HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga en fin diskanthögtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2017/07/21 :  13:29:02  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Hej.
I ett rum har jag en anläggning med ett par äldre högtalare som är mest snygga men de låter helt ok, det är ett väldigt "känt" märke och kostar en del, dock så är det lite lite diskant i dom. Jag saknar sista toppen så att säga.

Så till min fråga, om man vill bygga ett par "diskanttoppar" för att få det lilla extra ur ljudet med ett riktigt fint element och ett fint filter?
Är det krångligt?
Någon här inne som har nån ide på komponenter?

Mvh/
Mikaell

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/07/22 :  16:42:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det går absolut att göra.
Bygg en liten låda eller öppen baffel. Eftersom merparten av alla diskanter är slutna så spelar inte lådan någon större roll. Du bör välja en diskant som passar i nivå (känslighet) eller vara mer känslig än högtalarna och bygga in en nivåreglering. Du bör också fundera på hur lasten för förstärkaren blir om du inte skall driva dem med en separat förstärkare.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/07/22 :  17:15:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/t90a


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/07/22 :  23:25:03  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Kommer bli mer diskant med den iallafall Mårten.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/07/23 :  01:26:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag tror konceptet är mer känt undernamnet "super tweeter". Googlar man på det så finns det säkert en del att läsa om hur folk löst samma problem tidigare, då kan man spara tid på att slippa uppfinna nånting på nytt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/07/25 :  13:11:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Surfade på denna:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/226786-adding-super-tweeter-range.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2017/07/26 :  00:02:26  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
Snik variant är dayton .

Jag köpte banddiskanter för 800kr paret . Skall göra exakt samma sak..8ohm.

Påhängs diskant .

Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2017/07/26 :  01:09:19  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Tack alla för svar!
Det kommer bli intressant detta :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000