HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Streaming åter igen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/11/01 :  16:36:37  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Har i dag vad jag skulle kalla fattigmansstreaming. Den består av en ganska enkel kabel kopplad från datorn till förstärkaren. Kan lägga upp spellistor men hela tiden är jag tvungen köra det från min fasta dator. Kabeln är i det här fallet hela 10 meter! Har också en Chromecast där jag kör standard Spotify. Nej någon riktig kvalitet uppstår inte. Förstärkaren är en Krell i300 och högtalare Dynaudio Contour 20. Går det att få till ett "riktigt" ljud utan detta kostar den berömda skjortan?

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/11/01 :  17:36:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Om jag förstått det rätt så går det att få till bra ljud OM man har hyfsat gedigen datorkunskap och vet vad som ska göras för att få ut så mycket välljud som möjligt utan att det drar iväg. Värre för sådana som mig som bara har lärt mig det nödvändiga för att surfa. Men det finns en del på forumet som kan ge ett mycket bättre svar då jag inte ens har börjat med streaming, kör med mina blanka skivor ännu.

När jag väl börjar med streaming, så måste det vara *superenkelt* och *problemfritt*, annars lär jag ledsna direkt. Och då kanske det drar iväg och kostar den berömda skjortan,eller vad säger experterna*
Säger experterna för jag är dum dum på det här, så enkelt är det.

Och den Digitala Kokboken 0.3 som AlfaGTV skrivit är kanon för de flesta skulle jag tro, men nästan för mycket för min del. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85202&whichpage=1

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/11/01 17:44:33
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2017/11/01 :  19:40:53  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Jag kör bara med USB.kabel till en gammal Camebridge dac och tycker det fungerar mkt bra. Jag har sneglat lite på Pro-Ject Pre Box S2 Digital för 3.990 kr som skall vara riktigt bra.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4439871

Nu streamar jag inte egna filer utan kör Spotify/Tidal.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/11/01 :  21:16:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Den dagen som jag hoppar på det här tåget så vill jag ha en helhetslösning dvs både streama den egna skivsamlingen och ifrån Spotify. Och billiga nätverksspelare finns det ju, men det skulle vara skönt att ha en låda som man både kunde rippa över sina skivor i och som även är en en nätverkspelare men då blir det nog dyrt, men jag har inte kollat ordentligt så det kanske inte är så. Som sagt mycket dum dum funderingar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/11/01 :  22:09:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är inte dumt att spekulera runt detta, det finns så många olika sätt att göra det på!
Om jag börjar med @FBK's sista önskan så vill jag hävda att en Bluesound Vault är precis vad du söker. En enhet som rippar CD, streamar de flesta musiktjänster inkl Spotify (Connect), Internetradio och dessutom är Roon Ready för den som är beredd att hoppa på det tåget. Beroende på modell så kan du dessutom använda den som volymkontroll och vissa tar in både analog och digital signal. Bluetooth är inbyggd i 2:an och option på 1:an. Vettig app för att styra har den också.

Och @Jerry_E vill jag rikta några frågor, det gör det lättare att förstå vad du söker;
Använder du en viss mjukvara idag för att hantera dina filer eller är det Spotify-klienten på datorn? Har du en preferens när det gäller operativsystem? Eller vill du, som mig, ha en "appliance"-lösning som tar bort trditionell dator ur kedjan?
Har du ett bra nätverk med god anslutning vid stereon?
Finns en bra DAC i hushållet eller skall streaminglösningen lämna analog signal ut?

