HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Stabiliserad högspänning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/11/13 :  21:10:35  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Har letat lite i forumet men hittar inte nån lösning för en stabiliserad högspänning, nån som har tips på vart jag kan hitta nåt, Behöver 250V, får väl ut runt 330V efter likriktning.

// Johnny

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/11/13 :  21:12:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En mosfet, ett par skyddsdioder och några motstånd och kondingar brukar funka ganska bra. Googla "capacitance multiplier" (även om jag tycker den benämningen är ganska missvisande).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/11/14 :  08:12:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Shuntregulator
Jag har använt en IXYS 10M45 (Supertex går lika bra) som en konstantströmsgenerator (CCS) seriellt, och sedan kall-katod rör som shunt till jord.
Mycket enkel koppling som aldrig fallerat (i motsats till vissa grus-kopplingar man stött på )

Kall-katod rören brukar vara begränsade till ca 30mA så denna koppling kanske främst vänder sig till försteg.

Har tyvärr ingen bild pga Photobuck-kapningen..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2017/11/14 :  12:05:48  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
Jag har varit inne på olika switchade lösningar, tex om man använder en LT1533 och driver en trafo med fast spanning, eller en LT3439 med fast pulsbredd men reglerar centertap på trafon. Tänkte även på såndär "trappa" med diod-konding-osv , borde väl vara hyfsat pålitlig spänning med nån slags grundbelastning. Allt detta liksom bara för att slippa ha nån slags trafo, eftersom jag har vicor moduler som +- lågspänningsmatning.

Annars tycker jag "capacitance multiplier" grejjen verkar kul, ska nog testa det nån dag.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/11/14 :  12:27:42  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Hittade denna, utspänning ställs med spänningsdelaren, funkar?


// Johnny
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/11/14 :  13:08:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den här har jag funderat på länge:
http://glass-ware.com/User_Guides/Janus%20Rev%20A.pdf
Tycker om att man gör jobbet med rör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/11/15 :  00:26:41  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Schemat ovan vill ha irf820. Hittade några irf540 skulle dom funka? 820 klarar hörde spänning med det ligger väl inte så hög spänning över trissa?

// Johnny
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/15 :  08:55:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Eller varför inte med rör:
https://www.ebay.ca/itm/322513090656
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/11/15 :  12:30:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mosfeten ska nog helst klara hela högspänningen plus marginal.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/11/19 :  11:25:52  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Har aldrig fått till en bra regulator till rörsteg även om mitt referensförsteg har en. Jag gillar att dela på kanalerna istället och använda CLC eller LCR men har inte provat så många lösningar så jag kan säga att jag vet, bara ett intryck att det inte blir bättre även om det blir tyst.
Tilltalas av PIX idé, låter enkelt och trevligt även om det är lite grus med där :)

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/11/20 :  20:35:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Shunt-regulatorn i mitt DHT-försteg (allt till höger om A):


CCS'en kan ju ersättas med ett effektmotstånd, eller drossel, men förlusterna (och prestandan) blir sämre än med lite grus.
100nF kondingen är för att VR-rören är lite induktiva och rullar av högre upp i frekvens. Dock får inte denna överdrivas då rören inte kan driva allt för kapacitiva laster.

CCSén ger 36mA. 20mA av dessa shuntas via VR-röret och 16mA går till förstärkaren (8mA per kanal).
Vid högre spänningar sätter man bara två VR-rör med lämplig spänning i serie.

Det blå ljuset får man på köpet

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/11/20 20:45:22
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2017/12/21 :  12:13:44  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
https://linearaudio.nl/t-reg-tube-voltage-regulator

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/21 :  13:49:08  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Kan man skilja på regulatorer och stabilisatorer ? en regulator känns mer avancerad än ett VR rör eller Zener och har en felförstärkare och återkoppling ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/12/23 :  09:44:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Kan man skilja på regulatorer och stabilisatorer ? en regulator känns mer avancerad än ett VR rör eller Zener och har en felförstärkare och återkoppling ?


Det tror jag inte. om man inte med dessa benämningar avser shunt- resp. serie-regulatorer. Möjligen skulle man kunna kalla enbart shunt-elementet (VR-röret) som en stabilisator och VR-röret tillsammans med serie-elementet som en regulator.
Kvalitetsmåttet för regulatorer är främst hur bredbandiga de är, samt vilken dämpning de har. Men tyvärr pratas det sällan om hur linjära- och vilken typ av distorsion de ger. Shunt-regulatorn har av tradition haft betydligt bättre prestanda, men till priset av högre förluster.

Zener-dioder och VR-rör är ju enbart halva regulatorn och den måste ses i sammanhang med sitt serie-element. Zener-dioder går bort pga högt brus, och VR-röret lider av att den är relativt induktiv (HF-avrullning).

Det som jag visade ovan anser jag dock vara en väldigt snygg och enkel lösning, där man använder VR-röret som shunt (trots dess induktans) och grus (Ixys) som serie-element. CCSen utgör ett extremt högimpedivt serie-element med extremt hög dämpning. Det bästa av två världar.

Att bygga enkla regulatorer är som att bygga enkla förstärkarsteg. Man kan blanda in massor av grus och uppnå imponerande teknisk prestanda. Men ofta låter det enkla bättre (min synpunkt).
Ixys-kretsen jag beskrev ovan har dock sin effekt-begränsning. Denna regulator använde jag i ett försteg med relativt lågt strömuttag.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/23 :  10:44:52  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Håller med om att det enkla låter bättre, har som sagt provat en del regulatorkopplingar med rör, bl.a Glassware men det lirar aldrig som jag vill, det blir dött. Jag är ingen fena på reglerkretsar utan får lite på örat men om det inte spelar så foten går är det inte bra.
Brukar köra "little wing" med Jimi som första test
Fattar att en del tycker olika och har andra preferenser.
Shuntregulatorn verkar vara den bästa kompromissen med grus men inte heller den (med motstånd) var någon hit.
Mitt Shindo försteg låter gudomligt med reglerad nätdel så det är jag som inte kan, lätt är det inte.
Om man är vanlig människa är det säkert lättast att lyckas med Shunt eller passiv.
Kapacitansmultiplicerarmojängen låter tråkigt enligt mina tafatta försök, tyst men booooring, trampar vatten

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/12/23 :  18:13:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag svär troligen i kyrkan nu, men regulatorn är i högsta grad en del av signalkedjan. Strömuttaget ur steget kompenseras ju i regulatorn, vilket betyder att denne i princip utgör ena halvan i en PP-stärkare.

Om vi kan enas om denna generaliserande liknelse, så är det inte så konstigt att olika regulatorer och komponenter ger så olika ljudmässiga resultat.
Precis som ett amp-steg så har regulatorn en dist-profil som kan bestå av höga- eller låga övertoner. Denna dist-profil kan mer eller mindre harmonisera med stegets profil.
Shindo san är ju känd för att handplocka saker som tillsammans ger den bästa ljudåtergivningen, vilket inte alltid är detsamma som mätbar data. Jag tror att hemligheten ligger just där. Att regulatorns egen profil matchar stegets profil. Inte att regulatorer är en förbättring per se.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000