HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Opus-3 / Cantus
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/10/12 :  13:08:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Någon som har uppgifter om Opus-3/Cantus-armens effektiva massa (horisontell och vertikal)?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/10/12 :  19:09:35  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Har aldrig sett de värdena angivna någonstans. Tror inte Bo brydde sig om sånt, men kanske uppgifterna finns framtagna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2017/10/12 :  20:28:43  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Mirre på Veteran Hifi kanske vet något om sådant.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/10/13 :  09:25:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag håller med Vox, jag frågade Bo en gång om olika parametrar men fick något annat svar om tonarmens egenskaper .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/10/16 :  07:57:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bo var en doer med en otrolig känsla för vad som var viktigt och inte

Det önskade egenresonansintervallet (8-10Hz) vänder sig ju främst till radial-armar. Och med den jämförelsen så torde ju Cantus vara fjäderlätt, både horisontellt som vertikalt. Dvs bidra till en högre resonans.

Mirres variant av Cantus (och även andra mekaniska linjära armar) lägger ju "röret" allt närmare skiv-centrum, vilket ytterligare kortar ner armens längd till en ännu högre resonans.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/10/17 :  07:16:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Har fått svar från Mirre,
Cantusarmen har två armrör och två lagerpunkter och saknar därför egenresonans...


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/10/17 :  08:48:56  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det är väl fyra lagerpunkter? Två på varje kullager.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/10/17 :  09:33:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Cantusarmen har två armrör och två lagerpunkter och saknar därför egenresonans...

Den har givetvis en massa och därmed definitivt en vertikal resonansfrekvens beroende på puppa.

Och att påstå att en Cantus är "fast" i tangentens riktning är nys...

Jag garanterar dig som provar att du kommer upptäcka att det finns en möjlighet att vrida en Cantus, i den mån att lagerpunkterna "klättrar" i glasröret. Om det däremot har någon större betydelse kan jag inte säga.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/10/17 :  10:24:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
i den mån att lagerpunkterna "klättrar" i glasröret


Jag har läst detta på en del andra forum och hört av andra som har diskuterat om tonarmen att detta fenomen uppstår. Oftast uppstår detta prat p.g.a att man inte förstår hur armen fungerar eller att man inte har sett eller använd en sådan. Ja det går att få armens lager att klättra men då får man hjälpa till med handkraft att göra detta att enbart puppan skall göra det händer inte.

Jag hade en opus hemma för översyn då passade jag på att prova på olika sätt att få den att klättra men icke, det ville sig inte även med den mest taco-liknade lpskiva jag har ägt. Men kullagren rör sig dock i vertikal rörelse mer är det inte, jag kan förstå att andra är skeptiska över utformningen.

Det finns en tråd om Bo's arm på diy-audio där flera har tyckt att de har en bättre lösning än Bo hade men det har visat sig att Bo's utformning är den bättre lösningen.

Nu är jag ingen fanatisk följare av Bo's produkter men rätt skall vara rätt.


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/10/17 :  13:39:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Om det däremot har någon större betydelse kan jag inte säga.

Som jag skrev, i horisontalled är det väl tveksamt om det är relevant att fundera på ev. resonans, men i vertikalled är det ju ingen skillnad mot en gimbal-konstruktion, bara det att friktionen är högre?

Nånting är det väl som gör att många föredrar t.ex. ZYX puppor till dessa? Varför?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/10/17 :  15:13:58  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Nånting är det väl som gör att många föredrar t.ex. ZYX puppor till dessa? Varför?

Jag är en av dem som föredrar ZYX till Cantus. Vad det är som gör att de spelar så bra tillsammans vet jag inte. I mitt fall var det Bo Hansson som rekommenderade ZYX och på den vägen är det även om jag testat annat, men återvänt till ZYX.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/10/25 :  16:36:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vox, Är det en ZYX R100 du använder?
Hur hårt lastar du den?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/10/25 :  17:01:46  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
R100 Fuji är det används i dagsläget.
200 ohm

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000