HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 AudioExpress Un-Orthodox 2-way
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/05 :  18:00:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har nog snitslat större delen av världen med byggtrådar som slutat någonstans där jag ska löda sladdarna från nätbrunnen. Och 7000 gånger har jag bestämt mig för att bara starta byggtrådar när jag är klar.

NU ÄR JAG KLAR!!!!!

(Och då är det detta med HiFi-forums bildbehandling ... Pac, man, please migrate to a better platform, för att prata utrikiska)

Men jag är klar. Drog fast någon sladdstump som lossnat inne i ena lådan (fast det tog två veckor)

Så vad är detta för nys? Ska han inte ens ha en bild på "hemligt" innehåll i en hemlig låda?? Nej fan, här kör vi raka rör (spelar med en T-amp just nu).

Året var 2003 (jag säger tjugohundratre) och i sep - nov, publicerade Audio Express en artikelserie där, som någon antydde det, Jon Marsh hade plockat ihop en tvåvägare med ett vågat val av element:
Swann M8a: http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=80



VIFA XT25 (kan inte säga vad för modelle xakt): https://www.tymphany.com/peerless/driver-search-results/driver-detail/?id=768



Kombinationen sägs vara besvärlig då delningsfrekvensen får läggas ganska långt ner (1400Hz vill jag minnas) vilket är ganska obehagligt för diskanten som har fått ett filter som delar 24dB.

Det är nog kombinationen av udda element och delningsfrekvens som har gett namn åt högtalaren.
Elementen är intryckta i en BR-låda på uppskattningsvis 35-40 liter (minsn inte siffrorna idag).
Originalet utnyttjade konfektionssydda högtalarlådor, vilka inte går att få tag i och som dessutom tillverkades och såldes over there. Jag lyckades leta upp lite info, beräknade innervolym och skattade hur mycket av konstruktörens invändiga "klotsar" minskade tillgänglig volym. Det blev ett par ganska standardiserade lådor i 22 MDF med frontar av ädelträ (med björkstav). För att slippa de där djävla skarvarna i MDFen och som man aldrig kan dölja hur man än gör limmade jag skinn från en gammal skinnsoffa på lådan. Kanske det har akustiska fördelar.

Jag kan tänka mig att jag hållit på tio år från START till mål och många hinder har det funnits. Köpa hem högtalare (och ha råd med det). Hitta komponenter till delningsfiltren (och ha råd med det). Snickra ihop lådorna (krävdes en slöjdkurs = vuxendagis för äldre snickrande herrar) och så har en rejäl förstärkare att driva dem. Kändes som 3W rörwatt var lite lite. Men nu har jag en 50W T-amp och det spelar lagom högt.

En egen bild, så får resten vänta nån dag.


Edited by - soundbrigade on 2018/02/05 18:08:16

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/02/05 :  23:00:22  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Heja heja!
Sådär små och få bitar kan väl inte ta så lång tid att limma ihop?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/06 :  09:08:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är inte svårt att limma ihop 4 bitar och fyra bitar till och sedan limma dit två bitar ytterligare och sen när det hela är nästan klart de sista två bitarna ....

Processen/projektet (stor skillnad där) började som sagt med att få fram lådvolymen. Originalets lådor var färdiga Woodstyle W123REV. Jag ser nu när jag ögnar igenom artikeln att de är på 43 liter. John Mark har dessutom limmat massa träribbor inne i lådan för att staga den men det har jag inte gjort, med undantag för en tvärribba mellan sidorna strax bakom basarna.

Jag gick en slöjdkurs som sagt fast det var mer ett samlingsställe för folk som byggde trappor, skåp i massiv ek och högtalare. Den kursen har gett mig tre högtalare och fyra köksstolar. Tillgången till vettiga verktyg, tvingar, knektar, kapsåg, hyvel mm förenklade byggande oerhört mycket.



Redan tidigt kom jag på det där med skinn, då jag klätt ett annat par småhögtalare med skinn för att dölja skarvarna. För att få det riktigt fräste jag ner kanten framtill så jag kunde vika in skinnet där och så fick baffeln hålla det på plats.



Med min billiga skitfräs (ÖB) rundade jag blåshålet baktill och kanterna där mina terminaler skulle sitta. Att fräsa är kul, men som sagt, det är en skitfräs som har en förmåga att släppa frässtålet under drift.



Bafflarna var ett annat bekymmer. Någonstans slog det slint och jag kapade dem efter lådans innerbredd och jag fick sålunda skarva i en björkstav (från mitt stolprojekt).



