HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga en jättedålig rörförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/22 :  16:08:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har hamnat i lite funderingar här, som vanligt. Nånstans i skrotlådorna har jag ett par gamla nättrafos med 2x110V primär och 2x 13,7V + 2x 7,6V sekundär, gissningsvis kanske 60VA och lindande på dubbel C-kärna. Odugliga som nättrafos pga mekaniskt brum men jag har nåt minne av att ha kopplat in dem mellan tongeneratorn och oscilloscopet nån gång och sett att de hade en rak frekvensgång upp till bortåt 50khz.

Räknar man bara med sekundärlindningen på 2x 13,7V så har man en varvtalsomsättning på 8,15:1 vilket skulle ge ca. 530 ohm anod till anod på primären om man häktar på 8 ohms last på sekundären. Ganska lågt, men kanske användbart ihop med strömstarka rör och en lite skev arbetspunkt.

Ännu intressantare blir det om man tänker sig att sekundärlindningen kopplas in mellan rörens katoder och jord, dels får man en balanserad lokal återkoppling och dels blir trafon sparkopplad vilket ökar omsättningen till 9,15:1 (670:8 ohm).

En länk till ungefär hur det skulle kunna se ut: http://www.audiodesignguide.com/my/SE9.gif

Problemet är att sådana kopplingar verkar vara väldigt flitiga på att självsvänga högt upp i frekvens om inte allting är perfekt balanserat och faslinjärt (vilket man knappast kan vänta sig av gamla nättrafos).
Finessen är att jag inte skulle behöva en förstärkare med full bandbredd, om man leker med tanken på att bara använda den till att driva mina bashorn upp till ca. 80hz så borde man kunna ta till en uppsjö av fula knep för att slöa ner kretsen så att den helt enkelt inte kan självsvänga.

En annan tanke är att vända upp och ner på hela kretsen och driva trafon från två balanserade katodföljare istället. Mindre risk för självsvängningar men det vore en mindre elegant lösning som dessutom kräver ett mycket mer invecklat drivsteg.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/06/23 :  06:38:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag vill minnas att vi pratat löst om CFB tidigare
Men då med QII järn
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86094&whichpage=1

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/23 :  11:33:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det stämmer, den där tråden dök upp häromdan när jag googlade efter nåt rörrelaterat.

Precis som tv-kockarna har jag förberett lite genom att koppla ihop en nätdel och ett par rör för att kunna provköra trafona. Fasdelningen fuskade jag till med en annan trafo med mittuttag:



Resultat: Med 110V matningsspänning (ca 95V över rören) fick jag ut 1W i triodkoppling. Testade först ett vanligt anodkopplat steg, sedan med rören som katodföljare och sist anodkopplat med CFB. Med skärmgallren anslutna till B+ istället för till anoderna (i praktiken 12% Ulralinjär koppling eftersom katoderna "rör sig") blev uteffekten c. 2,5W.

Med stigande matningsspänning ökar uteffekten snabbt, sista testet var med 195V matning och kopplingen gav då drygt 14W ut. Med full effekt vid 30Hz morrar det ganska duktigt i utgångstrafon men utsignalen ser fin ut. Nånstans över 10kHz börjar vågformerna se lite suspekta ut, misstänker att det ligger nån självsvängning där och spökar.

Resultaten är tillräckligt uppmuntrande för att inspirera till fortsatta tester. Ska göra ett nytt försök med rören i katodföljarkoppling men med högre matningsspänning, enligt tidigare erfarenhet är det ett effektivt sätt att pressa det yttersta ur en mindre bra utgångstrafo.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/26 :  09:28:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tog mig tid igår kväll att mäta lite noggrannare på kopplingen och resultatet var väl inte alltför upplyftande:

Med katodåterkoppling via sekundärlindningen självsvänger rören (som väntat). Provade att lasta ner anoderna med en RC-länk utan förbättring.
Med rören kopplade som katodföljare försvinner självsvängningen men bandbredden blir lidande, högfrekvensen börjar rulla av vid ca. 5kHz. Mätte runt lite på några olika punkter och kunde konstatera att det är utgångstrafon som begränsar bandbredden, lite mystiskt eftersom jag hade för mig att dessa trafos mäter rakt väldigt långt upp i frekvens.
Efter ytterligare lite testande kom jag fram till att jag minns både rätt och fel: Utan last på sekundärlindningarna mäter de väldigt bra upp till 50kHz men med 8 ohms last börjar de dyka vid 5kHz...

Mätresultaten leder mig tillbaka till början, dessa transformatorer vore möjligtvis användbara ihop med lite udda rör och kopplingar för att bygga en förstärkare speciellt för att driva mina bashorn.
Det känns inte helt givet då jag har mer ändamålsenliga grejor liggande i skrotlådorna. Men ingen skada skedd, nu är i alla fall dessa trafos ordentligt testade och nyfikenheten är stillad!


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/06/26 :  10:17:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vägen är målet
Kul läsning även om det inte blev som du tänkt dig

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/26 :  12:45:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Precis, tanken på att testa de där trafona som utgångstrafos har legat och gnagt ett par år och nu är det gjort och man lärde sig nånting längs vägen.
En annan tanke jag har kring dem är att använda dem som spartrafos i filtren till mina midbashorn men jag tror induktansen är lite i lägsta laget. Ett sista alternativ vore att klämma fast dem i ett skruvstycke och fräsa bort allt skrot på dem så att jag får loss kärnorna och kan återanvända dem

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/06/26 :  21:35:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har ett par enorma c-kärnetrafos liggandes som jag ännu inte hittat någon användning för.
De är "labb-trafos" med banan anslutningar med följande separara lindningsinduktanserna:
1H
100mH
10mH
1mH

Tråden är nog ca 2mm tjock så DC-resistansen minimal.
Vad gör man med sådana?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/26 :  22:51:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Skruvar isär dem och sätter ihop dem igen med lagom stora luftgap och använder dem som "anoddrosslar" i ett helt magnifikt SE-slutsteg med mosfetar? Eller möjligtvis säljer dem till mig...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2017/07/19 :  20:48:43  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Jag har byggt klart förstärkaren och kört den någon vecka. Den låter riktigt bra. Utan att veta hur ni brukar beskriva sound så skulle jag vilja säga att den har ett grått sound (den färgar inte ljudet).

Trevlig sommar!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000