Så, det räcker till att börja med! Och alla frågor behöver inte besvaras men det blir lättare att bedöma vad man tror du skule trivas med!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/11/02 :  08:13:07  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Har i dag endast ChromeCast vad gäller Spotify. Och just nu gratisvarianten av S. Styr den över mobilen. Har även en kabel mellan dator förstärkare där jag kan köra ut skivor jag dels laddat ner och dels egna skivor jag lagt upp. Drömmen vore kanske en separat hårddisc eventuellt liggande på någon form av platta, helt avkopplad från min stora dator. Har i dag ingen separat dac. Önskar framgent något som kan klassa ut min CD-spelare... Inte så enkelt i nuläget då denna består av en Roksan Caspian. Så vitt jag förstår en mycket duktig spelare. Frågan är om det går komma över detta på ett "billigt" sätt eller om jag måste finna mig i att kvalitet kostar?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/11/02 :  08:29:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack Jerry, men vilken mjukvara använder du för att spela upp det du rippat/laddat ned? Media Player? iTunes?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/11/02 :  14:25:57  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Använder Foobar 2000 för rippning, uppspelning, men ofta EAC när jag laddar ner egna skivor. Anser Wav är klart bättre än Flac...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/11/02 :  16:00:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för rådet AlfaGTV, blir det att gräva fram den här tråden när det väl blir dax. Nu vet jag att det finns hopp för min del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/11/02 :  17:29:41  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Foobar konfigurerad efter konstens alla regler på en dedikerad liten tyst (=fläktlös) och rensad dator och med USB ut till en fräsch DAC e inte helt fel. Det blir inledningsvis dacen som sätter begränsningarna... Sedan så är det alltid lite meck med datorer, men är man inte rädd så finns det mycket tips på nätet att prova sig fram med.. Men billigare än detta blir det ju inte så länge som man samtidigt vill ha lite kvalité :)

PS. Som DAC kan jag med varmt hjärta rekommendera "Exogal Comet +". Fungerar även som försteg om så vill och har en analog ingång utöver de vanligaste digitala... Vansinnigt välljudande för sin prisklass :)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/11/02 :  17:55:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jerry,
enklaste och billigaste lösningen som går att skala upp till "herrejösses"-storlek den dagen du vill (eller vinner på lotto) är att börja med Plex och den chromecasten du har.


installera Plex på din dator och ta både filer och tidal/spotify via chromecasten.

- Plex är gratis om man enbart vill köra lokalt och är riktigt bra. Plex hittar du här: https://www.plex.tv/
- Installera på din dator
- Ange i plex-interfacet på datorn var du har dina filer
- Plex styrs via en app som du laddar ner
- Öppna appen och ange att du skall flinga till din Chromecast.
Färdigt!

Svårare än så är det faktiskt inte.

Koppla inga konton till din server, det bara krånglar till saker och ting. Använd Spotify appen då du vill köra Spotify och Plexappen då du vill köra dina egna filer.

Den dagen du vill bygga ut har du redan server-delen klar och kan koppla på i stort sätt vilken streamer som helst via DLNA.

Jag kör en exakt likadan anläggning, men har ett riktigt källarmonster till server att köra min Plex-server på och använder Chromecast som brygga till min DAC. Det har funkat i många år och är väldigt behändigt och extremt kostnadseffektivt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/11/02 :  20:07:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bra input Pac! Nu har jag aldrig ens hört vad en Chrome-thing kan göra ljudmässigt eftersom det passar så dåligt i min infrastruktur men bara genom att separera server från uppspelare brular man komma riktigt långt. Squeeze var på rätt spår redan från början!

Som jag ser det finns det fyra tänkbara lösningar för att få bra ljud med liten investering:
1. Squeeze server + Client (kan t.ex. vara en PiCorePlayer som erbjuder båda funktionerna i ett, hårdvarukrav är en Raspberry Pi 3, kontrollera med gratis app eller iPeng eller liknande. Anslut en lokal USB eller plocka upp filerna från NAS)
2. UPNP server på NAS/Router+USB disk samt uppspelare i form av vilken UPnP renderare som helst.
3. Som Pac föreslår, Plex och t.ex. Chromecast
4. Naturligtvis Roon Core på server/NAS + valfri endpoint (Nu är det inte billigt iofs)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/11/08 :  20:14:55  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Funderar på att köpa en Dacmagic 100. Om, då är frågan: Hade tänkt mig en optisk kabel mellan dac och dator. Vilken kabel klarar längder bäst? Den analoga som då kommer gå från dac till förstärkare, eller blir det bättre med en kort optisk kabel mellan dator - dac? Någon vinst i att köpa en "bättre" optisk kabel?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/11/09 :  08:21:19  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Mina personliga erfarenheter från när jag testade en packe optisk resp koaxial mellan min dåvarande transporter (Teac VRDS7:a samt Primare DVD) till min dåvarande DAC (Electrocompaniet) var att optiskt lät skit(tråkigt) jämfört med billigaste koaxkabel (hemmabygge) och skillnaderna var stora...