Och med bafflarna vederbörligen hålade och med försänkningar för elementen (basarna ligger 2 mm för djupt) var det bara att dra ihop allt för kung och fostervatten. Tror faktiskt jag använde PVA-lim och inte PU-lim, men är inte säker.



Här slutar dagens läsning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/02/06 :  09:52:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul bygge! Är det en 8tummare?

Rekordelig baffel!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/06 :  10:06:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bafflen (småländska för baffeln) är inte bara rekorderlig, den är också tandläkare ...

Bafflen kommer från den där tüska Buggmarkt, was heter ihn ... Baumarkt? Byggmax? och är en bänkskiva. Jag tror den var 27mm innan den fick gå i hyveln för att björkbiten inte skulle sticka ut på ömse sidor. Det var ett gruppköp, så Jazzskägget och jag delade på en skiva och jag såg att det här skulle vara memma (finsk dessert) för mina speakers.
Sedan tycker jag att designen är djävla viktig. Det kan ligga tre ton schaktistenar och kvantkablar från Bybee runt grejerna men är de byggda av gisten byggplyfa kommer det aldrig att låta bra, oavsett vad.

Japp, basarna är 8-tummare. Och ska jag vara ärlig är jag så himla nöjd för även om mina horn låter oförskämt bra och egentligen inte lämnar en missnöjd med bristande bas (bas finns där faktiskt lite), så går de här helt uppenbarligen betydligt djupare i basen. Kanske, om jag inte nämnt det är de lite ljusa i diskanten, men på köksbordet ligger det förutom en synth i byggsats även ett par 50W trisseförstärkare (SymAsym). Borde rulla upp ärmarna, spotta i kragen och ta mig i händrna och löda 11+ sladdstumpar till och från trafo, likriktare och kondingar och testa.
jag har också något kinabygge (kit) med samma effekt. Kan ju tänkas att en analog stärkare ger en diskant som är mer "lugn".

(Fan Circlo, jag sitter här och lyssnar och de här är så kul för man kan spela HÖGT).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/06 :  14:47:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Snodde ihop en enkel högtalarväxel och växlar mellan mina högtalare. Nu ska man veta att om man inte har matchning vad gäller utmatad effekt kan man uppleva den högtalare som spelar 1dB högre än den andra som #8221;bättre#8221;. Något att tänka på när man #8221;testar#8221; kablar och vrider volymen upp och ner mellan bytena.
Hur som helst, jag har betydligt mer diskant i mina 2-vägare än i mina horn, vilket gör dem lite mysigare att lyssna till. Hmmmmmmm .....

(Någon som letar efter ett par små lättplacerade horn??)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/07 :  10:26:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Gillar inte HiFi-forum specialtecken?? Är det för att man i serierutor skriver svordomar med "##164;%¤#%"#, och att det kanske inte tillhör forumets etiska stil att ha invektiv i HiFi-texter?

Det var dagens raljans ...

Nu till dagens uppdrag - hår lång är en sytråd? Eller Musical Tight Leather Fetishwear.

Att klä högtalare med något annat är färg kan vara en lösning på problemet med synliga skarvar och visst bristande handlag med pensel och roller. Sammet kan ju bli läckert och jag klädde en högtalare i blå ormmönstra PVC (inte snyggt!).

Mina små TangBandare kläddes i kraftig brun läder och eftersom jag slitet med mig skinn från soffor när jag var tvångskommenderad till S:t Ericssonstjälpen fick det bli mer skinn och jag valde det gröna framför det vita.

Kort om processen. Jag fick skära ut så lagom stora bitar jag kunde och med en rullkniv och linjal fick jag fina kanter jag kunde sy ihop. Eftersom skinnet är tjockt fick jag lägga bitarna kanit-i-kant, tejpa med frystejp och sy ihop med en förstärkt zigzag-söm.
Att sy in skinn är en specialgrej. Det är som att hälla bromsvätska i maskinen och en pressarfot med teflonsula är ett absolut krav, eller en rullfot. Tejpade dessutom ett glasigt papper på pressarplåten.
Skinnet limmades, sida för sida på lådan med PVA-lim. Det biter bra som 17. Jag hade bra vikter i form av en plastback med transformatorer. Jag fick givetvis se till att sista skarven hamnade i botten.
Den där lilla infräsningen fram mot baffeln gjorde för att skinnet skulle kunna vikas in där, limmas och hållas på plats av baffeln.
Lådan är vad jag kan minnas inte skruvad någonstans utan pluggad. Jag borrade genomgående hål, drog i pluggarna så de låg jäms med ytorna och spackalde där det var nödvändigt.

