HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trioder och tetroder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/07/17 :  19:36:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hej alla... Jag har trixat lite med sånt i rörväg jag haft liggande och ett par alster kanske kan vara "intressanta" om än inte revolutionerande.

Det började med ett försök att använda 6N7GT så som det angavs i manualen att det kunde användas, klass B, 10W, med ett transformatorkopplat drivsteg (också 6N7GT). Det gick sådär, mest pga att det var svårt att få anpassningen till mellanstegstrafon att hamna rätt. Nästa steg blev att använda 6SN7GTB i slutsteget i push-pull, med 6N7GT som fasvändare. Det blev bättre och jag ska se om det går att få upp schema och nån bild (det är inte ett vackert bygge, men låter rätt bra).

Eftersom det nu råkade finnas fler "dubbelrör" i samlingarna, så går testerna vidare. Nu gäller det att använda QQE-03/12 på ett "hifirelaterat" sätt (http://tubedata.tubes.se/sheets/030/q/QQE03-12.pdf). Det är inte så långsökt som det kanske låter...

Om jag lyckas lösa bildlänkandet på ett bra sätt fortsätter detta enkla reportage om nån vecka.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/07/17 :  21:32:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
QQE03/12 känns faktiskt inte så långsökt i hifisammanhang, speciellt inte om man som jag ägnat de senaste dagarna åt att skumma igenom låååånga trådar på diyaudio om olika alternativa metoder för att driva tetroder/pentoder. Inte världens kraftigaste rör men en av slutsatserna jag dragit av allt läsande är att man kan få ut imponerande mängder effekt ur ganska små rör om man optimerar för det. Använder man dessutom rätt sorts återkoppling så blir det dessutom bra, enligt den allmänna opinionen. Har själv övervägt att köpa hem några PFL200 att leka med, apropå udda rör. Väntar med spänning på att se vad du har för kopplingar på gång, alltid kul med nya grepp!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/07/17 :  22:03:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jaha.....nu blir det intressant.
Ett till rör som jag inte ens hört talas om...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/07/17 :  22:36:00  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
:)
Det är inte så exotiskt... Det skapades under en tid ett antal typer som kunde vara både HF-slutrör klass C, och funka som modulatorslutrör (AF). Kraven på modulatorn var ofta rätt höga vad avser effekt och distorsion, så det är inte helt far out att titta lite på vad de kan prestera. Det aktuella röret (QQE-03/12) är en dubbeltetrod som kan drivas i klass B, med eller utan gallerström och om man vill bygga kompakt med lite uteffekt är det ju inte fel att prova... Röret har novalsockel och kräver inte några speciella arrangemang. Drivspänningarna är också rätt "normala", 200 - 300 V, men det krävs gallerförspänning på minst -25 V att jobba med.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/07/18 :  10:28:04  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Första stadiet: 6N7-G, push-pull klass B med gallerström. Drivrör 6N7-G, mellanstegstransformatorer.


Det funkade "sådär", tror inte att mellanstegstransformatorerna fick rätt matchning impedansmässigt. Lät hyfsat på låga nivåer, men ingen vidare diskant och dålig uteffekt. En totalrevision genomfördes... Nedanstående scheman kom till användning:




Det första är rörhandboken rakt av, kände inte för att uppfinna hjulet igen. Det andra (fasvändare och slutsteg) är en anpassning av befintligta recept (fast det är sällan någon använder 6N7) och lite av en chansning med 6SN7 i P-P. Katodbias, mest för att nättrafon inte har nån biaslindning (det är ett skrap-ihop det mesta i detta bygge). Fysiskt blev det så här:




Jag räknar inte med nåt pris för det estetiska, men det är som antytts en testrigg...

Några allmänna kommentarer:
Kopplingskondensatorerna och gallerläckorna är "höftade" för att få rimlig enodbelastning och nån vettig frekvensgång nedåt. För fasvändaren är ett av anodmotstånden anpassat pga att den inverterande rörhalvan har högre förstärkning än den icke-inverterande, som ett resultat av konstruktionen (inte nåt med själva rörtypen). Mellan försteg och PI sitter ett brytande telejack, för att man ska kunna mata in signal där och då bryta bort försteget. Efter att jag skissat schemat sattes en volymkontroll in precis innan PI, glömde uppdatera "teckningen" dock.

