HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad har jag för högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2017/06/22 :  11:20:25  Show Profile Send Clayman a Private Message  Reply
Hej,

efter en längre tids paus i hifisammanhang har jag nu återupptagit intresset och det mer seriösa lyssnandet i stereo. Har följande uppsättning just nu: En Denon cd-spelare 1550AR, en NAD DAC 1050, en Holfi Aura stereoförstärkare samt ett par okända högtalare som jag skulle vilja ha lite tips om vad det är för sort. Hoppas på någon insatt i ämnet som kan hjälpa till att reda ut vad det är. Fronttyget går inte att ta av, står inget under eller någon annanstans på högtalaren.





Med vänlig hälsning
Jonas




Edited by - Clayman on 2017/06/23 11:53:18

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/06/22 :  12:46:23  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Hur har de kommit i dina ägor?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2017/06/22 :  13:25:04  Show Profile Send Clayman a Private Message  Reply
Köpte dom utav Herren som har en retro affär på andra lång i Gbg. Han visste inte heller ursprunget på högtalarna. Men det skrämde mig inte utan efter provlyssning så va det ingen tvekan, dessa skulle jag ha!#128512;



Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2017/06/22 :  17:19:15  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Går tygfronten möjligtvis att ta av så vi kan få en bild på elementen också?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/06/22 :  23:29:35  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hmmm, terminalerna liknar de som bl.a. Hifi-Kit säljer. Hemmabyggen?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2017/06/23 :  11:54:27  Show Profile Send Clayman a Private Message  Reply
Så, bilder på elementen, fronttyget va limmat.



Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2017/06/23 :  11:59:48  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag är inne på Amatörens spår om att det är hemmabyggen.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2017/06/23 :  12:17:29  Show Profile Send Clayman a Private Message  Reply
Kul att han/hon fått till det såpass bra:) provlyssnade många högtalare och föll för dessa trots okänt ursprung. Va i klass med högtalare mångdubbelt dyrare. Betalade 2000:- för dom.



Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/06/23 :  13:03:55  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Nytt rekord i bildstorlek!

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2017/06/23 :  13:33:55  Show Profile Send Clayman a Private Message  Reply
Oj, ja det blev lite stort. Sorry, ändrar:)



Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2017/06/23 :  13:35:52  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Ibland är det inte svårare än att om det låter bra så är det bra. :)
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2017/06/23 :  14:01:07  Show Profile Send Clayman a Private Message  Reply
Precis, det låter bra och är därmed bra för mig. Bara att njuta och inte tänka så mycket på det. Bara nyfiken på vad det va, men nu vet jag mer, ett hemmabygge som låter bra:)



Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2017/07/10 :  00:05:57  Show Profile Send Clayman a Private Message  Reply
Hej igen, en liten uppdatering då jag öppnat upp högtalaren och fått reda på på mer om elementen som sitter i. Diskanten är en Vifa D25AG-35 06 ohm 401. Och bas/mellanregister är en Vifa P11WG-00 08 ohm 402. Trodde först att lådan var sluten men det satt en reflexport bakom fronttyget. Vet någon vad detta är för sorts element i hifisammanhang. Finns det uppgraderingar att göra för att få det att låta ännu bättre?
Tack på förhand.



Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2017/07/15 :  23:21:42  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Ta väl vara på diskantelementen, de satt bl.a. i Carlsson OA52.2.
Sedan Vifa (av för mig obekant anledning) slutat tillverka DA25AG med aluminium-dome för 15-20 år sedan, har det från flera håll tagits fram "uppgraderingar". De flesta som har eller har hört OA52.2 är dock eniga om att de nyare varianterna är nerköp.
I Carlssonhögtalarna sitter diskantelementet dock kraftigt vinklat uppåt/inåt så man lyssnar i princip alltid minst 30 grader off axis, så jag skulle inte bli förvånad om övre diskantområdet blir "i hetaste laget" om diskantelementet är riktat direkt mot lyssnaren och ingen kompensation för detta gjorts i delningsfiltret.

Kassera för allt i världen inte diskantelemeneten om du får för dig att byta. Du borde få minst en tusenlapp för paret om du annonserar ut dem.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000