HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Erfarenhet av Biltema och rustas Båtlack?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/07/06 :  10:50:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Till betsade snickeri detaljer.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/07/06 :  21:15:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Köpte en burk frpn Biltema idag har provstrykit en bit.
Men koncistensen var som vatten,får se hur det går..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/07/10 :  20:30:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Efter 5 strykningar börjar det bli en blank yta,man får göra nån slipning OCH kolla så det inte rinner då lacken är så tunn.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/07/11 :  22:06:04  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Fick tipset på färgaffären att inte använda oljebaserade lacker då dom med tiden blir gulaktiga.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/07/11 :  22:26:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kan hända att dom "gulnar"lite.men med "vattenfärger"får man ju inte samma glans dom blir ju som matta.(eller?)

Och har man som jag ofta betsat lite åt mörkare hållet syns det ju inte om den gulnar eller blir lite mörkare.

Mina 5 cent

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/09/27 :  09:28:17  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Har använt Biltemas båtlack till utemöblerna.
Biltema har två varianter som är snarlika. Dvs jag vet i sjutton vad det är för skillnad egentligen. Men eftersom den lite billigare förnissan var slut så fick jag efter halva målningen gå över på båtlacken.

Uretanalkyd 36140 99kr litern
Uretanalkyd 30552 119kr för 750ml ( Båtlacken )

Den vanliga förnissan 36140 är något tjockare än båtlacken 30552 som är väldigt tunn. Det gjorde att det gick åt fler strykningar med båtlacken (4-5). Har haft den billigare 36140 på träbordet utomhus nu i 2 år och det ser fortfarande nymålat ut (2-3 strykningar). Så det får högsta betyg av mig. Att båtlacken är dyrare är säkert att den är bättre, men för trädgårdsmöblerna så fungerade det utmärkt.
Att båtlacken är dyrare, tunnare och fler strykningar = arbetstid lägger jag på dess stora minussida. Men den kanske håller musslor borta bättre?

Edited by - Stormen on 2017/09/27 09:33:03
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/27 :  12:18:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har målat lite mer med båtlacken i sommar så tycker jag att dom första lagrena går bra att få på men sen blir det svårare att få det att sitta UTAN att få rinningar.Då den är så tunn.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/09/27 :  14:58:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag brukar använda Biltemas fernissa på trä som utsätts för slitage
Det största problemet tycket jag är att den är näst intill omöjlig att slipa för att få bort noppor mm

Jag hade tidigare Bostic vattenbaserad golvlack i samma syfte. Denna var betydligt mer lättanvänd. Hårdare, lättare att slipa, gulnar mindre. och penslarna tvättbara i vatten.
Skillnaden var främst att denna var matt, vilket jag faktiskt tyckte var snyggare.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/09/27 :  20:44:29  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Bostic golvlack var ett hett tips. Ska provas. Skönt att det är vattenbaserat.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/10/01 :  08:46:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ytterligare en fördel är att den vatten baserade golv lacken torkar på en timme.
Tyvärr så är liter priser högre än Biltemaa lacker
Riktigt snyggt tycker jag det blir att betsa t.ex ek. för att sedan avsluta med ett lager matt lack. Det ger en sober lyster utan att för den skull bli kladdig

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000