HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vibrationer i elektronik.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/07/10 :  16:23:46  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag undrar hur ni motverkar dessa i era anläggningar? Har blivit medveten om vad det ställer till med, därav skaffat fötter som ska minska problemet. Sist men inte minst ska slutsteget få någon typ av fötter eller ställ. Jag upplever att det är lätt att höra när dessa vibrationer ställer till det, röster låter jobbiga och lite skrikiga och det låter inte rent. Drömmen vore ju att kunna utplåna dessa totalt, jag misstänker att det skulle bli en väldigt tydlig förbättring när man lyssnar.

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/07/10 :  16:35:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Novibra!
Mycket bra och prisvärt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/07/10 :  16:43:36  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Var köper man billigast?
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2017/07/10 :  17:08:17  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Du kan få bitar av mig

Linkan

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/07/10 :  17:42:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vill du hindra/överföra vibrationer från apparat till underlag eller från underlag till apparat? Även om jag också vill ha mjuk koppling under högtalarna (där NoVibra funkar fint) tror jag att det finns andra tillämpningar där en keramikkula kan vara bättre (typ Ceraball) Du har ju själv funnit att de gör gott för ljudet?
En tredje variant är ju Entreq's fötter med "mus-inälvor" i som också fungerar mycket väl i vissa sammanhang!
För mig är de flesta etablerade lösningar alldeles för dyra för den eventuella påverkan de har på ljudet. (bortser från SD, Novibra)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/07/10 :  18:14:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Novibra!
Mycket bra och prisvärt

Exakt!
http://www.clasohlson.com/se/Vibrationsd%e4mpare/Pr309687000?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Ps. Har bara under högtalarna. Är mycket tveksam till att ljudet blir så mycket bättre med dämp grejer under elektroniken.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/07/10 18:20:30
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2017/07/10 :  18:35:03  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Jag använder också NoVibra. Under högtalarna, under bänken som elektroniken står på, under skivspelare och förstärkare.
Om det hjälper? Ärligt talat så vet jag inte om det är ngn större skillnad än utan. Jag tror grannarna är tacksamma att det är NoVibra under högtalarna i alla fall

Vart tog skärbrädorna från IKEA vägen? Mycket ståhej om dem för något år sedan.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/07/10 :  22:24:17  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
AlfaGTV: främst hindra att vibrationer utifrån når elektroniken, men vill egentligen åt alla vibrationer som ställer till det. Novibra i all ära, men hur mycket vibrationer stoppar de egentligen om de ställs under elektronik?
Jag tror det slipper igenom en hel del och att grejerna står och "gungar" på dessa fötter, de är för mjuka. Helst vill jag ha en tyst låda som är helt avskärmad från omvärlden, inte lätt att implementera men det skulle nog göra susen om man får drömma lite :).
Och tack linkan för erbjudandet .

Edited by - Snutten on 2017/07/10 22:25:48
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/07/10 :  22:36:57  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vad har du testat med hittills?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/07/10 :  22:47:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag har 4 st Ceraball som fötter under mitt spider rack (fastskruvade i benen) och det har haft positiv effekt, har beställt fler till högtalarna då de endast väger 21 kg styck.
Provade mina Ceraball under en högtalare innan beställning och det ger en förbättring (rappare renare bas, större ljudbild). Slutsteget på 40 kg har jag inte kommit till ännu, men där behövs rejälare doningar.
Och med större fötter än Ceraball blir det rätt dyrt så kanske det finns en bra och billigare metod.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/07/11 :  07:52:27  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
http://royco.co.kr/test/finite/cera/sp3.jpg
Cerabase eller Cerapuc, enkelt. Om det nu fungerar bra på övriga ställer , varför "gå över ån efter vatten"?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/07/11 :  08:39:03  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja Cerabase Slimline kan jag tänka mig under slutsteget.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/07/11 :  09:32:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
http://www.ebay.com/itm/4x-M3-M4-M5-M6-M8-Anti-Vibration-Male-Rubber-Mounts-Car-Boat-Bobbin-Damper-Pump-/112212270451?var=&hash=item1a205f5d73:m:mqn8acIWCqeG1K4eZffZ-nA

Jag har köpt hem några såna här till framtida byggen, tänkte testa att använda dem till att montera vibrerande nättrafos med.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/07/11 :  10:06:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tänk bara på att dom missfärgar trägolv.

quote:
Exakt!
http://www.clasohlson.com/se/Vibrationsd%e4mpare/Pr309687000?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Ps. Har bara under högtalarna. Är mycket tveksam till att ljudet blir så mycket bättre med dämp grejer under elektroniken.


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000