HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tillför min Squeezebox något?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2017/10/14 :  12:42:18  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Har haft en Squeezebox nu i 12 år (klassikern Squeezebox II!). Numera har jag även en Chromecast Audio inkopplad. (Digital utgång i båda fallen.) På servern kör jag Chromecast Bridge, så Chromecasten kan agera Squeezebox. Squeezeboxen styr jag oftast med en app från telefonen/iPaden. Nu till min fråga: Tillför Squeezeboxen något i denna setup (förutom att jag kan styra den direkt med fjärren)? Jag kommer inte på något. Ljudet måste ju bli lika bra med Chromecasten (givet samma DAC)?

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/10/14 :  15:52:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nja, det beror på hur man ser på det.

Funktionellt spelar nog chromecasten ifrån en Squeezezbox, det är ju en betydligt mordernare konstruktion (som följer moore's lag...). Men det behöver ju inte mer än funka så om Chromecasten och Squeezeboxen gör samma funktion så är det ju hugget som stucket.

MEN(!) om du söker lite på nätet så ser du att vi är många som har och har haft problem med den digitala utgången på Chromecast Audio. Dels är den mekaniska konstruktionen på digitalutgången väldigt känslig så man måste ha kabeln *EXAKT!* centrerad för att inte plasten skall böja sig(och då är det kört!). Vidare är inte ljus-signalen särskilt "stark", jag har haft flera DAC'ar som inte synkar ordentligt emot den.

Squeezebox däremot är ganska robust i implementationen av den digaitala utgången så den funkar i ur och skur.

Personligen går jag och väntar på att de skall släppa en ny Chromecast audio som är lite mer robust. Hoppas att jag inte väntar i onödan!


P.S. Om du ändå går ifrån squeezebox så ta en titt på Plex mediaserver. Det är en modernare server än LMS och den utvecklas kontinuerligt

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2017/10/19 :  09:12:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Ja, LMSen klarar av MultiRoom det gör inte PLEX vad jag har läst. Sen vet jag inte om LMS klarar att synca ljudet med Chromcast , det fungerar inte med den "vanliga" Chromcasten. Det har jag testat. Alla LMS klienter spelade i Sync men inte Chromcasten.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/10/21 :  07:48:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jodå, Chromecast har multiroom. Synch har jag aldrig behövt undersöka så det vet jag inte.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000