HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Olja till tallrikslagret?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2018/02/13 :  10:51:05  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

Vilken olja rkommenderas till tallrikslagret?
Viskositet?
Bör ju vara av en kvalitet som inte härdar efter några år ...

Med vänlig hälsning, highfive

Bump

Edited by - highfive on 2018/02/14 13:44:46

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2018/02/14 :  19:12:18  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Det beror lite på vilken typ av glidlager vi pratar om. Är det en skivspelare från 70/80 talet så gör det valet en smula enklare. På den tiden hade man inte till lage med exotiska beläggningar. Möjligheten till mycket snäva tolleranser fanns inte heller.

Jag har gjort många tester med olika smörjmedel till mina lencos. Jag kan inte leda något i bevis (eller jo kanske) men mitt tips är att prova med olja av god kvalite till bilmotorer. Nu skriker kanske en del rakt ut men det är vad jag använder. Om man använder en för fin olja MED fel viskositet kommer lagret att glappa lite. Absolut lägsta friktion är inte alltid bäst.

Rengöring av lagret, i med ny fin olja, kör lagret 10 timmar, ut med oljan (jag har ibland silat den genom lite kaffefilter för att se om det finns partiklar i den), i med ny. Kör och se glad ut.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2018/02/14 :  20:17:35  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Tack för ditt svar!
Det är inget exotiskt lager: Stålkula i botten, polerad stålaxel och polerat bronslager.
Då satsar jag på en "enkel olja", utan massa tillsatser.

Det är en Inertia BDT-1, som skall få nytt liv.

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/02/16 :  14:58:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, jag är nog en av de som Wader benämner som skrikare.

Lagren är oftast inte solida utan sintrade och då blir det väldigt viktigt hur de är sintrade för att förstå vilken olja man skall använda. En sak är iaf helt säker: motrolojorna är INTE gjorde för sinterlager så de kommer att täppa igen porerna i sinterlagret med påföljande ökat slitage.

Så, om ni skall experimentera, vänd exprimentlustan emot oljor gjorda för applikationer där det finns sinterlager med i bilden, tex växellådor eller elmotorer eller ....

Här finns en väldigt bra tråd om sinterlager-oljor: http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=60593

P.S. Självklart finns det många olika typer av oljor för sinterlager och det beror så klart på att lagrena är olika. Vem sade att det ähr skulle vara lätt?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/02/16 :  23:07:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Hej highfive

Jag har haft en Inertia innan jag gick över till en Thorens, jag har för mig att man använde en tjock olja till lagret det såg nästan ut som grafitfett för det är en rostfri axel och lagerhuset gissar jag på att det var lagerbrons eller ren mässing jag provade en del oljor och fett jag tror att det som jag använde var grafitfett.

Det finns en norsk sida med en del Inertia info där finns även en del info som jag har lagt upp på nätet när jag höll på, hoppas att du får nytta av infon.

http://www.hifisentralen.no/forumet/vintageavdelingen/18351-inertia-receiver-och-platespiller.html

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2018/03/08 :  10:09:48  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Kör sysmaskinsolja, tanke på alla delar i en symaskin och hastigheten de rör sig i. Så det kan inte bli så fel resonerade jag.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000