HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Köpa kopplingstråd, snickeritjänst å annat
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TIC37
Starting Member

40 Posts

Posted - 2017/11/16 :  22:31:57  Show Profile Send TIC37 a Private Message  Reply
Hej, tror jag hamnat i rätt forum här med min fråga/mitt förslag.

Det är så att jag skulle behöva köpa in lite kopplingstråd och lurar på en sådan här ifrån Elfa; Kopplingstråd, 0.62 mm², Grön Koppar, flertrådig, försilvrad PTFE, 5856 GR005, Alpha Wire.

Nä, jag skall inte ha grön men jag tog texten från Elfa. Saken är den att dessa bara säljs på 30 meter rulle och eftersom jag behöver minst 2 färger av både 0,62 kvadratare och 0,38 kvadratare (AWG 20 och AWG 22) så blir det minst 4 rullar vilket jag tycker är rätt häftigt (säljs inte på meter) och nu undrar jag helt enkelt om någon skulle kunna behöva en liknande kopplingstråd för då kan vi handla tillsammans??

Jag ger detta någon veckas betänketid så hinner jag fundera också om jag skall köpa 120 meter kopplingstråd själv...
kommer nog att göra av med den ändå vad tiden lider men för att inte lägga ut en sanslös massa pengar i ett bräde själv så hade en eller två personer till kunnat haka på, bara en tanke.

Ab actu ad posse valet illatio - From the past one can infer the future

Edited by - TIC37 on 2017/12/14 17:00:28

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/11/17 :  07:22:39  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag tror kjell säljer påsar med 10 färger kopplingstråd.
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2017/11/17 :  08:45:40  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Jag har köpt här.
http://pixworld.blogg.se/.
Bert

Edited by - bugared on 2017/11/17 08:46:07
Go to Top of Page

TIC37
Starting Member

40 Posts

Posted - 2017/11/17 :  09:50:52  Show Profile Send TIC37 a Private Message  Reply
Jo men nu ville jag försilvrad koppartråd med teflon till mina byggen, det var liksom idéen. Någon som hakar på?
Dessutom måste jag ha tråd som pallar 600 VAC/VDC.

Ab actu ad posse valet illatio - From the past one can infer the future

Edited by - TIC37 on 2017/11/17 09:53:26
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/11/17 :  09:55:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi som inte är så noga köper alltsomoftast tråd (en- och flerkardelig) från Electrokit.
Jag har emellanåt köpt PTFE-isolerad tråd från www.bhiab.se. Om den är försilvrad eller förgylld, vet jag inte, men den är blank och den går att löda, så den uppfyller alla mina kriterier och några till.
Från BHIAN köper man på lösvikt.
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2017/11/17 :  14:37:36  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Pix har väl silverpläterad?
Go to Top of Page

TIC37
Starting Member

40 Posts

Posted - 2017/11/17 :  15:54:56  Show Profile Send TIC37 a Private Message  Reply
Tackar för länkarna, där var lite matnyttiga roligheter men jag låter ändå frågan öppen så länge.

Ab actu ad posse valet illatio - From the past one can infer the future
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/11/20 :  20:08:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
"Pix har väl silverpläterad?"

Jo, jag har silver på OFC-koppar med ETFE eller PTFE-mantel
http://pixworld.blogg.se/2012/march/kabel.html
Av dessa skulle jag rekommendera ETFE kabeln före PTFE då denne är betydligt mer flexibel och lätthanterlig. Ljudmässigt hör iaf. inte jag någon skillnad.

Alla kablar jag har är militär (MIL)-specade till minst 600 V (typprovade till 3400 V). Kablarna går ej att jämföra med billig konsument kabel.

Jag samlade på mig allt för mycket saker och försöker nu avyttra lite i taget. Skickar kortare längder i vanligt kuvert med billigt brevporto. Vissa av färgerna på sidan börjar dock tryta så man får vara lite öppen för alternativ

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/11/20 20:16:07
Go to Top of Page

TIC37
Starting Member

40 Posts

Posted - 2017/11/24 :  17:39:31  Show Profile Send TIC37 a Private Message  Reply
Kanon, slipper man beställa hela rullar.

Hur funkar med betalning resp. beställning? Via formuläret på din sida?

Edit: Jag har hittat svaret, sitter och knåpar på en lista.

Ab actu ad posse valet illatio - From the past one can infer the future

Edited by - TIC37 on 2017/11/25 02:11:15
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/11/25 :  22:11:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det är kanske inte rätt ställe att diskutera köp och sälj här, men för att avsluta ämnet.
Skicka mail enligt hemsidan (kollar dagligen)
Eller PM här på HF (Kollar regelbundet)
Jag försöker skicka omgående om jag har möjlighet

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

TIC37
Starting Member

40 Posts

Posted - 2017/12/14 :  09:24:12  Show Profile Send TIC37 a Private Message  Reply
Tar detta som en köpa i största allmänhet-tråd.

Skulle vilja höra om någon har kontakt med någon hobbysnickare so skulle kunna åta sig att snickra ihop en träram till rörförstärkare i något flashigt träslag typ päronträ, rosenträ eller liknande. Betalar naturligtvis för arbete och material men inga priser a la proffesionella snickerier?

Bara en fråga till alla er som bygger själv.

Ab actu ad posse valet illatio - From the past one can infer the future

Edited by - TIC37 on 2017/12/14 09:25:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000