Detta var steg 1... Nästa blir lite om QQE-03/12.

Edited by - lampuradio on 2017/07/18 10:46:36
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/07/18 :  12:01:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fler som har slaktat gamla HP-mätinstrument ser jag:) Tyckte nättrafon såg bekant ut och drosseln är definitivt bekant.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/07/24 :  13:29:07  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
OK, nu börjar det bli lite gjort med QQE-03/12. Själva slutsteget är ett under av enkelhet...



För den som inte är bekant med rörtypen (och som komplement till den inte supertydliga ritningen) kan nämnas, att det är en dubbeltetrod, där halvorna har gemensam katod och skärmgallrena är sammankopplade internt.

I den aktuella kopplingen har anod och g2 samma drivspänning (200 V). Inget användningsfall enligt handboken medger högre Vg2, men man kan ha upp till 300 V på anoderna. Med 200 V rakt över ska steget kunna ge c:a 7 W, och det kan stämma med utspänningen över 5 Ohms last (alltså på ett ungefär). Om man tar upp anodspänningen till 300 V kan man få ut c:a 12 W, men man måste även i det fallet hålla Vg2 till 200 V. Det vore ju inte ett problem om inte skärmgallerströmmen varierar mellan 2 och 14 mA (tomgång - fullast). En serieresistor är därmed utesluten, men det finns ju andra lösningar...

Fasvändaren i försöksriggen är samma som i triodförstärkaren som jag nämner i början av tråden - 6N7GT i det som gitarrförstärkargänget kallar "AC-coupled long-tailed pair". Det som händer vid maxeffekt är att slutrören börjar dra gallerström och klipper topparna. Fasvändaren klarar sig fint... Ökar man negativ förspänning på slutrören, får man övergångsdistorsion, så man måste justera rätt noga och det måste gå att ställa styrgallren individuellt.

Mera rapporter när det händer nåt - nu vet jag ju att det funkar iaf och "mäter bra" upp till överstyrningsgränsen.

Edited by - lampuradio on 2017/07/24 13:30:31
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/07/24 :  17:15:19  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Några provdata:
Tomgångsström (bara slutröret) = 10 mA
Ström vid fullast (se nedan) = 50 mA
Utgångsspänning över 5 Ohm, sinusvåg, ingen synbar förvrängning = 7 V (eff)

Jag mäter kurvformer och signalspänning med ett Tektronix 465, och matar förstärkaren från ett labbaggregat i nuläget, det ger en rätt bra bild av vad som pågår.

Själva grundtanken var från början bara att "prova nåt nytt", men ett nytt delmål har kommit upp eftersom det ju verkar finnas lite möjligheter att få det att funka rätt bra: nämligen att bygga nåt verkligt kompakt, en 2x10 W enhet med minimala mått. Så då blir det lite chassifrågor också framöver.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/02/22 :  19:28:49  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Bara för att "runda av" ärendet:

Det funkar fint med QQE03-12 som slutsteg. Det blev inte nån stereoapplikation byggd, men en gitarr/mik-nivå-förstärkare. Finessen är att den drar bra lite ström utan signal om man ställer bias åt det "kalla" hållet. Slutsteget arbetar då i klass AB, nära gränsen för klass B (utan gallerström). Man får ställa bias individuellt med anodströmsmätning och man kan gå bra lågt med viloströmmen, men då behöver man ställa bias medan man har signal genom steget och kollar vågformen med ett oscilloskop (för att notera när det börjar bli övergångsdistorsion).

Med 300 V till anoderna måste man hålla igen spänningen till g2. Jag kopplade ett 85A2 i serie så Vg2 hamnar runt 200 V.

Fasvändare är ECC82, standardkoppling enl handboken. Före den sitter ett ECF80, med trioden som ingångssteg.'

Den som till äventyrs vill ha mer detaljer kan använda forumets meddelandefunktion för kontakt.

Edited by - lampuradio on 2018/02/22 19:29:44
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/02/22 :  23:27:22  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
QQE02/12 är relativt vanligt och billigt , dessutom _tror jag_
att de byggdes med tät spec dvs likadana.

Om man inte driver dem in i "tetrod-kinken" så kan de låta
riktigt bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000