HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör på finska
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/16 :  14:15:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hittade ett bygge som är närapå identiskt med en koppling jag svängde ihop förra året, den enda väsentliga skillnaden är att jag körde med PC86 på ingången istället för en triodkopplad E184F.

Eftersom texten är på finska begriper jag inte ett ord men om någon bemödat sig om att dokumentera hela projektet så får man anta att konstruktören är lika nöjd med sitt bygge som jag var med mitt. En enkel och bra konstruktion som lät utmärkt trots billiga komponenter och tack vare katodföljaren på utgången känns den större än sina ~3W.

quote:
http://audiovideo.fi/opas/tee-itse-revenge-pl-504-single-end-katodiseuraaja-putkipaatevahvistimen-rakennusohje

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/06/16 :  21:13:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Spännande med autoformer-kopplad cf på utgången
Alltid lika kul med något annorlunda

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/16 :  23:06:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, det är ett elegant sätt att få lite extra induktans och impedansomsättning med en given mängd koppar och järn.
Sitter som bäst och funderar på att bygga ett nytt exemplar av samma koppling, den jag byggde i våras råkade jag sälja när jag fick ett litet städryck i vintras. Funderar vagt på en version med hållare för både PL504 och PL36, de känns ungefär elektriskt likvärdiga (i sammanhanget och mellan tummen och pekfingret) men har olika socklar.
Enda problemet är att jag bara har ett par 150H-drosslar kvar på lager och de är tingade till ett annat bygge. Den biten kanske är lösbar genom att ta ett par andra drosslar med lägre induktans men högre strömtålighet och sen köra med mer strömstarka ingångsrör. Tål att tänkas på.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/06/18 :  21:13:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Attans att du skall hitta en sådan här beskrivning PL 504 jag har ett gäng liggandes som jag hade glömt bort, nu får jag bygga något med dem annars så riskerar det att bli mögel på stiften.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/18 :  21:20:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Rekommenderas varmt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000