Bilder:







Ska noteras att jag skar av skinnet så det precis fick plats i nedfräsningen.





Imorgon tar vi lite delningsfilter.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/07 :  10:42:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mer tester med förstärkare och tycker mig notera att horn + rör + akustisk musik funkar bättre än BR + rör + akustik. Men elektrisk musik funkar bättre på BR.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/09 :  10:40:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Om delningsfiltret kan ju bara sägas att det är väldigt snävt mellan elementen, alltså de överlappar varandra inte speciellt mycket så ett traditionellt 6 eller 12dBfilter skulle troligtvis innebära "end of all trebles" (försökte vara lite lustig, men alla förstod att jag avsåg diskanterna).
Alltså, som redan antytts, har konstruktionen försetts med ett mycket snävt 4-pols elliptiskt filter. Jag tänker inte ge mig in på detaljer, eftersom jag inte kan argumentera vare sig för eller emot, än mindre förklara något. Visst hade projektet kunnat innebära massa testande fram och tillbaka men jag är inte sån; saker ska fungera från dag 1 (eller hellre dag -1).

Komponenterna till filtret som är helt identiskt med det beskrivna är beställda från Strassacker och jag har gjort mogna avvägningar vad gäller pris/prestanda. Jag har dessutom en pragmatisk syn på komponenter till ljud och väljer automatiskt bort sådant som "ger bättre ljud enligt alla". Självklart är att spolar med överdrivet tjock koppartråd eller polypropylenkondingar av stora värden går fetbort. Strassacker har en hjälpsida där man kan måtta lite vad gäller kvaliteten på komponenter:
http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm
Trots noggrannt planerande blev delningsfiltren rejält dyra, mest pga det stora antalet komponenter.

Först LP-filtret. Generellt ska sägas att det var smått roligt att plocka fram kondingar med rätt kapacitans.Jag fick nog ihop alla värden till slut. Och jag kan, fast jag minns inte så noga längre, att jag i något fall fick linda av några varv koppar från några spolar.



HP-filtret:


Diskantens zobelnät, kopplat mellan filter och diskant:


Komponenterna limmade på skivor från masonitbuskens bark och vederbörligen lödda.
Notera de grova sockerbitarna; allt för att slippa krypa in i lådan och löda sladdar.


Och i den händelse jag skulle behöva få ut filtren och fixa/trixa i ett senare skede i livet limmade jag dem med "kutsar" av kork på lådans insida. Alternativet hade varit att limma direkt men då hade det krävts kraft att få loss dem senare. Jag tror dessutom att sockerbitarna är skruvade och att det kan sitta skruvskallaer, muttrar eller utstickade skruvar på undersidan.

Edited by - soundbrigade on 2018/02/09 10:42:30
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/10 :  14:35:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Slutligen några bilder av de kompletta skapelserna.

Egenhändigt tillverkade terminaler.








Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2018/02/12 :  13:33:43  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Snyggt

MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/12 :  13:51:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tack, Schack!

Hur låter de då?
Djääääääääääävligt bra!! Jag har roat mig att spela dem tillsammans med mina horn och använt en enkel högtalarväxel så jag snabbt kunnat switcha mellan dem och då här man tydliga skillnader.
Om jag lyssnat mycket och länge på mina horn och slår över till 2-vägarna låter de lite vasst, snudd på aggressivt. Men efter ett litet tag har man vant sig och tycker de är suveräna.
Går man andra vägen och lyssnar på 2-vägarna och slår över till hornen låter de gärna lite murket men man vänjer sig.

Båda högtalarna låter BRA, men har olika karaktär och ingen ger någon som helst lyssningströtthet - fatigue de la ecoutienne sur le music. De är trevliga att lyssna på.

Sedan kan lite förundras över att basen är väldigt fin i 2-vägarna men i jämförelse verkar man inte missa mycket med hornen - där finns också en bra och djup bas.

Här är det definitivt målfoto som gäller även om jag tror en dämpad diskant ger de o-ortodoxa en minimalt liten fördel. Här finns seriösa tankar att stoppa in en dämpsats (konstantimpedanspotentiometer) även om fasar för jobbet att få den snsluten rätt. Den skulle väl då få ersätta R2071/2081.

En annan sak, vilken vi noterade hemma hos CarlssonH för några helger sedan är att olika typer av högtalare trivs i olika miljöer. Horn med bredbandselement verkar trivs bäst bland rörförstärkare, och lite trögdriva BR blommar aldrig riktigt ut med lågeffekts SE-förstärkare. Och kanhända att min kiselförstärkare - klass D - i sig är lite vass och spretig i diskanten och med diskantelement som är bra på hög upplösning blir det lätt aggressivt.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2018/02/26 :  23:54:47  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ett färdigt projekt, inte dåligt...hatten av, Bävern!