Idag så tycker jag (vid lite mindre omfattande tester) att skillnaden inte längre är lika stor. Kanske för att min DAC är bättre, kanske för att jag inte bryr mig lika mycket längre? Hur som så kör jag med USB (Supras modell) från min lilla dator och optiskt (även där kabel från Supra) från Chromecast Audio och är fullt nöjd med resultatet. Är så mycket annat som påverkar ljuder mer, ex strömförsörjningen till datorn...

Men som svar på din egentliga fråga så är min motfråga: Vilka längder pratar vi om? Optiska kablar är mer fysiskt känsliga för skador än exempelvis analoga, medan USB har en överföringsgräns på 8 meter (rätta mig om jag minns fel) och digital koax kan vara störningskänslig vid långa längder... Så det är helt beroende på vad du definierar som långt och dina ljudliga kvalitetskrav..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/11/09 :  08:27:40  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
ps. Upplevde en förbättring med Supras optiska från min Chromecast i förhållande till BSK =(billigaste skit). Men skillnaden var (i mitt lilla snabba test) rätt så försumbar men ändå märkbar..
ps2. lustigt nog så gillar jag endast Supras kablar när det gäller digital överföring, inte analog... Använder idag Supra till HDMI, USB samt Optisk Toslink. Men som analogt kablage har jag aldrig fastnat för märkets utbud...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/11/09 :  13:06:59  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Till Chromecasten som sitter monterad i förstärkaren har jag nog enklast tänkbara kabel. Den går ju in i stärkaren med två vanliga RCA-kontakter. Skulle jag tjäna på att byta denna kabel mot exempelvis Supra? Via Chromcast kör jag endast Spotify. Har ännu inte hunnit klura ut om det även går koppla den så jag kan köra musiken som ligger på datorn. Datorns musik öppnar jag med Foobar 2000. Analogkabeln mellan dator förstärkare är i nuläget en ganska enkel historia. Dock med hyggliga kontakter. Längden är 10 meter, men skulle nog klara mig med ca:7 - 8. Är det bättre ha dacen vid datorn med kort optisk kabel och sedan använda den kabel jag har från dacen till förtsärkaren. Möjligheten som jag förstår är att ha dacen vid förstärkaren kopplad med kort analog kabel för att sedan ha en längre optisk mellan dator till dac. Kruxet är bland annat att jag har min fasta dator i ett rum, anläggningen i ett annat.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/11/10 :  10:39:49  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Om du skaffar en separat DAC så kopplar du givetvis din ChromeCast digitalt (optiskt) till den. (Supras optiska är välbyggd å relativt billig.)
Du kan sedan välja att streama från din dator till din ChromeCast över ditt wifi och slipper då fundera på var din dator är placerad = korta kablar.
Alternativt är att du har någon annan (bättre?) streamingsburk bredvid din DAC och även då slipper ha långa analoga (eller digitala) kablar liggandes...

Oavsett lösning så är den bästa (tycker jag) att hålla alla kablarna så korta du kan.
Typ: Dator (med din musik) -> Wifi/ethernetkabel -> Streamingsmottagare (ex ChromeCast/Squeezebox/dator) -> digitalt kabel (optiskt/koax) -> DAC.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/11/10 :  12:03:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Alternativt är att du har någon annan (bättre?) streamingsburk bredvid din DAC och även då slipper ha långa analoga (eller digitala) kablar liggandes...


