HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Audio Innovations 500 - äter EL34:or
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2018/01/09 :  14:16:52  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Jag har ett AI 500 som gärna vill "rödplatta" nåt rör då och då.

Hittade en gammal tråd där Erik Anderssons råd var att höja katodmotstånden från 220 Ohm till 470 Ohm för att på så sätt minska strömmen genom rören.

Kikar på ett schema jag hittade där det mycket riktigt står att motståndet ska vara 220 Ohm/1W (effekten kan dock inte stämma?).

Under locket på min egen förstärkare hittar jag två parallellkopplade 390 Ohms motstånd, vilket alltså ger 195 Ohm "netto".
Detta ser ut att vara helt original, jag undrar om jag kanske har ett riktigt tidigt ex? Den har sekundärer för 16 Ohm, och det var bara i början vad jag förstår.

Hur som helst, min fråga är: Motstånden är 7-wattare, och jag har helt sonika klippt av ena benet på ett av dem för att få upp resistansen till 390 Ohm.
Spänningen över dem landar då på mellan 33-35 Volt, och Ohms lag säger mig då att avgiven effekt över resistorn blir runt 3 Watt.
Katodström = 85-90 mA (för två rör - ett gemensamt motstånd per kanal).

Vad säger ni, funkar det att köra så? I mitt huvud så borde ett 7W motstånd palla 3W, men känns det inte som lite låg ström för att vara klass A?

Jag tycker att det låter bra, och det sista röret som lekte pumpalykta verkar funka bra nu, dessutom.

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Edited by - UBT466 on 2018/01/09 14:19:09

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/01/09 :  14:53:56  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du bör höja upp motståndet med keramiska distanser, för det kommer att
bli varmare. 3w direkt mot kretskort är inte bra.

Rör som har "varit redplatat" bör bytas snarast.

Orsaken till redplate kan vara dåliga kopplinskondingar, gallermotstånd som är större än 500k eller helt enkelt att röret gett upp och orsakar
gallerström.
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2018/01/09 :  15:05:17  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Motstånden sitter monterade direkt mot chassiplåten, som alltså agerar kylfläns. De är kopplade med kablar och är inte nära något kretskort.

Kondingarna är av folietyp och mäter OK. Tydligen (påstår Google) så är AI 500 lite kända för att köra rören röda, beroende på en kombination av ganska hård klass A-drift och dåligt med utrymme mellan rören.

Den EL34 som gick rött gjorde det under mindre än en minut, så jag tror att det har överlevt. Mäter OK också. Men jag har extra noga koll på det.



"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2018/01/10 :  08:50:33  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Ingen som har koll på om katodström på 45 mA per rör räcker till?

Värmemässigt verkar det klara sig. Plåten där motstånden sitter blir ganska varm, men går att hålla fingrarna på utan att bränna sig.

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000