HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Liten rörförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/11/01 :  17:00:05  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Köpte en liten diy rörförstärkare som jag förstår är designad av Staffan Tenbrock. Bygget är gediget och ser visuellt bra ut. Den spelar riktigt bra men säljaren menade att det kanske var dax för nya rör. Det sitter TAD 6L6GC STR i den nu. Tips på rör att ersätta dom med?

Dancing in the shadows of my memories.

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/11/01 :  17:21:46  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ersätt med 6L6GC ! Inget annat

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/11/01 :  18:16:09  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Någon tillverkare som är prisvärd, eller ställe att handla från?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/11/01 :  18:59:04  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Hmm, efter lite snack med säljaren så är stärkaren gjord för EL34. Vad är skillnaden?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/11/02 :  10:44:59  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Helt otroligt. Finns det någonstans man kan köpa rör på nätet utan att behöva skapa att konto och logga in med alla sin uppgifter. Nyhetsbrev är ju det minsta jag vill fylla min inkorg med.

Suck.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2017/11/02 :  17:59:24  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Jag såg att Akkelis hade 6L6GC-rör. Testa deras sida.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/11/02 :  22:25:11  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är rätt stor skillnad mellan 6L6 och EL34, åtminstone i maxvärdesområdet. Sedan är kurvorna olika (det är ju olika sorts rör...). Om man är säker på att man inte går över någon maxgräns tror jag dock att en 6L6 kan trivas i en del kopplingar för EL34.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/11/02 :  22:40:49  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
För att kacka i eget bo ; tubular-well kräver registrering, detta för att jag skall ha adressuppgifter . Men jag kommer aldrig att skicka någon form av spam ( nyhetsbrev eller annat) det enda jag skickar är bekräftelse på köp.

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/11/03 :  09:46:27  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Efter lite grävande och frågande verkar det som att KT66 också kan fungera som ersättare till 6L6GC.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/03 :  13:46:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har en kvadruppel CV1075 ....fast det är kanske för lyxigt.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/11/03 :  14:02:29  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Mjae det vet jag inte men nu har jag beställt EL34 rör och efter det kanske det blir att prova något annat plus att jag ju bara behöver 2 rör. Men att rulla rör kanske kan bli nya motionsformen under vintern, man vet aldrig.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/11/06 :  19:20:17  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Nya JJ EL34 rör isatta. Lite mer värme med bättre bas, ja bättre helt och hållet. Mycket nöjd så här långt. Liten, tung men naggande god. Naturligtvis inte ens i närheten med min EC AW250 (som ska få lite service) när det gäller pondus och auktoritet, annorlunda på ett bra sätt.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2017/11/09 :  18:32:12  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej
Kolla på www.nordstromaudio.se vad dom har att erbjuda
Mvh
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/12/29 :  11:52:31  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Nu har den stått och spelat ett par veckor och driver ett par HFLS1 med bravur. Måste säga att jag är riktigt förtjust ljudet och för all del även ljuset den skänker. tänk att 7 Watt kan vara så trevligt.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/12/29 :  22:43:36  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Kul att du gillar ljudet. Det är intressant att höra att du upplever trivsel även med låg effekt. Det finns mycket att säga om högtalares verkningsgrad. Minns ett eget "ljudtest" med en 2 X 7 W hembygge och ett par Lowtherbestyckade kvartsvågspipor - skrämseleffekt är väl det närmaste jag kan komma i beskrivning.

Edited by - lampuradio on 2017/12/29 22:44:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000