I min värld är detta väldigt eftersträvansvärt! Jag grejade igår med optisk kabel mellan min Bluesound Vault och DAC. Den stod lite dumt till och för att nå den krävdes en kabel något längre än standard. Jag har ett par olika vanliga billig-kablar som har fungerat väl genom åren men de blev tajta i längd nu. Okej, jag plockade fram min Nordost Glasslink som inköptes beggad för något år sedan.
Den är lite rassligt byggd känns det som och ljudresultatet var inte övertygande. Dropouts, störningar och avbrott var resultatet
Besviken plockade jag fram en annan gammal optisk historia, runt 3m lång, och kopplade ihop det hela igen. Okej, inga dropouts, men lät det verkligen så här tidigare? Jag jämförde snabbt med en annan källa och NEJ, det lät verkligen inge vidare över medioker optisk kabel. Jag flyttade helt enkelt Vaulten närmare DAC'en och kopplade ihop dem med en enkel men välbyggd Argon optisk kabel. Yes, nu fungerar det riktigt bra, ingen tydlig skillnad mellan olika transporter och inga dropouts.

Jag har liknande erfarenheter när det gäller långa USB-kablar också, så det är inget jag heller vill nyttja.

Långa transporter av digital-signal bör genomföras med Ethernet-baserad transport och är det analogt är det balanserat som gäller.
I alla fall för mig!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/11/10 :  13:52:24  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Lite utanför ämnet, men ändå. Jag har en 4K spelare om jag kör toslink till dacen på, och det låter bra. Så pass bra att jag ska prova en bättre kabel så fort den dyker upp.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2017/11/10 :  15:31:41  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Någon som testat göra en Pi MusicBox med en HiFiBerry dac eller valfri usb dac ?
http://www.pimusicbox.com/

Funkar det bra så kan det ju bli ett rellativt billigt alternativ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/11/16 :  20:48:40  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Min version av streaming går enligt följande:
Buffalo NAS Burk med RAID1 och DLNA (UPNP)
Wifi AC nätverk
Cambridge audio CXN som huvudapparat
CXN styrs mha i-padda

Jag är enormt nöjd med att ha en NAS burk och inte behöva
blanda in en dator för annat än rippande.
Till paddan har jag testat Cambridge Connect, mConnect, C5 och Allconnect
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/11/16 :  20:52:40  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
PS i ett tidigare skede testade jag ChromeCast audio men blev besviken på kopplingsproblem mm. Jag har sagt mig själv att aldrig röra något med Android eller dylikt mera.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/11/17 :  07:32:01  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"ChromeCast audio men blev besviken på kopplingsproblem"
- Sannolikt något med ditt nätverk? Jag har under de åren jag haft ChromeCast Audio (som sekundär källa) endast behövt starta om den ett par tre gånger.
Senast var när jag bytte lösenord för mitt Wifi vilket genererade lite strul innan den "vaknade"... Gången innan var det när jag bytte Router. Sedan någon gång emellan där den bara fick ett generalhäng = omstart.
Den ChromeCast som jag har för att streama film (HBO osv) har jag aldrig haft någon störning på :)
Så till skillnad mot många så tycker jag den är löjligt driftsäker. Ser man till pengarna den kostar så..

Dock föredrar jag givet min lilla fläktlösa minidator (Win7:a & Foobar) både ljudmässigt och driftsmässigt. Den bara tuggar på, året om :)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2017/11/17 07:32:52
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2017/11/20 :  13:36:39  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
HifiBerry gör bra saker. Har Gjort ett förstärkare med 3 Zooner. 3Pajer med tillhörande Class D förstärkare. Lätt att få fungera . Körde StreamServ på Naset och clienter på pajerna. Nu tänker jag testa Chromcast Audio med några lösa Class D förstärkare. För utvärdera vilket som fungerar bäst.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/07 :  22:07:19  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Har bara skummat tråden, men som nån skrev: Chromecast och en bra DAC är svårslaget. Det går att göra av med väldigt mycket pengar på såna här lösningar, men man får sällan valuta för pengarna. C-cast är en kraftfull apparat och orkar man implementera Plex i den har man kommit långt. Själv har jag inte varit så lyckosam med Plex, men dom flesta klarar det ju...
Ljudkvalle sitter i DACen och sambandet mellan pris och kvalitet är svagt.
Själv kör jag Tidal och lokala musikfiler på trådat nätverk via min Oppo 105. Märkligt att man typ aldrig ser digitala ingångar när det finns så mycke cd/dvd/bd spe#314;are med fina dacar inuti. Slöseri!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2017/12/07 22:17:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000