HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 I need TP for my CH!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/02 :  12:05:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det skall bli ett nytt batteri och en ny jordpunkt. Vi skall även dra om jordkabeln från batteriet till chassit. Det finns att göra men tid och ork tryter.

Jag hade tänkt att mäta upp baslådan i bilen, men Malin körde iväg för att köpa plank. Det kommer förhoppningsvis mätningar i eftermiddag.

Det infrästa handtaget är en fröjd. Det är inte perfekt placerat, men det är till en enorm hjälp när man skall lyfta i och ur lådan.
Jag rekomenderar lite dött utrymme i baslådorna era, så ni kan fräsa in riktiga handtag.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/04/03 :  13:57:08  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Imponerande att lådan håller. Det är bara limmat?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/03 :  16:06:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är både limmat och skruvat. 18 mm plywood håller bra när de största ostagade ytorna är 25 x 75 cm. ROAR8an är ett rent one-note-wonder spl-monster utan krav på ljudkvalitet. Jag valde en ren insida utan flödes-störande stag i vetskapen om att jag troligtvis förlorar lite energi på lådflex istället.
Om vi blir nöjda med denna låda och vill satsa på en febrig jakt efter varje potentiell dB så kommer vi köpa ett bättre element och öka på materialtjockleken påtagligt. Detta har dock väldigt lite att göra med ljudkvaliteten.
Den är väldigt ond och ilsk. Man aktar sig för volymkontrollen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/03 :  19:20:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Röd kurva är mätt med mikrofonen 3 cm från framrutan på höger sida där de satta mätmikrofonen när vi spl-mätte TPCHn.
Gul kurva är såklart en jämförande sim.

Idag hade jag en gnutta energi samtidigt som bilen fanns hemma medans det var ljust.

Här är första mätning på SPL-ROAR8-lådan i bil, dvs i sitt naturliga habitat.

109 dB vid ca 1 volt drivspänning (0,25 watt) borgar för mer spl än nöden kräver.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000