HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bredbandstopp (vägg/stativ) + sub -Någon?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/06/22 :  10:16:58  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Någon som byggt toppar från ngt bredbandselement och kopplat på rejäla bashögtalare?
Lowther måste väl inte sitta i horn -eller?

Kanske finns ngt byggt med Tannoyelement? Platta 15" coax som spelar så det ryker tillsammans med subbarna?

Eller någon annat bra bredbandselement. Vilka finns?

Och hur blev det? Klingar ljuvligt eller blev det helt fel..?


När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/06/22 :  13:28:09  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply


Det sitter Faithal Pro element i småhornen.
Detta är en tillfällig lösning, men det låter fint!

När jag får tid ska jag byggs lite större doningar med Alpair12 element.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/06/24 :  14:45:52  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Kul! Fler?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/06/24 :  16:41:20  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu är det jag igen...
Jag har typ alltid kört med bredbandare+sub.
Jag gillar lösningen då man minskar trasslet med filter.

Här är en annan uppställning.


Kika i mina bildtrådar så finns flera lösningar för inspiration!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/06/24 :  18:26:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Knåpade ihop dessa, väldigt enkla :


Byggde dem...


med syftet att kunna användas både innomhus...


men även utomhus, vilket de också gör, enkla och trevliga.



martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/06/24 18:27:34
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/06/25 :  12:23:46  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Var får man tag i riktigt bra bredbandselement? Jag skulle helst ha något att ha i grunda vägghängda högtalare el. baffelvägg.

Innan jag köper något roligt golvstående och alldeles för dyrt vill jag gärna veta om någon har tips om väggmonterat...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/06/25 :  13:58:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
är det något sänt här du tänker dig :

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=06&y=10&entry=entry100630-213053

Har inte byggt dem själv, än, men jag har ett par FX120 så vem vet vad framtiden bjuder på.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2017/06/25 :  15:21:57  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
http://www.spectrumaudio.de/

Har mängder att välja på

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2017/06/25 :  23:28:42  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message  Reply
Mycket kul där på spectrumaudio. Vet inte riktigt vad jag tänkt. Det är väldigt löst tänkt iaf. Fast grundidén är att fullregisterhögtalare är överskattade och att man offrar fullregistertanken för att istället få enkelhet och verkningsgrad. Kraftiga bashögtalarkonstruktioner finns ju både att köpa och bygga.

Postade i tannoysubforumet också, tänkte att ett par 12 eller 15 tums dual concentric + bashögtalare borde kunna vara fint. Fast alla fabriksbyggda är ju tänkta att bli fullregister mer eller mindre. Vad skulle hända om man offrade lite lådstorlek och accepterade att högtalaren måste användas ihop med bashögtalare... Man placerar basarna där de passar, topparna där de passar och så lite elektronik däremellan så det lirar ihop. Låter ju "enkelt" så därför den berättigade frågan:

...Och hur blev det..?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000