HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ..plate amp från Audio Pro Sub? Blev Behringer!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/01/10 :  22:37:02  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag håller så smått på och bygger ihop ett par Tham 6.

Har en del tankar på vad jag ska driva dem med, så småningom blir det troligen ett t-amp steg från thomann men nu såhär i början sneglar jag på min "köpes sub" Focus. Kan eller bör jag ta det steget och använda det till mina hemmabyggen?

Jag frågar för att jag blir så osäker på hur det steget funkar, "Ace bass" har jag aldrig riktigt förstått. Steget har rätt generöst med effekt och räcker mer än väl för mina behov.

Annars blir det ett litet rörsteg som får står för effekten tills jag beställer ett slutsteg.

Edited by - Cliffan on 2018/01/25 22:00:48

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/01/11 :  08:37:43  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Är väl synd att slakta den bas du har? ACE-bass är varierad utgångsimpedans på slutsteget vilket nog är tillpassat elementet i köpebasen. Hade inte kört på det själv, men steget tar nog ingen skada (tror jag). Gå in på en musikaffär eller beställ från thomann.de ett Behringer A500 istället. 2x120 W @ 8 Ohm för typ 2000 kr.
Det har ingen fläkt heller. Det är ett plus för mig.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/01/11 08:40:56
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/01/11 :  09:41:41  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Tror inte heller att steget tar skada av att driva andra högtalare. Tack för förklaringen!

Rör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/01/25 :  19:27:30  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
AndersP, jag funderade rätt länge på mitt slutstegsval. Jag har ingen erfarenhet av slutsteg med fläkt och insåg att det kan vara ganska störande, så jag har beställt ett Behringer a500. Nu får vi se hur den ska uppföra sig. Såg att det finns modifieringar att göra, men såklart inte under garantitiden. Tack för tipset.

Rör...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/01/29 :  14:30:18  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har 3 tips att komma med som luttrad A500-ägare:

1) Steget har en tendens att självsvänga med rattarna fullt uppdragna. Jag kollade med oscilloskop och drog av 2 klick på rattarna. Minska 3 klick och glöm sen bort dom.

2) Använd ALDRIG rca-ingångarna. Dom är usla och brusar och distar. Kör xlr eller tele in istället. Om du har oballat ut från anläggningen så köp två färdigterminerade mikrofonsladdar på en musikaffär och knipsa bort telepluggarna. Löd dit en rca-kontakt istället för telepluggen på varje sladd enligt:
- PLUS till mittstiftet på rca-kontakten
- MINUS till jordflärpen på rca-kontakten
- Skärm till jordflärpen på rca-kontakten
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/XLR-kontakt

3) Den blå lampan är mycket ljusstark. Kan framkalla sinnesjukdom. Broende på hur känslig du är kan du tejpa över den med eltejp. Tycker du resten av tivolit är jobbigt att se på finna speciella klistermärken (Light Dims) som jag kan rekommendera.

Det här låter inte som nån Behringer-reklam precis, men ibland är det så att man får det men betalar för. Billigt, men krävs lite handpåläggning för att få bra funktion. Å det funkar bra, men du får ta det försiktigt med dina horn så elementen överlever.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/01/29 23:50:04
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2018/01/30 :  10:34:24  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Mitt steg har lyckligtvis ingen blå lampa, den är orange. De kanske fick många klagomål på den.
Steget brusar klart hörbart i stereoläge (ja jag kör via RCA). Ska koppla via xlr bara jag tar mig tid att köpa en kontakt.

Jag kopplade om steget i bryggat läge imorse och gjorde enligt instruktionerna, använder bara ingången på kanal 1 och skruvade ner gainen till 0 på kanal 2och den är "helt" fri från bruset i stereoläge
Du har rätt i att jag får vara försiktig så jag inte eldar upp elementen i ren spelglädje och ungdomlig entusiasm. Det här är de första horn jag har byggt och ljudet är beroendeframkallande...
Kan mycket väl bli två Tham 6 st till -så jag och frun får var sin i bilarna.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2018/01/30 10:37:40
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/01/30 :  15:32:20  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Ser den oranga lampan på nyare bilder. Toppen. Kanske har man fixat till problemet med självsvängningen också?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000