HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Svanå Vingar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2017/07/16 :  16:49:09  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Har någon här lyssnat på rum behandlat med Svanås vingar eller flowers? Skall som jag förstår det behålla energin i rummet och fungera även på korta avstånd.

http://www.hakode.se/wing/Wing.pdf

I detta fall har jag ett ganska litet rum med betongväggar där förstareflektionerna är prio.
Basen hanteras med ESL-rör och DSP.

Tack på förhand!
//Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2017/07/17 09:56:56

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/07/16 :  19:15:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Min uppfattning är att de funkar bra och att de som har dom är nöjda

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2017/07/18 :  17:44:41  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tack för input,
Jag har fått rekommendation på 4 st S vingar som diffuserar sidoreflexerna (2 st på varje sida ) , två st V vingar bakom sweetspot samt 9 st vita bubblor för första reflexen i taket.
Jag tror jag kommer testa det. Kanske köper till en vinge extra bakom sweepspot om inte Matts avråder då soffan är ganska bred.

//Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/07/23 :  09:20:56  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag köpte 2 v-vingar och en s-vinge i akryl att ha bakom Sweetspot, Djäklar så mycket bättre det blev. Svårt att bedömma men jag tror inte någon uppgradering på elektroniksidan oavsett pris skulle leverera lika mycket mer Väljud, bra investering som alltid kan hänga med oavsett anläggningen i övrigt. Det är ju faktiskt så att akustiken sätter grundförutsättningen för hur det låter, den kommer man liksom aldrig undan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/23 :  18:24:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Med tanke på Svanås priser så finns även Svenska Opptifuser
https://www.emusic.se/product/17813/Resonator-Stockholm-Optiffuser

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/07/23 :  20:39:57  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Det här är väl ett område som är som gjort för DIY, inte minst med tanke på priset!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/07/23 :  22:33:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har både tänkt på någon slags basfälla bakom soffan, om det går att få en sådan att funka som har samma bredd som soffan och då inte så djup och även något annat än bara tavlor på väggen bakom soffan, men sambon lät inte gillande sist det var uppe för något år sedan så jag har lagt det i "kanske i framtiden" i bästa fall.
Så skriv gärna ner intryck innan och efter och bild så man får lite att suga på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/07/24 :  06:29:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Visst kan man Diy:a till viss utsträckning, det svåra är att veta att man är på rätt väg.

FBK
Hur djupt i frekvens vill du att basfällan ska gå?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000