HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Universalnätdel för rörbyggen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/11/12 :  20:41:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Med åren har det blivit en och annan rörstärkare och det där med nättrafos har alltid varit ett ständigt irritationsmoment. De är dyra, de vibrerar och de alstrar magnetiska störningsfält och de är krångliga att få tag på.

För något år sen köpte jag några gamla Tektronix-trafos på Tradera, rejäla klumpar på ca 500VA styck. Två av dem har såvitt jag förstår följande specar:

The windings for the transformer 120-0140-00:
18 - 19 6.4 V 6.0 A
22 - 23 6.4 V 4.0 A
24 - 25 6.4 V 0.6 A Insulated for 1350 Volts
27 - 28 6.4 V 8.0 A
6 - 11 195 V 0.320 A
8 - 15 137 V 0.800 A
7 - 14 113 V 0.500 A
5 - 10 113 V 0.500 A
20 - 21 180 V 0.320 A
17 - 26 6.4 V 4.0 A
12 - 13 6.4 V 7.5 A
9 - 16 6.4 V 4.0 A

Sammanlagt fem högspänningslindningar och sju glödlindningar alltså, mer eller mindre strömstarka dessutom. Enligt schemat på nätdelen de satt i uppbyggd så att högspänningslindningarna är separat likriktade och filtrerade/stabiliserade och sedan seriekopplade till totalt ungefär 600Vdc.
Glödlindningarna är också förankrade på olika potential så isolationen mellan lindningarna verkar inte vara något problem.

Min senaste idé är att montera en av dessa trafos i en rejäl låda och komplettera med diverse likriktare, kondingar och drosslar och på så vis få en nätdel som relativt enkelt kan anpassas för en väldig massa olika spänningar. Något slags system med skruvplintar borde ge säkra och bra anslutningar som samtidigt går snabbt och enkelt att ändra när man behöver använda andra lindningar.

Ett par av glödlindningarna skulle man kunna likrikta (med schottkydioder?) och filtrera ordentligt så att man har 6,3Vdc tillgängligt för t.ex. direktupphettade rör eller försteg/RIAA.
Med mina löjligt lättdrivna horn är brum ett ständigt problem så tanken på att flytta hela nätdelen en meter bort från förstärkaren och bara släppa fram ren likspänning till signaldelarna känns mer och mer som en bra idé.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/11/12 :  23:38:35  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Ska du likrikta först och seriekoppla sen? Eller seriekoppla lindningarna först och likrikta sen?

Låter som en himla bra idé

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/11/13 :  07:01:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Likrikta först och seriekoppla sen tror jag, så är det gjort i nätdelen trafon kommer ifrån. Alternativt använda skruvplintar hela vägen så att man kan bestämma från gång till gång hur det ska vara, det vore kanske smidigast. Dra kablar direkt från varje enskild komponent ut till en skruvplint så att man har möjlighet att koppla ihop dem precis som man vill. Blir mycket att fundera på och mycket som kan gå fel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/11/13 :  19:19:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Alternativa förslag:

1: Bygga en låda som bara innehåller trafo, kontaktdon, strömbrytare och primärsäkring. Enklast att bygga och väldigt mångsidigt, den stora nackdelen är att man då matar in växelspänning i förstärkarlådorna vilket delvis motverkar syftet. Fortfarande förmodligen en stor vinst jämfört med att ha nättrafon några centimeter från känslig signalelektronik.

2: Gå all in och bygga ett justerbart stabiliserat labbnätaggregat, helst hyfsat estetiskt tilltalande så att det kan stå framme bredvid stereobänken. Den lösningen vore den mest praktiska att använda men också klart dyrast och mest invecklad. Arbetsinsatsen, kostnaden och värmeutvecklingen skulle hamna på ungefär samma nivå som för en ordentlig rörstärkare. Tål att funderas på.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/13 :  19:53:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har någon sådan sorts trafo själv. Troligen någon grej från typisk materialrum från skola. Nu hade den bara en HV-lindning på 2x260V @ 120mA och faktiskt en 0-4-5V-lindning @ 2A och en 2x3,15V @ 3A.

Tänkte ett universalggaregat av den men jag har ju redan en trafo som passar Rozenblits universalaggregat.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/11/13 :  20:06:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
När jag tänker efter har jag faktiskt ett bänknätaggregat som ska ge nåt i stil med 0-600V och max 500mA med diverse uttag för 6,3VAc och annat. Fult som en restskattsedel och icke fungerande, men de sakerna kanske man kan göra nåt åt hellre än att börja bygga ett nytt ungefär likadant.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000