HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz 1820MkII - Kalibreringsband?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/19 :  22:42:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Med inspiration från lindome har jag börjat rota med mina gamla kassett-spelare.

Mitt allra första EGNA kassett-deck var ett Marantz 1820MkII som jag köpte för sparpengar när jag var en finnig 13 år-ing.



Nu har jag rengjort, bytt remmar och smort upp den gamla damen. Jag har spelat in en kassett och det låter riktigt roligt!

Jag är förvånad hur hårt Maxell UDII tål att spelas in! Jag peakade på +5dB och tänkte att "nä, nä, det där blir skit", Men inte då!

Nåväl, nu till min fråga. Jag vill kalibrera den och behöver ett band för azimuth och speed. Har den samlade hjärntrusten några bra tips att ge?

Tacksam för alla tips.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2018/01/20 :  07:15:38  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Snygg maskin!
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2018/01/20 :  09:18:26  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
En snabb sökning.
http://www.ebay.com/bhp/alignment-tape
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2018/01/20 :  12:49:18  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Jag kan fixa ett kalibreringsband till dig. Jag har Nakamichi 350 som är perfekt inställd från fabriken. Det är mycket lite använt, så det bör kunna leverera en bra referens.
Nakamichi var världsbäst på att ställa in tonhuvudena på sina maskiner innan leverans.

Jag lägger en hastighetsreferens på sida A och en azimuthreferens på sida B.
Jag har en digital signalgenerator från Bruel & Kjaer, så den levererar en pålitlig och stabil sinusvåg.

-Har du ett oscilloskop och en frekvensräknare?
Annars fungerar öronen hyfsat bra för att ställa azimuthen bra. Och man köra en svävningsreferenstest med samma frekvens från någon frekvensgeneratorapp.

Hör av dig om det är intressant.

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg

Edited by - highfive on 2018/01/20 12:52:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000