HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 För hornälskare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/03/11 :  08:13:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Inte för jag vill ge Circlo några tokiga ideer men visst lockar det

http://www.monoandstereo.com/2018/03/horns-for-big-boys.html#more

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/03/11 :  11:38:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jo så kan det gå, jag läste om en japan som byggde ett nytt hus på 80-talet där bashornet integrerades i husgrunden, imponerande.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/03/15 :  21:02:31  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
...och frun fattade aldrig att han byggt en högtalare.:)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/15 :  21:09:49  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jo så kan det gå, jag läste om en japan som byggde ett nytt hus på 80-talet där bashornet integrerades i husgrunden, imponerande

Det har gjorts i Sverige också, minns ej bara hos vem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2018/03/15 :  21:24:59  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Det var väl Bo Hansson som gjorde?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2018/03/15 :  22:23:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bosse byggde i källaren och hornet mynnade i vardagsrummet.

Jag ritade ett horn på 6 m3 med 4 st 15" som Jörn von Treskow byggde i krypgrunden i Åkersberga. Därefter ställde han huset ovanpå. Reportage finns i Hifi & Musik.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/03/16 :  22:39:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Fler tips för hornälskare:
https://www.youtube.com/watch?v=xrNoe7HEbd8
https://www.youtube.com/watch?v=ZX8nfKt2PeM
https://www.youtube.com/watch?v=T9TAN45EUMo

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/03/17 :  10:25:18  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Bo Hanssons horn var 4 x 1m i vardagsrumsgolvet, varje kanal 2x1m
På detta horn fick han montera ett galler då hunden donovan drullade ner i hålet. Undersidan var murat, och såg i källarrummet mest ut som en
italiensk restaurant. Alltsammans drevs ( om jag minns rätt ) av
electro-home 18' högtalare, och för det mesta var det en dynaco MkIII
per kanal som motor.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2018/03/29 :  14:34:26  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Bo hade Klangfilm basar och även Richardson Sa170 som steg till basarna. Ett av två slutsteg som han fick med från en container utanför BBC enligt sin egen sägen. Sista året körde han på en Philips AG9015.
Men jag vill minnas att han även spelade på nåt åbäke utan huv så det kan ha varit MkIII som han hade förkärlek till.

Det geniala som pettersson ritat på o Bo byggde är att man får samma avstånd till membranen som frontarna. Det är annars inte helt enkelt :-)

Edited by - Stormen on 2018/03/29 14:37:30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000