HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur svårt ska kan det vara med passiva filter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2017/10/31 :  18:41:42  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Saken är jag har en Deqx delningsfilter men jag vill ha enklast möjliga annläghning skivspelare förförstärkste och slutsteg. Jag byggt har mina första pssiva filter på 10 år och jag tycker det låter sådär.

Hur ska man konstruera ett väljudande filter för bema 755 ti och Faital 15HP1010
Basen sitter i en kvartsvågpipa och diskanten har en Faital Pro LTH142 - Horn för 1,4

Det åter enligt mig skit bra med det digitala filtret så jag byggde/slängde i hop ett enkelt andra ordningens filter ca 1800 hz delning med komponenter jag hade hemma dämpade diskanten ca 12db vilket är tydligen aldeles för lite behövs lite till men har inga fler lämpliga motstånd hemma.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2017/10/31 :  18:49:16  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Dessutom så har jag tydligen nåttfel på diskant filtren smyg kortis för diskant slutstegets skyddskrets löser efter en stunds lyssning nivå beroende och förutom det så brusar/låter basarna utan signal har aldrig hänt tidigare

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/10/31 :  19:26:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har du schema över dina hög talar filter? Det kan vara lättare att komma med en dödsdom om man ser hur du komponerat dem. Gärna bilder också.

Du kan ju skaffa en konstantimpedanspotentiometer och ratta in tills du får balans. Sedan mäter du bara upp potentiometern och (ev) ersätter med fasta motstånd. Fast ännu läckrare kan ju vara att räkna utt dämpled så du kan justera kanske i tre steg med 2dB mellan stegen.

En sak till, fast det inbegrips i första satsen, du har sett till att filtren inte överlappar så du får en puckel?


El Pade (L-pad)

Edited by - soundbrigade on 2017/10/31 19:27:30
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2017/10/31 :  20:28:49  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Nivå skillnaderna kan jag mäta med deqx och lyssna mig till men hur kan det bli smyg kortis i ett filter när jad drar på så löser ena steget diskant steget vid norml nivåså går det spela

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/10/31 :  20:39:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Schema och bild!! Men du har gjort något fel någonstans, kanske bränt en komponent.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2017/10/31 :  22:09:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Har du mätt eller är det skolboksfilter?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2017/11/01 :  17:29:57  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Skolboksfilter med komponenter jag hade hemma så värderna är inte 100% exakta tänkte bara få det låta ok och sedan om jag orkar försöka göra det på riktigt


Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2017/11/02 :  05:02:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Okej. Man kan inte göra så tyvärr. Högtalarelementen är inte rent resistiva utan dess impedans är frekvensberoende.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/02 :  07:38:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Man kan visst göra så ! Eller rättare sagt, ha det som en utgångspunkt. Sedan får man trixa lite med frekvenserna, kanske testa 6/12dB-filter, justera in dämpning om det behövs.

Men nu har vi en fråga, som dyker upp i trådämnet och där TS vill ha svar men vi får ju ingen information om det han vill ha hjälp med.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/11/02 :  13:30:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Håller med Petter här. När både komponentvärdena och lastimpedansen (som sagt dessutom frekvensberoende) avviker från beräknade värden så blir det snabbt pannkaka av alltihop enligt min praktiska erfarenhet. Det finns två möjliga undantag: Att para ihop ett bredbandselement med en bas eller en super tweeter med ett bredbandselement, såna gånger har man en sportslig chans att kunna testa sig fram med enklast tänkbara filterlösningar men så fort man verkligen ska få två element att summera i mellanregistret så börjar fysikens lagar ställa jobbiga krav.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2017/11/02 :  17:25:16  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Saken är den att jag hatar ha det rörigt så jag bygge i hop filtren kollade att dom lät som jag förväntade ett och ett sedan limmade jag in dom i alla fyra lådorn började spela och upptäckte först då att det är smygkortis eller kan det vara en kalllödning?

Så nu måste jag plocka ut dom och går det mäta en kondning för att se om den är ok??

Jag har antagligen verktygen men har ingen anningen hur jag använder dom

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/02 :  17:33:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kapacitansmätare är det bästa. Du kan ju köra en ohmmätning och då ska ju mätare starta med lågt värde och sedan visa allt ökande resistans.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2017/11/02 :  18:31:26  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
PetterPersson skrev
quote:
Okej. Man kan inte göra så tyvärr. Högtalarelementen är inte rent resistiva utan dess impedans är frekvensberoende.

Jag måste hålla med.
Här är en lite länk till en intressant artikel som man bör läsa.
http://www.troelsgravesen.dk/crossovers.htm

Om man bygger sina egna högtalare och bygger sina egna filter och det blir bra så får man vara nöjd.
Att hjälpa någon annan att bygga sina filter är mycket svårare.

//Niklas
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2017/12/02 :  18:49:00  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Nu skiter jag i detta har baxat upp dom på övervåningen och satt in andra så jag kan lyssna på musik. Ska säja i väg dom omg

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2017/12/02 :  19:14:52  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Ligger ute under säljes

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2017/12/06 :  15:27:17  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Har ändrat mig behåller lådorna till basarna säljer basarna och diskant drivna. Det var inte kortis i filtren hade slarvat vid ena högtalar telminalen några spretiga koppar trådar nuddade den andra terninalen. Såg den efter jag plockat ut filtrena och klipt sönder dom otur. Så nu spelar dom igem som dom ska deqx är tillbak på dispans vill ha allt analogt ska köpa 2 beyma koxialer till lådorna och försöka mig på filter bygge igen.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000