HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens TD 158 - Locket ramlar ner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ggrob
Starting Member

14 Posts

Posted - 2017/06/01 :  04:57:26  Show Profile Send ggrob a Private Message  Reply
Har en skivspelare som heter Thorens TD 158. Köpte den sprillans ny från en nätbutik för drygt ett år sen. En lite tråkig egenskap är att locket inte vill sitta uppe när jag lägger på en skiva. Det har gått från att balansera lite till att jag nu måste hålla upp det med en hand samtidigt som jag lägger på skivan. Tråkigt. Finns det någon lösning på detta?

ggrob

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/06/01 :  07:43:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Knepigt! Verkar det vara ett konstruktionsfel eller en defekt?
Svårt att avgöra kanske...

Det du bör göra först är i alla fall att säkerställa att spelaren står på ett horisontellt underlag och att spelarens alla delar är lika horisontella. (vattenpass, libell etc)

Jag brukar försöka demontera locket när jag spelar skivor, många hävdar att det låter bäst så också men jag är lite mera tveksam. Annars är det en effektiv workaround till ditt dilemma iaf.!



Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ggrob
Starting Member

14 Posts

Posted - 2017/06/01 :  14:41:59  Show Profile Send ggrob a Private Message  Reply
Att demontera locket är inte en option. Jag vet att det kommer att låta sämre när katterna hoppar upp och jagar skivtallriken...

Men vattenpass var ett bra tips, även om jag tror ganska säkert att den står förhållandevis horisontellt.

Tror inte att det är ett konstruktionsfel, den här modellen har ju funnits i många år såvitt jag förstår.

ggrob
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/06/01 :  15:28:09  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
På min 160 Super finns det skruvar som går att tighta till.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

ggrob
Starting Member

14 Posts

Posted - 2017/10/22 :  11:07:07  Show Profile Send ggrob a Private Message  Reply
Det löste sig efter samtal med återförsäljaren. Denne kontaktade generalagenten som utan kostnad skickade mig ett nytt par gångjärn. Uppenbarligen var fjädrarna inte tillräckligt fjädrande i de gamla. Hoppas det inte är en utmattningsgrej som återkommer.

ggrob
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/10/22 :  11:26:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Gott att det löste sig! Då får katterna roa sig med annat ett tag till med andra ord!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2017/11/18 :  21:36:33  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
På Linn LP12 får man byta gångjärnen efter ca 10år för då har de blivit försvagade och locket stannar inte kvar uppfällt.

Det kanske är liknande gångjärn på Thorens.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000