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/27 :  07:56:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jaaaaaeeeeeee ... neeeeääääää .... inte riktigt.
Jag ska slänga inen L-pad för att få lite kontroll av skrikorna. De kan uppfattas som lite aggressiva och kanske behöver dämpas lite mer.
Men min hålsåg passar dämpsaterna som foten i vanten. Ska bara bygga klart en 10-wwattare (rör) först.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/02/27 :  17:33:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Från klarhet till klarhet.

Jazzskägget och CarlssonH var på besök i söndags (HiFi-fika med marockanska saltade citroner) och jag hade dagen till ära möblerat om ordentligt. TV-hörnan var nu en ljjudhörna med två par (tre ... fyra) uppställda med min stereobänk emellan och soffan på behagligt men kanske nära avstånd.

På programmet stod Struttivarius första atomsymfåneri för ungerska hornhögtalare och Kizz & Natanielsson Betongrocks nya brutalplatta KILL! KILL! KILLEKILL för tvåvägare!

Vad hör man, nu när man har fullt fokus, har lite luft att fylla med ljudvågor?! Jo, hur i hela glödheta helvete kan ett 5-tums bredbandselement gå lika djupt som ett dedikerat 8-tums baselement?! Jag har aldrig tidigae reflekterat över djupet i mina små bredbandshorn.

Nu skulle jag egentligen inte berätta om mina horn, utan 2-vägarna så jag kan ju fortsätta och göra en annan reflektion: 2-vägarna är nog lite aggressiva, nästa i ansiktet när det gäller diskanten. CarlssonH upplevde diskanten som anorektiskt och han menade nog inte frånvaron av diskant utan att det kanske var lite vass (utan kropp).
Den gode Jazzskägget hade med ett par L-pads som ska in vad det lider. Just nu har det ramlar in en kontrollkrets till ett synthklaviatur före i listan över "todo". Ska se hur det blir om man dämpar ner diskanterna lite. Och brukar man inte lägga filt runt diskantelementen ibland??!! (Det får ju inte se fult ut).
Samtidigt ska jag slänga på ett par Responsdiskanter (enkla sketbilliga) till mina horn. Ska dela vid 6kHz och se om jag får mer topp i hornen för man måste brassa på lite för att få med alla detaljeri övre registren.

Och så måste jag ha till mina 50W trissestärkare för att kunna höra högtalarna spelade med analoga förstärkare. Skulle ju kunna ge en lite mjukare diskant.

Edited by - soundbrigade on 2018/02/27 17:36:29
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2018/03/03 :  12:03:01  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
I mina GAMMA VLD horndiskanter bytte jag tråden mellan filtret och elementet till "ringledningstråd", så'n televerket hade i bostäder förr i tiden. Då blommade hornen upp...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/03/03 :  20:38:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Men jag behöver dämpa några dB och det gör man INTE med kabelbyte.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/02/13 :  22:00:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I hopp att jag får napp här. Jag MÅSTE dämpa diskanten mer och har ett par L-pads som jag började montera in för något år sedan.
Dock noterar jag när jag letar efter en bra plats att ansluta dem, att mina diskanter är på hela 4 Ohm medan L-paden säkert är för högtalare på 8 Ohm.
Hur illa skulle det vara om jag använde en sådan?

Den skulle få ersätta R2071/R2081 på HP-kortet.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/02/14 :  11:22:06  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Högpassfiltret ser en impedans på 4,35 ohm.

(2,5 ohm i serie med 8 ohm parallellt med 2,4 ohm.)
Med L-paden inkopplad där kommer delningsfrekvensen att åka uppåt något, det blir en svacka i nivån i delningen mellan bas och diskantelementet.

Om du sätter ett 0,33 ohms motstånd i serie med L-padn. så borde det fungera

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/02/14 :  11:32:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Perfekt! Tack HighFive!

Så är det detta med att ta sig in i lådan och fixa till allt ....
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/02/14 :  11:50:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu är det så att jag inte försöker att få dig att göra dumheter, men ett av problemen med din radialdiskant är limningen vid pluggen den är överdriven på undersidan limmet kommer ut på textilen och orsakar en del andra egenheter. Jag har någonstans där Duelund visar hur men gör om man vill rätta till problemet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/02/14 :  11:56:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det kan vara intressant att se, men om jag känner mig själv, lär jag nog inte åtgärda något.
Om jag får ihop högtalarna kommer de troligen med till DIY-träffen i vår.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000