med 50%. Att triodkoppla stråltetroder har jag mindre bra erfarenhet av, jag föredrar pentoder, helst då med möjlighet att ansluta bromsgallret till anoden i stället för katoden som vanligt är.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/05/29 :  19:50:06  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
"Jag har googlat runt lite nu under dagen. Det finns en massa kina-förstärkare där all hårdvara går på några tusenlappar. Just nu känns det lockande att köpa ett sånt kit. Hm..."

Att köpa ett kit är ett bra sätt att komma igång. Man får alla delar
som behövs och får resultat direkt. När det hela fungerar kan
man justera bygget och utvärdera resultatet.

Angående tonkontroller : Jag skulle rekommendera att du bygger
att separat slutsteg och därefter en separat förförstärkare.
Då kan du enkelt bygga om / bygga nytt med tonkontroller alt
låna förförstärkare för utvärdering.

Slutligen : Välkommen till bygghobbyn !

( editerat stavning )

Edited by - peterh on 2017/05/29 22:47:24
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/05/29 :  22:34:38  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag har inte snöat in på 807 speciellt - det är ett rör som då var lätt att få tag i och funkar som 6L6, som också är ett bra rör. Liksom 6V6 och EL84 och 6AQ5... och en mängd annat. Senast använde jag 6N7-G som ren grundforskning, men det är ju lite special. Dock kan man få rätt bra ljud där med, om man hittar bra mellanstegstrafos. Vad jag menar är att man ska inte fastna för nån viss rörtyp och glömma alla andra. Det har gjorts fina stärkare med ECL82 och en massa annat. Det som sätter "baseline" är den effekt man tror sig vilja ha ut - där går vissa typer bort direkt. 6B4G vore kul att prova, men inte lätt att få tag i...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/05/30 :  00:12:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Köpte 2st 6B4G Sovtek i vintras av nån firma jag googlade fram,hittade flera firmor som sålde.kostade ca 700:-st.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2017/05/30 :  07:57:45  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
När jag bygger gitarrförstärkare brukar jag köpa någon gammal häck. Det första jag gör sen är att riva ut allt ur den. Sen in med traffos för att bygga likriktare, filter, slutsteg, osv. För mig är väl problemet brist på HiFi-erfarenhet. Samma gäller väl tonkontroll i HiFi-förstärkare. Det är ju ganska enkelt koppla på ett steg med tonknotroll för att se om jag har någon användning för den.

Jag har lyssnat lite på youtube-klipp. Även om det är skitinspelningar så upplever jag det som att KT88 och 6550 är öppnare och luftigare än EL34.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2017/05/30 :  08:57:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Lampuraudio: 6B4 är identisk med 6A3 bortsett från sockeln. 2A3 tillhör också samma familj med den lägre glödspänningen 2,5 volt,viket är en fördel ur brumsynpunkt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/05/30 :  09:24:02  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
1. Tack Ryssen och Erik för info om 6B4 - jag behöver googla mer... :)
2. KT88 är inte dumt, där kan man få ut lite effekt i entakt också.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/05/30 :  20:48:17  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag gillar push-pull. Dels för att den släcker ut en massa harmonisk distorsion. Dels för att utgångsjärnet kan göras mindre jämfört med single end. Så ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv är det överlägset.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2017/06/01 :  09:01:26  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Nu har jag köpt lite bråte som jag ska bygga av. Kommer nog att ta ett tag att få hem alla prylar, från Kina. Till att börja med slänger jag ihop den utan tonkontroll, om jag känner att elementen (och övrig utrustning) kräver lite vässning smackar jag in en tonkontroll vid ett senare skede.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/06/03 :  23:24:28  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
lampuradio Posted - 2017/05/29 : 22:34:38 .... 6B4G vore kul att prova, men inte lätt att få tag i...


Jag har tolv 6B4G i garderoben. Dessa har jag plockat upp som reserver till min Triod 750 PP på eBay. Erik har mätt upp dem. De hade olika mycket liv i sig men alla var dugliga. Annars finns ju rörförsäljare här och där. Ett exempel ur högen: http://www.natubes.com/index.php?page=product&do=browse&catid=88&parentid=61&p=5

Det verkar som om priserna ibland blir högre på eBay än från etablerade säljare.

Jag köpte fyra fina rör från Blomman en gång i tiden. Kanske reVintage har...
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2017/06/26 :  10:29:12  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Jag har fått hem alla delar till förstärkaren nu. Jag kan posta lite bilder av bygget här om intresse finns.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000